• norgesessan

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Kladdkakan, när barnet behövs vändas så kolla närmare på Besafe bältesstolen. Den har vi. (och Britax kid+).
    Men titta på Britax two way också. (Inte som bältesstol senare dock).

Ang. bakåtvänd bilstol i framsätet. Det måste vara avstånd mellan huvudet och fönstret. (5 cm?)
    Vi flyttade dock sonen till baksätet när huvudet stack upp och satte lillan där istället, för det såg så läskigt ut när huvudet inte var skyddat alls om något skulle komma farande in i framrutan.
    Vet dock inte om det ligger något i det eller om vi bara var nojiga.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • norgesessan

Kina, jag blev också nyfiken på varför det inte gick att fästa den bakåtvänd.

• norgesessan

Ska ni inte ha en egen bil?

Det är hål i sidorna, vid ryggen. Man drar ut bilbältet, för bältesklämman in i ena hålet framifrån, vidare bak, och ut genom hålet på andra sidan, sen ner i bälteslåset. Så bältet ska dras bak ryggen, inte över barnet.

• norgesessan

Cicci, låter interessant! Han sa ju att det skulle komma nya stolar. Namnet låter ju lite större ut.

• norgesessan

Jättebra att det står till 6 år i en renodlat bakåtvänd stol!! Tummen upp!

Akta graco bältesstolen blev jag inte klok på...Jätteklumpig...

• norgesessan

Det verkar som att dom bara testar rätt så nya stolar. Dessutom behöver det inte vara korrekta resultat eftersom det är vanligt att bara räkna in det sämsta alternativet.
    Därför får vändbara dårligt resultat eftersom det bara är framlängs som räknas medan stolarna som bara är bakåtvända testas bakåtvänd.

Inte många test jag har sätt där alla testas bakåtvänd. Det brukar vara internationella tester som är som jag beskrev ovan.

• norgesessan

Jag kan inte klistra in. Smartson har test där two way är med.
    Jag googlade på test av Britax two way.

Den fick lite sämre betyg eftersom den inte kunde lutas under färd, det var krångligt att ändra axelnivån och det var krångligt att klicka i bältet eftersom den delade sig så lätt om barnet rörde på sig. (bältestungorna).

Inga av stolarna var ett dårligt köp, skillnaderna handlade om detaljer som bekvämlighet och användarvänlighet.

• norgesessan

Britax Two way rearfacing crash test
    På youtube.

• norgesessan

Kom in på en norsk formumtråd när jag letade mer. Dom diskuterar two way och om den har fått bra betyg.

Det visar sig sen att benplats inte spelar någon roll eftersom dom använder den framåtvänd. Dom bor i Scweits och där måste man vända efter ett år... Lagen...

En till som kommenterade. Hon fokuserade på att den var lång i ryggen. Tillochmed hennes äldre son kunde sitta i den, dom var tvungna att sätta honom i den så engång..(stor pojke på 3.5 år....)

Hmmm....

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!