• Anniqa

BF i slutet av Februari?? Här är vi nu!

Ja, man saknar er alla! Jag kikar in här alltid då och då, fast jag har fått barn! Någon minut får man alltid över. Thelma ligger nu och sover på kökssoffan.

• Anniqa

Jag har inte varit ett dugg hård i magen efteråt. Men visst drar man sig för att bajsa efteråt. Jag bajsade första gången dagen efter förlossningen, satt på toa i lugn och ro. Tänkte, det är lika att försöka få igång magen så fort som möjligt. Det är ju så, ju längre man håller sig, då blir då jag hård i magen.

• Anniqa

Min mage har funkat bra både före och efter förlossningen.
    Men jag förstod inte riktigt att man inte fick ex. sallad till maten, just för att få igång magen = fibrer. Jag hade inte en tanke på att barnet kunde påverkas pga. amningen.

• Anniqa

Här är det fullt på förlossningen (gällivare), det är konstigt för att vara i februari, det har tom. stått om det i tidningen. Det spekuleras i vad som har varit i maj.... när det har blivit sådan baby boom i feb..... När jag låg på BB så fanns det inga lediga rum, utan jag fick ett annat rum, avsett för något annnat, veckan innan fanns inga lediga sängar...

Jag var jättetörstig mot slutet av graviditeten, nu dricker jag jättemycket fortfarande när jag ammar.

Morotsjos: Läste någonstans att du var kemist, det är ju nästan jag också!!!

• Anniqa

Vi har fått brev från familjerådgivningen att vi måste fylla i faderskaps papper för Thelma, bäst att ringa och boka tid.

Här är det kallt, -24 i morse. Jag ska ut och promenera med barnvagnen när det har blivit varmare ute av solen.

• Anniqa

Godmorgon

Här har det hänt grejer medans jag har varit borta! Grattis alla nyblivna mammor!

Jag har faktiskt satt en frottehanduk i sängen, för att jag dräller så mycket mjölk.

Ang. ömma bröstvårtor, när BM var på hembesök så hade hon med sig snäckor, som jag ska ha på bröstvårorna. Det är vanliga havssnäckor från norge. Någon fler som har?

Jag ska läsa ikapp senare, när Thelma sover, hon är vaken nu. Vi ska promenera till BVC idag för att väga henne, spännande!

• Anniqa

KidA: Visst har dom 5 v. gått fort? Thelma blev 5v.nu i lördags, ändå känns det som nyligen jag låg på BB.

• Anniqa

Dom ömma bröstvårtorna försvann för mig ungefär 1 vecka efter Thelma föddes. jag kännde till problemet sedan Linus, då tänkte jag, ska det verkligen vara såhär!!! Jag smorde denna gång i förebyggande syfte med bröstvårtekrämen från apoteket, varje gång efter jag hade ammat.

Hild, jag kan bara trösta dig med att problemet med dom "köttiga" ömma, röda bröstvårtorna försvinner! Fast det kan kännas olidligt. I början suger bebis ganska så intensivt. Nu mår mina bröst prima. Thelma suger jättehårt, i början knöt jag mina tår, när hon skulle börja suga....

• Anniqa

Äntligen Tokmaja!

KidA, Jag vill också ha massage!!!!

Axxette, Snäckorna funkade bra, men jag fick dom en vecka efter Thelma hade kommit, så det värsta sugandet var borta och såren på bröstvårtorna hade hunnit bli skorpor. Men man känner sig som en sjöjungfru med snäckor på bröstvårtorna..fniss...

Jag fick också rekommendationen att smörja in bröstvårtorna med bröstmjölk när Linus föddes, så jag gjorde det nu också, men då sa BM på BB att man inte skulle göra det. När man smörjer med fingrarna så har man bakterier på dom, som man för över till bröstvårtan som är sårig, då kan bakterierna vandra in i bröstet och ge svåra infektioner. Jag började att tvätta händerna efter det ofta, för visst har man säkert mycket skit på händerna. Men inte är det lätt, alla rekommendationer förändras hela tiden.

Grattis frutti!

Morotsjos, vad gulligt att dom sover bäst intill varandra...

Thelma sover i våran säng, nära mig intill bröstet. Ibland somnar jag halvsittandes när jag ammar, med henne i min famn. Inte sover man så gott, när man vaknar med ond gamnacke. I går kväll var hon grinig, somnade vid 12, men så sov hon till 6 i morse, det tackar jag för.

Vägde henne igår 4435 g och 54 cm lång vid 5 v.

• Anniqa

KidA, spännande att se vad noah väger. Jag som tycker att Thelma har blivit så stor. När hon masserar dig, tar hon då på triggerpunkter? Det gör såååå himla ont, man domnar riktigt bort. Går det bra att ligga på mage på massagebänken? Jag tänkte närmast på dom mjölkfylld brösten.

• Anniqa

kidA, Triggerpunkter (vet inte om jag stavar rätt) är en slags muskelknutor,hårda knölar.

• Anniqa

KidA, Oh vad stor han är!! Thelma vägde 3250 och nu 5v. senare 4435 g. Dom tyckte att hon gått upp så bra, så jag ska tillbaka och väga om 2 - 3 veckor igen.

Hur ofta går ni och väger barnen?

• Anniqa

Jag måste bara berätta om mitt äventyr igår.
    Jag blir ganska så less att bara vara hemma och amma, byta blöjor och torka spya hela dagarna, så jag tog en utflykt till Kiruna. Först gallskrek hon inne på ÖB,ammade henne i bilen. Sedan skrek hon tom. i vagen, tog in henne på skolan jag gått på, ammade och bytte blöja = nöjd bebis. Sedan var hon rätt så nöjd i vagnen. Var in på Röda Korset, Kupan, då kom en kvinna in och sa att det är en så ledsen bebis i vagnen utanför...pust.. Bara att rusa iväg. Åter lång promenad med vagnen, därefter var hon tyst rätt så länge, så jag fick shoppa i lugn och ro.
    På hemvägen skrek hon bitvis även i bilen... pust...har man nu fått en bebis som skriker i blien också. Har inte hört att det finns sådana barn.

Annica med svarta ringar under ögonen!

• Anniqa

Glömde tillägga att Linus var mycket lättare än Thelma är. Deras pappa har konstaterat att tjejer är bökiga redan när dom är små! Hon är mycket mera kinkig.

När Linus var liten så sa BM att det var länge sedan hon hade sett en så harmonisk bebis. Idag kan jag förstå vad hon menade. Han var som en filbunke, accepterade det mesta utan grin och skrik.

• Anniqa

KidA: Det kanske stämmer då med besvärliga tjejer...fniss.

• Anniqa

Grattis Tokmaja.

Thelma kan faktiskt sova rätt så länge på nätterna, i natt sov hon från 11 till 6 i morse. Men man blir väl rätt så trött av allt skrikande hela dagarna....fniss..Hon måste väl ta igen sig någon gång.
    Linus däremot skulle ha mat var tredje timme, dygnet runt.

• Anniqa

Jag har haft jättemycket mjölk med båda barnen, ändå är Thelma kinkig och besvärlig.

Det som är jobbigt när Thelma sover så länge på natten, som idag, då blir brösten stenhårda som bowlingklot. Hon äter så ojämnt, sällan på natten och fm, men mycket ofta på dagen och kvällen. Idag fick jag väcka henne för att äta. Mjölkproduktionen i kroppen har nog svårt att ställa in sig.

• Anniqa

Julius; Tack för mat tippsen! Det finns mycket man kan skärpa sig på.

Thelma är som grinigast på kvällen, jag kanske borde gå och köpa minifom, jag använde det till Linus.

Selmas: Jag förstår verkligen att man kan bli utmattad av barnskrik dygnet runt. Igår skrek thelma två timmar, magnus var och spelade tennis på kvällen. Samtidigt ska man fixa kvällsmat åt linus, och se till att han kommer i säng. Tillslut la jag thelma i sängen, och lät henne skrika där. Jag var helt utmattad till slut, orken räcker inte till. Man känner sig hjälplös när ingenting hjälper.

Linda: Strunta i dammtussarna. Här rullar dom också runt! Mina bröstvårtor har blivit jättestora, har små annars...fniss...

• Anniqa

morotsjos: Här kräver dom att barnet ska öka 100 g i veckan. Det klarar ju du!

Morotsjos och lajban: Så ni har vågat ställa er på vågen, det har inte jag. Men jag hade på mig ett par byxor som jag hade i början av grav. idag, men dom börjar bli för stora, fick gå och dra upp dom hela tiden, det är ju ett gott tecken iallafall, kanske man får göra ett försök snart med sina "gamla" byxor igen.

Det var någon här på tråden som skrev om "truckdriver mage", kommer inte ihåg vem det var. Precis en sådan har jag, truckdriver mage, som hänger sexigt över tros kanten...he..he

• Anniqa

Har varit utan internet och telefon sedan i fredags. Telia var här och fixade, tydligen hade telefonkabeln till huset gått av, när snön rasade från taket.

Vi har varit ute och promenerat jag, Linus och Thelma, svinkallt ute!... Blåser som tusan. Jag passar på och gå in och läsa ikapp allt, medans gnäll thelma sover. Jag har börjat ge henne minifom i lördags. Jag tycker att hon har börjat dräggla, sedan jag har börjat ge dom.

Oj, så tråden kommer att stänga....Nej, panik.

Svar på tråden BF i slutet av Februari?? Här är vi nu!