• Anonym (undrar)

Hur vanligt med missfall efter att sett hjärtat slå?

Vet att det är en omöjlig fråga... men tänkte bara kolla vad ni andra har för erfarenheter.

Jag var och gjorde VUL i torsdags då denna graviditet känns helt olika de tre tidigare jag har haft. Man daterade mig till v.6+5 och såg ett hjärta slå.

Men jag kan inte komma ifrån tanken att något är fel. Kan inte sätta fingret på det, men jag har inga graviditetssymptom överhuvudtaget och det har jag haft alla tidigare gånger väldigt många symptom.

Det kommer som huggsmärtor i livmodern ganska ofta, flera gånger per dag. Kan förstås vara växtvärk, men den växtvärk jag känt tidigare har varit lite annorlunda.

Jag vet ju att det ändå inte går att göra något åt det om det nu är missfall på g. Men jag skulle ändå vilja veta om det är någon annan som har varit med om något liknande? Alltså där man tidigt sett hjärtat slå men sedan slutat i missfall?

• Svar på tråden Hur vanligt med missfall efter att sett hjärtat slå?
  • kantarellkisse

Jag har fått sent missfall med en pojke som visade sig ha könskromosomavvikelse, då hade allt varit perfekt på samtliga 5 (!!!) VUL/UL så sent som vecka 13. Ändå blev ett rutinultraljud till katastrof när barnet låg dött därinne istället. Det jag fått veta från sjukvården var att risken för sent missfall var ca 1% när allt varit bra så länge. Inte så stor risk alltså, men tyvärr händer det ju. Liksom det trots allt händer att barn dör i magen även efter att de juridiskt blivit barn. Risken är inte så stor dock.

Jag kan inte säga annat än att jag hela tiden var orolig, ända från att jag hade gränslågt hcg i början av graviditeten. Det skakade om mig, och kan faktiskt ha varit det enda som indikerade att något var lite galet. Oron i sig handlade nog inte alls om att jag "kände på mig" att något skulle gå fel och jag räknar med att vara lika orolig om och när jag blir gravid igen. Dåliga erfarenheter sätter nog mer spår än att kroppen på något vis känner det på sig. Kroppen visste absolut inte att något var fel, och protesterade rätt ordentligt mot att behöva avbryta trots att barnet redan dött. Den hade inte fattat.

• Lillafrökenfräken

Ingen aning. Jag såg aldrig hjärtat slå men min lill* dog i v9 och det upptäcktes i v12+3 på KUB-ul.

• Anonym (Tyvärr inte)
    Anonym (foureyes) skrev 2011-08-21 22:11:09 följande:
    Vad jag har läst har risken för missfall minskat till 1% då.

Det stämmer inte.
    Det är en myt att risken skulle vara jättelåg bara för att man sett ett hjärta slå i tidig graviditet.
    De flesta MA sker efter att hjärtat börjat slå. Hjärtat bildas och börjar pumpa blod redan i v 5+ett par dagar. De dlesta missfall är s MA, kvarliggande mf, och då dör oftast embryot efter sex fulla veckor eller mer, och då har redan hjärtat bildats och börjat pumpa blod.  

De flesta spontana avbrytanden beror på "lättare" kromosomfel, ofta trisomi 21 (downs) och då kan hjärtat slå i ett par tre veckor innan den extra kromosomen påverkar utvecklingen så att den stannar av. Har man då jort ett tidigt vul i säg v 7+4 och sett ett hjärta och ett normalstort embryo så kanske man tar för givet att allt kommer gå bra. 
    Om man sen börjar blöda efter tre veckor, kommer på KUB efter 12 veckor eller tom RUL i 19.e veckan så kan man få en riktig chock om det då upptäcks att fostret är dött och att det har varit det i flera veckor....
  • Anonym (Tyvärr inte)
    Lillafrökenfräken skrev 2011-08-25 11:39:46 följande:
    Ingen aning. Jag såg aldrig hjärtat slå men min lill* dog i v9 och det upptäcktes i v12+3 på KUB-ul.
    Ja, precis vad jag menar.
    Det är mycker vanligare än de flesta tror.

Beklagar ditt förlorade barn...   
  • Anonym (Tyvärr inte)
    Jag är bara jag skrev 2011-08-22 16:04:58 följande:
    Risken är 3% om man sett hjärtat slå runt v.9. Väligt låg risk,men för den skull inträffar ju missfall senare ändå.

Ge mig vart du hittat källan till den infon är du snäll.
    För mig veterligen stämmer den siffran inte! 
  • krillelkpg

Nej tyvärr inte. Min sambo har fått 3 missfall och hade sett hjärtat slå både en och två gånger innan. Hon blödde ingenting någon av gångerna utan upptäcktes på ultraljud drygt en månad senare varje gång

• mamma2kids

fick höra hjärtljuden v.12+ och v.16 va graviditeten över de är liksom inge trygghet sådär.

• Anonym (Tyvärr inte)
    krillelkpg skrev 2011-09-01 12:42:54 följande:
    Nej tyvärr inte. Min sambo har fått 3 missfall och hade sett hjärtat slå både en och två gånger innan. Hon blödde ingenting någon av gångerna utan upptäcktes på ultraljud drygt en månad senare varje gång

Nej precis.
    Ni har varit med om det personligen tre gånger så ni vet ju verligen att det där med hjärtat i tidig graviditet inte är någon garanti direkt....
    Beklagar verkligen.Rynkar på näsan   

Kan ju vara så att hon/du bär på anlag för ett särskilt kromosomfel och därför graviditeterna sluatat i MA flera gånger... 
  • Anonym (Tyvärr inte)
    mamma2kids skrev 2011-09-01 12:44:37 följande:
    fick höra hjärtljuden v.12+ och v.16 va graviditeten över de är liksom inge trygghet sådär.
    Usch vad jobbigt....Gråter

Efter 12 fulla veckor (om man ser/hör barnet då) är däremot ovanligare, men händer ju såklart ändå. 
  • krillelkpg

Nja missfallen fick hon inte med mig. Nu är hon i vecka 30 med mitt barn så det kan helt enkelt varit att hon och exet inte passa ihop. Håller tummarna att det går bra för dig, oftast gör det ju det

• Anonym (Tyvärr inte)
    krillelkpg skrev 2011-09-01 12:48:36 följande:
    Nja missfallen fick hon inte med mig. Nu är hon i vecka 30 med mitt barn så det kan helt enkelt varit att hon och exet inte passa ihop. Håller tummarna att det går bra för dig, oftast gör det ju det

Okej. Men stort grattis till barnet ni väntar nu!

Kan ju ha varit den killen som hade något fel i sädescellerna. 

Beror mycket på åldern ffa hur stor chansen är att det ska gå bra.
    Är man över 40 år så är ju tyvärr risken större att det blir mf än att det inte blir det, pga att de få ägg som finns kvar är de sämsta och de flesta av dem har kromosomfel.   

Allmänt sett kan man säga att:

Är man mellan ca 35-39 år så blir 1 av 3 graviditeter avbruten.

I 30-34-årsåldern slutar 25% av graviditeterna i spontan abort.

Mellan 25-29 år är det en av fem graviditer som blir mf.

20-24-åriga kvinnor får barn i 5 av 6 graviditer.

Tonårsgraviditer fortgår nio ggr av tio.       

Sen finns det en mindre del som har medfödda anlag till fel på ägg eller spermier eller anatomiska/hormonella defekter som påverkar risken för mf. 
  • Jag är bara jag
    Anonym (Tyvärr inte) skrev 2011-09-01 12:40:49 följande:
    Ge mig vart du hittat källan till den infon är du snäll.
    För mig veterligen stämmer den siffran inte! 
    Har läst den otaliga ggr här,men ursprunget vet jag inte Förhoppningsvis läkare. Jag tror det stämmer rätt bra för de allra flesta som blir MA har trots allt dött före v.9 även om de upptäcks och kommer ut långt senare. Verkar som v.7 är en vanlig vecka när foster dör av vad många berättat här. Så ock även vår lilla som jag gick längst med. Jag har däremot inte påstått att inga foster dör senare än v,9 för de gör de självklart. Risken minskar dock för varje vecka även om det alltid kommer finnas de som får missfall/döda barn v.15,20,25,30,35 och t.o.m v.40 som en vän till mig. Dessutom inte alls alltid fostrets eller äggets ålders fel utan kan vara annat också som kan avhjälpas med medicin. Hoppas jag själv på.
  • krillelkpg
    Anonym (Tyvärr inte) skrev 2011-09-01 14:44:17 följande:
    Okej. Men stort grattis till barnet ni väntar nu!

Kan ju ha varit den killen som hade något fel i sädescellerna. 

Beror mycket på åldern ffa hur stor chansen är att det ska gå bra.
    Är man över 40 år så är ju tyvärr risken större att det blir mf än att det inte blir det, pga att de få ägg som finns kvar är de sämsta och de flesta av dem har kromosomfel.   

Allmänt sett kan man säga att:

I 30-34-årsåldern slutar 25% av graviditeterna i spontan abort.

Mellan 25-29 år är det en av fem graviditer som blir mf.

20-24-åriga kvinnor får barn i 5 av 6 graviditer.

Tonårsgraviditer fortgår nio ggr av tio.       

Sen finns det en mindre del som har medfödda anlag till fel på ägg eller spermier eller anatomiska/hormonella defekter som påverkar risken för mf. 
    Ja åldern spelar ju in en hel del, vid sista missfallet var hon 27 och han 29. Nu är hon 29 och jag 33. Fast enligt läkaren så fanns inga fel varken på henne eller honom, dom gjorde flera utredningar och skulle precis börja med IVF när vi träffades och hon seperera från exet.
  • Anonym (35 år)
    Anonym (Tyvärr inte) skrev 2011-09-01 14:44:17 följande:
    Ok, men har du några siffror på när de avbryts?  1 av tre, det är ju många! Nu fick du mig att oroa mig...
  • Anonym (Tyvärr inte)
    Anonym (35 år) skrev 2011-09-01 15:25:04 följande:
    Ok, men har du några siffror på när de avbryts?  1 av tre, det är ju många! Nu fick du mig att oroa mig...

Oroa dig inte.
    Du kan ändå inte påverka någonting.
    Allt sitter i embryots kromosomer = alltså  förutbestämd redan vid befruktningen eller tom när ägget släppte.

Jag skrev ovan när de flesta MA upptäcks, oftast v 10 till v 12, öch då har de flesta avstannat vid v6+ till v8+.

Var glad åt graviditeten och dröm om att du ska få barn! Glad

Om
    det värsta händer så får man ta det då i så fall
    Men då vet man att det var förutbestämt från början och ingenting man själv kunnat göra något åt.  
    Det skänker många en tröst.      

Tänk istället att två av tre, dvs majoriteten, faktiskt går bra
  • Anonym (alltså)
    Anonym (Tyvärr inte): är det inte jobbigt att vara sådär fruktansvärt negativ? Absolut händer det att man får mf efter man sett hjärtat slå men risken SJUNKER faktiskt en hel del.
    Det har flertalet kunniga läkare sagt till mig samt står det massa info om det överallt på nätet, särskilt sidor på engelska. Skulle alla dessa ljuga eller gå ut med info som inte stämmer? Nej.

Beklagar om du råkat ut för det, det händer ju tyvärr även om % är relativt låg. Men någon måste ju vara de %.

• Åsa80

Pga tidigare utomkvedshavandeskap gjorde jag vul i vecka 7, man såg då, till min stora glädje att fostret låg rätt och att hjärtat börjat slå. Jag trodde den värsta faran var över och räknade med att allt skulle gå bra.

På vul i vecka 12 såg man att fostret dött i vecka 10.

Bestämde mig för att göra en skrapning för att få ett snabbt avslut på eländet.

• Summerchild

Man får ju tydligen aldrig känna sig lycklig över sin graviditet.... alla veckor är ju en psykisk kamp.... speciellt när man läser vissa saker på familjeliv....å andra känner man sig stöttad å peppad... berg å dalbana

• Anonym (Mia)

Måndagen 9/1 var vi på VUL och såg hjärtat slå. En vecka senare fick jag missfall i vecka 8 Gråter

Svar på tråden Hur vanligt med missfall efter att sett hjärtat slå?