• t0va

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

stor grön drake skrev 2011-10-15 09:11:02 följande:
    såg att AG kommit med isofix till logico S
    Spännande med stolnyheter
    Hade tänkt åka på mässan, men bstämde att det inte var värt pengarna och en hel dags resa
    Samma här så vi åker till Linköping istället på deras minivariant av barnmässan fast det var mest lek och bus där. 
  • t0va

Jag/feb kommer max-way ut på marknaden. Jag pratade med lekia idag på mässan i Linköping och de hade bara fått den infon vi har men även lanseringstid. :) 

Säljaren jag pratade med sa att deras barn var 4år och åkte framåtvänt nu, men om de hade köpt en multi-tech skulle hon ha kunnat sitta bakåtvänt till 6-8år. Jag hann inte ifrågasätta det eftersom min telefon ringde, men det måste väl vara en väldigt liten 8åring i så fall?  

• t0va
    mamma 10 skrev 2011-10-15 19:54:02 följande:
    På min two-way har spännet blivit glappt eller nåt.. Nån som har en Britaxstol med samma spänne som känner igen vad jag menar? Det är ju 2 grå plastbitar som sätts ihop och sedan spänns fast. När de är fastspända går det att rucka ganska mycket på dom och sära på halvorna. Visst ska dom sitta stadigt i spännet?
    Ja den ska nog sitta fast ordentligt, nu står stolen i bilen så jag kan inte kolla förrens imorgon men det känner jag inte igen att man kan rucka på dem, men jag kan kolla imorgon ifall ingen annan svarat innan dess. 

Tänkte sätta fast TW fram idag jösses... det var jättelätt att få fram remmarna inte alls som med mobin. Men när allt satt bra och jag skulle trycka fram passagerarstolen så barnstolen skulle sitta bra emot instrumentbrädan då gick den inte att flytta på, bilbältet var för kort. Jag visste att det gick att dra på ett annat sätt men manualen låg i lägenheten, men skam den som ger sig. Efter lite bråkande så lyckades jag få till det i alla fall, vinklade stolen lite mer.

Var jätteskönt att den inte skymde backspegeln, jag kunde tom. ha solskyddet på stolen och se i backspegeln.

Imorgon ska vi sätta den bak igen men bakom mig så sambon får plats fram, han har gnällt på att han inte fick så mycket benutrymme, men när stolen stod bakom mig blev det en sån extrem vinkel.

Jag vill aldrig se mobin mer, den är helt enkelt inte för våran bil, så den hamnar på blocket snart så kanske den kan få en ny familj i en bil där den trivs ;)

Sonen sitter så mycket bättre i TW också, han sitter skräddare eller har ena foten utanför stolen, i mobin får han sitta med fötterna rakt fram, så han behöver något med bred sits och låga kanter.  
  • t0va
    norgesessan skrev 2011-10-15 21:34:54 följande:
    Tova; Ja, TW är jättebra på det sättet. Är en bidragande orsak till att det går att sitta så länge i den.
    jo och idag somnade han i vagnen och sov vidare i stolen, gick jättebra med nackstödet på. Fast än så länge så har jag klacken på sätet även om han är 15kg, han är lite för liten för att sitta så upprätt som det blir annars. Men ska köpa kilen så kan vi nog få till en lite mer upprätt lutning än det är nu. 

Nu är han sällan ledsen när vi åker, så jag tror han "växt ur" mobin med benen eftersom han inte kan ändra läge på benen egentligen. Han når precis fram till ryggdelen på passagerarstolen men får inte upp benen. Då är det nog rätt jobbigt att sitta helt rakt.

Så vi får väl kolla på max-way sen och se om det funkar också, kanske blir en sån och en ny TW, är skönt att ha en extrastol till våra mor och far-föräldrar.  
  • t0va
    myran82 skrev 2011-10-15 22:16:36 följande:
    Kollade på max-way jag läste om här & den ser riktigt bra ut. Gillar om den är så pass stor så det får plats länge länge i den =)

Någon som vet på ett ungefär när den kommer att börja säljas? Hade planer på en axkid men tyckte den max-way såg bättre ut så vi avvaktar nog med ny stol ett litet tag till men vill inte behöva vänta för längre då vi vantrivs med den gamla britaxen vi har.
    jan/feb sa de från lekia idag på barnmässan i linköping, de hade precis fått utbildning i britax stolar och ska få börja sälja,  men visste inte mer än det vi vet. 
  • t0va
    mamma 10 skrev 2011-10-15 19:54:02 följande:
    På min two-way har spännet blivit glappt eller nåt.. Nån som har en Britaxstol med samma spänne som känner igen vad jag menar? Det är ju 2 grå plastbitar som sätts ihop och sedan spänns fast. När de är fastspända går det att rucka ganska mycket på dom och sära på halvorna. Visst ska dom sitta stadigt i spännet?
    Kollade på våran och det är samma sak, de sitter ju fast i låset men de grå delarna går att dela lite. Får ta och kolla på en ny ifall det är samma sak. 
  • t0va
    Karolin86 skrev 2011-10-16 21:13:49 följande:
    Vi är ju behov av extrastolar, dels vill man inte lägga allt för mkt pengar eftersom vi behöver två, och sen ska den gärna vara rymlig eftersom äldsta är 3år. Vi lånar pappas bil över vinter så stolarna måste passa där, efter vintern kommer vi köpa egen bil, då blir de en liten gammal bil så då ska stolarna passa där med.
    Och ni kanske sambon ska byta jobb och då får han tjänstebil, och då säljer vi vår bil och köper en liten byar till oss och en större kombi som tjänstebil, alltså måste stolarna passa i flera bilar :S

Undra om någon orkar läsa detta eller förstår va jag yrar om. Så alltså jag funderar på två two-way.
    inget mer att fundera på tycker jag :) 
    Vi har skaffat en att ha som extra åt när vännernas barn åker eller att ha när våra mor och farföräldrar har sonen, fast nu visade det sig att den är så kanon i våran bil och för våran son så vi testar den som förstastol nu. Jag älskar den.  
  • t0va
    minolia skrev 2011-10-18 18:56:04 följande:
    Behöver råd....ska vi välja en Britax Highway eller Maxi cosi mobi till vår son. Vi har en Toyota Verso. Jag undrar tex hur bra barnen sover i highway när de är små. Det känns ju ganska viktigt nu när han är liten och man ändrar ju inte vinkeln på stolen om man väl har satt dit den känns det som.
    Jag skulle säga hi-way. Vi köpte mobin och sonen satt superbra i den fram till nyligen. Vi skaffade den när han var 5månader, är ett plus att det går att luta under färd även om det inte använts så jättemycket, har mest varit för att kunna växla sittställning under färd. 

Men i våran bil och även våra släktingars är den ett mindre helvete att montera, den tar stor plats och är svår att få att sitta bra. Stora nackdelen med den är att den inte har en platt undersidan utan är böjd, att man måste ha den på ett visst ställe på sätet, finns en pil som pekar vart säteskanten ska vara. Så man kan inte flytta in mot sätet för att få den att ta mindre plats.

Om man får den att sitta bra i bilen på ett enkelt sätt så är den kanon, sonen stortrivdes den första tiden. Nu när han är 14månader, ca 82cm och 14.5kg så börjar den kännas lite trång. Han har selen på högsta nivån, vi märkte att när axeln kommer i höjd med selen så blir det mycket svårt att dra åt selen tillräckligt mycket och sonen verkar tycka att den sitter obehagligt, så när han har växt 4-5cm till i rygglängd tror jag han inte kommer kunna sitta mer i den stolen just för att selen inte går att dra åt lätt och den blir obekväm.

Han har svårt att växla ställning med benen, går bara att sitta rakt fram. Vi har en britax two-way nu som extrastol och i den kan han sitta typ grodställning och sprattla mer med benen. Men min son kanske är en sån som inte vill sitta still i stolen.

Vi hade bestämt oss för hi-way men när vi provade i bilen insåg vi att stödbenet var för kort, nu har de gjort om den så stödbenet är längre.

Men som sagt, passar den i bilen så är det en underbar stol för barnet, vi köpte huvudkudden leij skriver om till mobin också och den är bra. Speciellt till en liten måste man nästan ha den även i mobin. Så passar den bilen är den kanon.

Vi valde att köpa en stol där sonen satt bra när vi köpte, även om vi hade trott att den skulle kunna vara bra lite längre än 8månader. Inom kort lär vi sälja den stolen och köra på enbart two-way eller någon annan.  
  • t0va
    stor grön drake skrev 2011-10-21 16:58:27 följande:
    tjuvlyssnade på barn på sonens dagis vid hämtning, bilåkande diskuterades:

pojke 1: Varför åker du bakåt som X (lillasystern)?
    pojke 2: Jag åker bakåt som Blixten McQueen!
    pojke 1: Jaaa... (väldigt fundersamt)
    pojke 2: Och mamma säger att hade Blixtem McQueen haft bälte hade han inte rullat ur bilen när han sov!

helt underbart, 5-6 åringar är dem, året innan förskoleklass
    Smart förälder som använder idolen som exempel.
    underbart :D 
  • t0va
    stor grön drake skrev 2011-10-25 21:57:12 följande:
    Det är ju inte bara vikten och längden, utan åldern spelar ju in eftersom det tar ett tag för rätt nackmuskler att växa till sig, så bara för att man är stor för sin ålder behöver inte rätt muskler ha hunnit utvecklas, det synns liksom inte på utsidan om de musklerna som behövs finns.
    Precis min 14månaders väger ca 14.5kg och är 83cm så han kan åka på bältesstol enligt rekomendationerna med vikt men inte en chans att vi vänder. Han kan ju inte ens sitta helt upprätt i sin TW utan måste ha lutning för att inte falla frammåt en massa. 

På första hjälpenkursen jag gick så fick vi lära oss att man inte ska vända barn uppochner och skaka ifall de satt i halsen för bara den "lilla" mängden våld kan göra att nacken skadas, deras nackar är det som är minst utvecklat.
    Det finns barn som fått nackskador av att de har blivit vända uppochner och skakade när de satt i halsen eller på lek, en krock är ju många gånger värre våld.  
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!