minolia skrev 2011-10-18 18:56:04 följande:
Behöver råd....ska vi välja en Britax Highway eller Maxi cosi mobi till vår son. Vi har en Toyota Verso. Jag undrar tex hur bra barnen sover i highway när de är små. Det känns ju ganska viktigt nu när han är liten och man ändrar ju inte vinkeln på stolen om man väl har satt dit den känns det som.
Jag skulle säga hi-way. Vi köpte mobin och sonen satt superbra i den fram till nyligen. Vi skaffade den när han var 5månader, är ett plus att det går att luta under färd även om det inte använts så jättemycket, har mest varit för att kunna växla sittställning under färd.
Men i våran bil och även våra släktingars är den ett mindre helvete att montera, den tar stor plats och är svår att få att sitta bra. Stora nackdelen med den är att den inte har en platt undersidan utan är böjd, att man måste ha den på ett visst ställe på sätet, finns en pil som pekar vart säteskanten ska vara. Så man kan inte flytta in mot sätet för att få den att ta mindre plats.
Om man får den att sitta bra i bilen på ett enkelt sätt så är den kanon, sonen stortrivdes den första tiden. Nu när han är 14månader, ca 82cm och 14.5kg så börjar den kännas lite trång. Han har selen på högsta nivån, vi märkte att när axeln kommer i höjd med selen så blir det mycket svårt att dra åt selen tillräckligt mycket och sonen verkar tycka att den sitter obehagligt, så när han har växt 4-5cm till i rygglängd tror jag han inte kommer kunna sitta mer i den stolen just för att selen inte går att dra åt lätt och den blir obekväm.
Han har svårt att växla ställning med benen, går bara att sitta rakt fram. Vi har en britax two-way nu som extrastol och i den kan han sitta typ grodställning och sprattla mer med benen. Men min son kanske är en sån som inte vill sitta still i stolen.
Vi hade bestämt oss för hi-way men när vi provade i bilen insåg vi att stödbenet var för kort, nu har de gjort om den så stödbenet är längre.
Men som sagt, passar den i bilen så är det en underbar stol för barnet, vi köpte huvudkudden leij skriver om till mobin också och den är bra. Speciellt till en liten måste man nästan ha den även i mobin. Så passar den bilen är den kanon.
Vi valde att köpa en stol där sonen satt bra när vi köpte, även om vi hade trott att den skulle kunna vara bra lite längre än 8månader. Inom kort lär vi sälja den stolen och köra på enbart two-way eller någon annan.