• missypissy

NEJ, godis är fan inte frukost!

Hört talas om de nya flingorna Tresor från Kellogg's? Så här beskrivs de på den officiella facebook-sidan http://sv-se.facebook.com/kelloggstresor.se:

"Kellogg’s® Mmmh… Tresor® Total Choco; Havre-, ris- och vetekuddar med chokladsmak och fyllning av hasselnötter och choklad"

Jag är verkligen ingen sockerpolis, min dotter får både lördagsgodis och annat sött ibland och jag kan bli väldigt irriterad på de som tror att barn dör av lite socker. Men det här är ju för mycket! Att sälja och marknadsföra GODIS som frukostflingor är banne mig skamligt! Vem är det som köper sånt här egentligen? Vem ger sina barn sånt här till frukost? Detta är ju godis, ingenting annat!!! Skrikandes

• Svar på tråden NEJ, godis är fan inte frukost!
  • thomas55

Nej inte så mycket flingor - men relativt mycket socker

• Gsson

Bodde och arbetade med en familj med två barn, 3 och 7 år gamla. Jag var så mycket del av familjen man kan vara helt utan blodsband, och vi hjälptes åt med mat o dyl. Gav som förslag att vi kunde köpa oboy, att dricka till frukost på helger tex. Om vi vuxna sen ville dricka lite när ungarna sov var ju en annan sak. Men det gick inte för sig! Det var alldeles för mycket socker i oboy! (föräldrarna såklart) Bra tyckt, om dom inte serverat choco pops varje morgon... Av 100 g är 86 g kolhydrater.. Snacka om dubbelmoral...

• Tow2Mater
    Smultron ett skrev 2011-08-22 15:37:08 följande:
    oj. då hinner han äta en tiondel av paketet innan datumet går ut?
    slänger ni resten?
    De flesta torrvaror håller mycket längre än vad ett datum på paketet säger.
  • thomas55
    Gsson skrev 2011-08-22 16:07:39 följande:
    Bodde och arbetade med en familj med två barn, 3 och 7 år gamla. Jag var så mycket del av familjen man kan vara helt utan blodsband, och vi hjälptes åt med mat o dyl. Gav som förslag att vi kunde köpa oboy, att dricka till frukost på helger tex. Om vi vuxna sen ville dricka lite när ungarna sov var ju en annan sak. Men det gick inte för sig! Det var alldeles för mycket socker i oboy! (föräldrarna såklart) Bra tyckt, om dom inte serverat choco pops varje morgon... Av 100 g är 86 g kolhydrater.. Snacka om dubbelmoral...

Jamen det fattar väl du också - om man lever på chocopops så blir det för mycket med socker i oboyen

(det var ju därför dom inte kunde dricka den)
  • Anghammarad

Jag tyckerr det är trist att det inte verkar finnas några mellanting i flinghyllan längre. Antingen är det helt sockerfritt eller också är det sockerbomber med 25% socker eller mer. 

• thomas55

Blanda själv - havregryn, rågflingor, farinsocker russin torkadfrukt

• Åsa

Flingor är sockerbomber även i "naturellt" skick och inget jag betraktar som mat men det här låter ju verkligen som innehållsförteckningen till något lördagsgodis.

• jfk

Jag äter tresor med yoghurt & dricker oboy till frukost VARJE DAG. Det mår jag bra av. Jag håller mig pigg och jag är mätt på det ända till lunch. Det är inte alls för onyttigt. Man blir pigg & glad. Och man blir inte tjock eller liknande av det, jag är bland de smalaste i min omgivning och tränar inte mer än 2 ggr i veckan. Det finns ingen anledning till att inte få äta det. ;)

• Solstråle0001

Skulle aldrig köpa de flingorna till mina barn. De får "inte ens" kalaspuffar. Tänker att om de skulle äta den skiten till frukost finns det ju aldrig utrymme att få en bulle eller glass nån gång i veckan.

Fattar ärligt talat inte hur kellogs tänker när alla barnflingor är söta. Om de hade gjort nån nyttig produkt med barnfigurer på hade de säkert fått många att äta dem.

• snedtak

Jag tycker också att de är för söta, men det finns ju kulturella skillnader i vad man äter till frukost. I norra Europas äter vi salta saker, bröd med skinka, gröt och liknande. I södra Europa äter man söta saker: nutella på mackan, croissanter eller chokladmuffins. Där har man också socker på popcornen istället för salt.
    Så det är inte konstigt att Kellogs gör en sådan variant. Sedan kan man tycka vad man vill om det.

• Vårdutbildad förälder
    Solstråle0001 skrev 2013-06-08 09:09:04 följande:
    Om de hade gjort nån nyttig produkt med barnfigurer på hade de säkert fått många att äta dem.
    Intressant tanke Hoppas något företag testar det någon gång (kanske redan är någon som testat?). Jag märker att mina barn går igång mer på förpackningar än på själva innehållet.
  • Tygtiiger

Jag mår lite illa om jag äter sånt till frukost, men som mellamål funkar det väl någon gång ibland. 

Jordnötter och cocacola - DET är riktigt värdelös frukost, det! (å andra sidan något jag provade som mycket, mycket trött student, jag ser till att det finns bättre saker hemma till mina barn

Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden NEJ, godis är fan inte frukost!