• Natasha76

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Visste ni att barnen i Tyskland, Schweitz och Österrike måste sitta i bältesstol tills de är 150 cm om de är under 12 (eller 14) år? Grattis till en bra lag!

• Natasha76

Min dotter i en Toyota Corolla 2006 i en Two-way. Hon är 105 cm lång på bilden.

Two-way brukar vara billiga och dessutom kan man ju sälja den sen om ett par år.
  • Natasha76

Baloou, nu är inte jag TS, men jag tänkte bara svara kort. Sverige är världsledande angående bakåtvänt i bilen. Det finns inget annat land där man kan jämföra hur väl bakåtvända bilbarnstolar skyddar jämfört med framåtvända bilbarnstolar. Inte för barn över ett år. Men det finns nog mycket artiklar ute på nätet. Googla bara.

• Natasha76

Jag startade just en tråd om att jag varit till Klippan på krocktest idag och fått titta på deras nya Triofix. Men nu ser jag den inte mera. Jag vet inte vad det är som råddar, men jag skriver här istälet då.

Jag har, som ni säkert märkt vid det här laget, en hel del bilbarnstolar och har som hobby att testa och recensera dem, helt som vanlig förälder (med det här som hobby). Jag har också testat andra stolar, men just idag var det extra häftigt då jag fick vara med på ett krocktest.

Om någon är intresserad av att läsa vad jag tycker om den nya stolen, isofix bakåtvänt till 18 kg och sen bältesstol med isofixbas till 25 kg och sen bältesstol utan bas till 36 kg kan ni titta in till min blogg: www.bloggen.fi/bilstolslotsen

Jag är alltså inte knuten till Klippan på något sätt och säljer ingenting.

På bloggen skriver jag också mycket nyttigt som är värt att veta när man väljer bilbarnstol till sitt barn efter babyskyddet. Och idag fick jag massor med ny kunskap av experterna på Klippan (de som gjort Duologic).

• Natasha76

Aj nu såg jag att det var moddarna som hade tagit bort mitt inlägg. Antagligen för att jag länkat till min facebooksida och så trodde de antagligen att jag var försäljare eller något. Vilket jag alltså inte är.

• Natasha76
    t0va skrev 2011-12-21 22:29:56 följande:
    skrev i din blogg men jag kan ju fråga här med, vad är det för ändringar som kommer komma?

Har bara pratat med robert bell om triodix men inte sett den  i någon bil, ser ju vettigt ut om man har en liten bil eller om man tex. kör taxi och växlar mellan baby, bakåtåkande och framåtåkande. Hur är det med selen är den lätt att ändra i höjd?
    Tack för frågan! Jag har själv gjort detektivjobb i ett år och inte riktigt kommit på det och så har dom en hel power point presentation om ämnet bara för mig... Gissa om jag var glad! Jag ska skriva inlägg om det senare. Hinner inte nu i julstressen och så är det bra att panta på något också ;)
    Min opartiska bilstolsblogg: www.bloggen.fi/bilstolslotsen
  • Natasha76
    cicci85 skrev 2011-12-22 08:31:09 följande:
    Natascha: Jag är lite avis Roligt att få vara med på sånt och att få en ny stol
    Tack! Dom var helt underbara. Kunde verkligen allt om bilbarnsäkerhet, precis dom Robert Bell. Och honom kände dom också väl.

De sa att vi har kämpat för bakåtvänt nu i trettio år... 
  • Natasha76
    stor grön drake skrev 2011-12-25 20:51:30 följande:
    Jättekul att höra! Själv blir jag mer och mer nyfiken på klippan
    Jag har ju haft äran att få testa en Klippan Triofix. Och kan säga att den är lång i ryggen. Däremot är den inte  alltför bred i ryggen och remmarna är väl ungefär som i Two-way. Inte lika långa som i Axkids stolar. Den är säkert bra för ett långt och smalt barn. Alltså ett barn med lång rygg. Som bältesstol är den sen litet för kort i ryggen igen. Så jag skulle nog se den som en bakåtvänd stol som sen en tid kan användas som bältesstol. Den är 47 cm mellan sits och nackstödets undre kant (vilket är 40 cm i Mutli-tech och 44 cm i Kidzone/Kidzofix). Däremot är Multi-tech ochc Kidzone bredare (jag har inte mätt, men känns så).

Triofix går bara till 18 kg bakåtvänt , men åt mig personligen sa de att jag gott kan fortsätta använda den längre än så. Enligt vad Robert Bell sagt om ISOFIX och vikter skulle/tänker jag använda den bakåtvänt till 22 kg själv.  

Det som dock är sämre på Triofixen är benutrymmet. Man kan inte heller luta ryggstödet (bilens alltså) bakåt så att benen ryms bättre (om man råkar kunna det i sin bil), den har nämligen en bygel som ska trycka tätt mot ryggstödet då den saknar underförankringsremmar. Jag tipsade dem om att göra isofixlägena justerbara till nästa version av Triofix och de var nyfikna på idén. Får se om det kan förverkligas. Stolen är gjord för att passa småbilar, så de har haft väldigt snäva bestämmelser att hålla sig inom. Alltså måtten fick inte vara en mm större än de är.

Men, jag har kommit på två sätt som man får mera benutrymme. Ett är att luta ett ryggstöd på ett säte bredvid, så kan barnet sticka benen (eller åtminstone ena benet) dit.

Ett annat sätt kunde vara att sätta en styv dyna mellan ryggstödet och bygeln. Om ryggstödet sticker ut blir det mera utrymme för benen på sidorna om bygeln. Jag kunde tänka mig någon tjock flytdyna som man har i simhallen, typ 5-10 cm tjock och stor som en A3 ungefär. Det här har naturligtvis inte krocktestats, men stolsryggen dit bygeln går är ju också mjuk.  

http://www.uintikauppa.fi/media/catalog/product/cache/4/image/fcd6bd345fc2bd630bdde264a95e2cc4/s/p/speedo_mini_kickboard.jpg 
  • Natasha76
    060810 skrev 2011-12-28 17:45:04 följande:
    Tror ni man vågar köpa en begagnad stol som har "några år på nacken" men ska vara okrockad?
    Vill försöka vända min son bakåt igen och har hittat en Brio Zento som han fick bra med plats i.
    Han är snart 4 år men har åkt frammåt i lite mer än 1 år då han fick panik av att åka baklänges, vi kunde inte åka någonstans med honom baklänges.
    Men nu funderar jag på att vända honom bakåt igen om det nu kommer funka.
    Men vågar man köpa en stol som kan va så gammal? Den är röd och svart om det kan hjälpa någon här att komma på årsmodell... ;) 
    Tror nog du vågar. Har den nackstöd? Tror den testades av Stiftung Warentest 2007. Så åtminstone så gammal är modellen.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!