• Lantani

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Miltons Mamma skrev 2012-01-13 18:52:36 följande:
    Köpt ny bil och kan inte längre ha sonen bakåtväd i framsätet utan han måste sitta bak.
    Han väger så gott som 18 kilo med kläder och hans stol i baksäte med stödben är bara godkänd till 18 kilo.

Vill nu ha tips på stolar som kan tänkas passa att ha i baksätet som tar mer än 18 kilo. Det får gärna vara isofix fäste men inget måste.

Sonen väger som sagt 18 kilo och är 104 cm lång.

Tacksam för råd!!
    Kolla på britax two way. Har själv den till min kille som är 1 m och han kommer kunna ha den lääänge!
    Alvin 081114 och Alice 100807
  • Lantani

Är det någon här som har koll på hur stor plats det är inuti en Volvo s40? 
    Vi ska nämligen låna min brors sådan nu när vår touran ska in på lackning och jag vill gärna kunna åka med båda barnen (hi-way och two way). Tror ni det går?

Vet inte hur det är med att stänga ur airbag fram ( den är från typ 00 eller så tror jag) och om båda ska sitta bak misstänker jag att stolarna får vara upprätta, samt att sambon på 193 inte kommer kunna köra bilen. 

• Lantani
    Cecci78 skrev 2012-01-13 19:10:27 följande:
    tror inte det går att stänga av där fram
    Nä det är också min misstänke..
  • Lantani
    soda skrev 2012-01-13 20:32:45 följande:
    Vi har en s40 från -00 och det är verkligen INTE rymligt. VI har iofs ingen airbag fram, men monterar jag babyskyddet ( ag) fram så är det nätt och jämt att sambon (170 cm lång) får plats bakom. Sen tar iofs varken hi-way eller twoway så mycket mer plats, men kan nog bli trångt skulle jag tro.
    Hoppas vi får tillbaka vår egen bil fort Jag får nog ta och köra om vi ska iväg allihopa, för bakom sambon när han kör kan nog ingen sitta. isstänker att båda kommer få sitta väldigt upprätta, men det är ju bättre det än att sätta Alvin framåt i two wayen, då stannar vi minsann hemma istället, för framåt ska han INTE få sitta på iallafall 1,5 år..
  • Lantani

Så då var faktiskt two way och hi-way monterad i volvo s40. Two way sitter bra bakom passageraren och jag som är 168 sitter jättebra framför. Hi-way står bakom föraren och är monterad upprätt och med lite benutrymme, så misstänker att huvudet trillar fram om hon somnar i stolen. Jag kan sitta bra när jag kör, men hade inte kunnat vara mycket längre, så sambon på 193 kan inte köra med bilstolen bakåt. Bökigt om han behöver ha bilen, men förhoppningsvis får vi väl tillbaka vår bil snart igen Trodde faktiskt att de skullevara ännu mindre plats i bilen måste jag erkänna!

• Lantani
    060810 skrev 2012-02-02 21:31:48 följande:
    Rätta mig om jag har fel, men visst ska alla bakåtvända stolar i framsätet ligga mot instrumentbrädan?
    Såg en stol idag som lutade mot vindrutan och hade ett paraply bakom stolen mellan den och instrumentbrädan. Såg helt galet ut. Kunde inte fota för där gick folk. ;) men kan se om bilen är kvar imorn och fota.
    Nej alla behöver inte ligga mot instrumenpanelen, däremot ska ingen luta mot vindrutan. Så stödben eller instrumentpanel alltså, låter helgalet att luta stolen mot rutan..
  • Lantani
    MrsMG skrev 2012-02-05 07:46:42 följande:
    Yngste sonen sitter bakvänd i framsätet (finns ingen airbag). Min 3 åring satt bakom mig bakvänd men jag satt jätte dåligt när jag skulle köra. Nu sitter han i mitten bak bakvänd. Kruxet är att nu har inte jag fri sikt bakåt. Kan inte sätta honom bakom lillebror för vid en kollision ska ju helst det tyngsta barnet sitta fram, så att inte sättet knäcks över barnet i framsätet. Hur hade ni gjort? Sutti dåligt och haft honom bakom er (minst säkra platsen att placera.stolen) eller i mitten, ni sitter bra men ser sämre.
    Jag hade satt honom bakom lillebror, så har vi haft det ibland, när de inte funkat på annat vis!
  • Lantani

Här fick vi byta bort vår ocatvia när huvudet på båda barnen kom förnära framrutan.
    Fick inte plats med båda bak, eftersom sambon ipricnip körde förarstolen sålångt bak de gick, han är 193 cm lång!
    Nu kör vi en touran istället och i den, så sitter lilltjejen i mitten bak i hi-way och storebror sitter i two way bakom passageraren! Superbra med plats! 

• Lantani
    Coyote skrev 2012-02-25 22:43:24 följande:
    Happ, nu blev det problem i familjen. Vi ska, precis som, Tinis, ha tvillingar i sommar. Nu har vi en Passat -98, och hade ju tänkt att vi kunde ha den ett tag till, sonens Hi-way får ju bra plats och ett babyskydd hade inte varit några problem. Men två... Vi vill gärna kunna sitta någon i baksätet också. Någon som har tips på bra bil i det här läget? Tror att v70 blir för smalt...
    Jag skulle verkligen rekommendera en VW touran. Sambon är lång, 193, så vi kunde inte ha två bakåtvända bak i vår skoda och fram kom huvudet förnära framrutan hos båda barnen. Så vårt val blev en touran. Just nu har vi två bakåtvända bilstolar bak, en hi way i mitten bak och en two way på sidan. Funkar även att sätta in en hi-way bakom föraren eller fram. Älskar vår bil. Har även testat besafe bältesstol bredvid de två bakåtvända vi har och de funkar också super! Dessutom finns det två extra säten bak, som man kan använda om man skulle vara fler (men då får man iprincip bara in skötväska och någon påse i bagaget!

Längdmässigt är den inte större än skoda octavian vi hade innan, dock högre och lite bredare. Känns som en vanlig bil storleksmässigt, utom att man sitter lite högre upp.
  • Lantani
    Mynta skrev 2012-03-10 09:08:00 följande:
    Hur är det egentligen att använda så kallade kombistolar, sådana man kan ha både framåt och bakåt? Jag har läst att de inte är fullt lika säkra, stämmer det?

Vår pojke fyller 4 om ett par veckor. Nu åker han i en Hi-way som nog funkar ett tag till. Snart får han dock ett syskon, som behöver stol från november kanske (då är bebisen 6 månader).

Planen är att låta bebisen åka Hi-way när den vuxit ur babyskyddet, och köpa en Two-way till 4-åringen. Vill gärna ha honom bakåtvänd tills han är fem-sex år. Hur är det då att vända en Two-way framåt? Är det mindre säkert än att köpa en stol som är enbart avsedd för framåtvänt läge?
    Dessa kombistolar är precis lika bra bakåtvända, som rena bakåtvända stolar.
    Det är däremot framåt de inte är speciellt bra.
    Så nej det är inte mindre säkert att köpa en two way och sätta bakåt

Så har vi gjort. 3,5 åringen sitter bakåt i two way och lillasyster på 1,5 tog över storebrors hi-way för ungefär 1 år sedan.  De kommer kunna sitta bakåt läääänge
  • Lantani
    Tvåbarnsmamman81 skrev 2012-03-10 09:28:22 följande:
    En undran. Min nyblivna 8 åring är 138 cm lång och sitter fortfarande i sin bältesstol men innebär det att han egentligen nu anses så lång att han ska kunna åka t.om utan kudde om han åker med någon annan? Han väger 27 kg.  Jag förstod det så fast det känns märkligt.

Men det behöver han inte få veta för han ska få sitta kvar i sin stol

Men vår 3 åring har vi precis vänt framåt och det beror på att han har suttit väldigt trångt väldigt länge och nu "nockade" han sig själv i knäna när vi åkte. Vi har aldrig sagt nåt och då har det heller inte varit något problem för honom men senaste tiden har han vägrat att åka bil, massor av tårar, skriker att det gör ont osv.

Han är 106 cm och väger 18 kg så då vände vi honom. För det kan inte vara meningen att han ska ha ont och att varje bilresa ska bli ett rent helsike. Tyvärr bor vi så att vi inte kan åka buss och är beroende av bil(ar). Annars så hade jag gärna velat haft honom bakåtvänd längre.       
    Vilken stol hade 3-åringen bakåt?
    Har själv min treåring bakåt i en two way och där har han benen nästan helt raka och då inte jättelångt ut på sätet.. Kan tillägga att han är precis 1 m lång. 
  • Lantani

Har fått erbjudande om att köpa en freeway från 07 (en kompis som köpte den ny då), för 600 kr (med prutmån).

Har hi-way och two way nu, men tycker det är bökigt att flytta båda om båda barnen ska åka med någon annan.. Tanken är isåfall att vi flyttar two wayen och låter hi-way sitta kvar i vår bil (den är bökigare att flytta) och sen får lillasyster som nu är 86 cm åka i freeway i andras bilar.

Hur länge kan man sitta i en freeway? 

• Lantani
    Sisisisi skrev 2012-03-18 10:31:20 följande:
    Jag provade nyligen sonen i en lika gammal freeway. Han är 107 cm och hade plats kvar att växa. Dock var bältena väldigt korta men det funkade iaf. Den tar ju väldigt liten plats och går snabbt att montera!
    Tror det får bli ett köp faktiskt.. Lillasyster är ju bara 86 cm än, så hon kommer ju kunna ha denna tills att vi inte har två bakåtvända bilstolar skulle jag tro..

• Lantani

Blev ett köp av freewayen och börjar fundera på ifall den kanske tom sitter lite bättre i våran bil än vad hi-wayen gör.. Har dock inte hämtat hem den än, eftersom den står hemma hos mamma och pappa.

Men hur är det egentligen med att ställa freewayen helt fristående, utan att luta mot säte, får man det? 

• Lantani
    4blevde skrev 2012-03-23 19:58:09 följande:
    Har en fundering. Får man ha britax hi way monterad så att den lutar ganska mycket och klacken fram når inte ända ner i sätet? Den där kilen man ska ha imellan går inte att ha imellan för då måste jag ha stolen så långt in att min bebis blir så sittande. Har bilder om ni inte fattar vad jag menar
    Jag förstår inte riktigt hur du menar, så fixa gärna bild
  • Lantani

Går stödbenet att dra ut mera? Isåfall tycker jag du ska förlänga det, korta in bygeln till kostaste läget, men använda kilen och spänna den så. Kommer bli mer upprätt..

• Lantani

Listan på varför en kombistol inte ska vändas framåt, någon som skulle vilja skicka den? Hittar den inte och behöver skicka över den till en kompis

• Lantani
    Joico skrev 2012-05-31 04:46:46 följande:
    • Kombistolar är tyngre (nästan det dubbla) än framåtvända bältesstolar - det kan klämma barnet mellan bältet och stolen vid en krock• En bilbarnstol är inte urvuxen förrän öronen är vid ryggstödets topp eller maxvikten uppnådd - alltså funkar den inte framåt heller då huvudet inte får tillräckligt med stöd (gäller ej Britax Multi-tech som har höjbart ryggstöd) eller vikten är överskriden• Maxvikten är lägre än på en bältesstol (36kg bältesstol, 25kg vändbar kombistol) vilket betyder att det ändå kommer behövas en till stol innan "bilstols-tiden" är slut.• Man ska inte använda kombistolars internbälte när stolen används framåtvänd (vissa är godkända med internbältet till en viss vikt, vissa får man inte alls använda internbältet framåtvänt) eftersom det håller fast barnets överkropp men huvudet kan röra sig fritt, vid en krock kastas huvudet våldsamt framåt men inte överkroppen- dessutom: om barnet är fast i bilbältet, och bältet är fast i bilen, då är det en fjäder (bältet) mellan barnet och bilens kaross. Men om bilstolen är fast i bilens bälte, medan barnet är fast i bälten som i sin tur är fast i bilstolen, då är det tre fjädrar ( 1. bilens bältet plus 2. plaststommen och sedan 3. internselens bälte) mellan barnet och bilens kaross. Detta gör att hela ungen för sig mera, vilket inte är bra.• Att istället använda bilens eget 3punkts-bälte med en framåtvänd kombistol är inte heller optimalt. Bältet kommer för långt ifrån kroppen (kombistolen  är ju gjord även för bakåtvänt och har alltså ganska djupa sidor). Bältet  kommer då att ligga längs med sidorna på kombistolen - inte mot barnets kropp.. kombistolar har sällan bältesstyrning vilket gör att bältet inte heller inte sitter rätt över höfter och axel.
    Enligt lag ska barn sitta i särskild skyddsanordning till minst 135cm
    Tack {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!