• mjuik

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

leij skrev 2011-08-26 10:40:04 följande:
    Hej, laddade upp två bilder i bildtråden.

Ni som kan det här, :) får gärna komma med nån kommentar om monteringen, jag är mest osäker på lutningen. bygeln som är vid marcus fötter är utfälld till max för att få så mkt lutning som möjligt, dock använde inte kilen jag fick med. tyckte det blev konstigt, men det kanske behövs då han inte är så gammal?

Åsikter? :)
    Vad stor han har blivit!
    Lilla lilla borganäsbebis.
  • mjuik
    RoseMj skrev 2011-08-30 21:12:01 följande:
    Aros baby Västerås! :D
    Ja, det är makalöst dåligt i så fall men jag tror inte alla poliser har så stor koll heller på vad som gäller när det handlar om barnens säkerhet tyvärr.
    Du fick ett bra svar.
    När jag var där och kollade på en stol att byta till från babyskyddet fick jag till svar att babyskyddet går bra att använda till 13 kilo och att det inte stämmer att man bör byta när barnet kan sitta.
    Henne lyssnade jag inte på.

Annars gillar jag verkligen den affären. Hon kanske fick tillfälligt stillestånd i hjärnan när jag var där.
  • mjuik
    lilla snöflingan skrev 2011-09-05 18:53:08 följande:
    Så de stolar som har både isofix och vanlig fastsättning är duologic, belogic och kidzofix, har jag fattat det rätt då? Jag tycker alla tre ser så stora ut? Eftersom vi ska montera in och ut den ofta och därmed också bära den en del så känns det som att det är smidigast att ha en mindre stol? Dessutom är mammas och pappas ena bil rätt liten, en golf, så det finns kanske inte jättemycket plats för en bilbarnstol. Vi har funderat på Britax Hi-way, tror ni den skulle vara bra? Är den jobbig att montera in och ur?

Vi ska flytta till Göteborg om en månad, Tilda är då 6 månader så det känns lite onödigt att släpa med sig babyskyddet i flytten? (Vi kommer flyga eller möjligtvis åka tåg, vi flyttar 120 mil). Men Tilda var 61,5 cm och vägde 5670 g vid fyra månader så hon är rätt liten och det kommer dröja länge innan hon väger 9 kg antagligen. Tror nu hon är för liten för en bilbarnstol om en månad? Det är ju enklare att montera babyskyddet så det kanske är bättre att ha kvar det så länge det går? Pust, jag vet inte alls hur vi ska göra så jag behöver lite hjälp
    Min dotter är också liten och vi bytte vid 6 månader, då kunde hon sitta själv.
    Hon väger 7,6 kilo nu och är 11 månader. Tänker man enbart på vikten kan hon åka babyskydd länge till (hur det är med längden vet jag inte).
    Vi köpte en Besafe izikid x3. Den går bara till 18 kilo men det var den stolen hon satt bäst i. Vi planerar att ha henne bakåtvänt länge så det blir antagligen att köpa en till stol om några år men det får bli då. Jag tycker att izikid x3 är jättebra, förutom att den bara går till 18 kilo.

Åk till affären och testsitt stolarna.
  • mjuik
    Beccih skrev 2011-10-09 20:05:54 följande:
    Hej.
    Någon som har BeSafe X3?
    Fördelar respektive nackdelar?
    Vet att den bara är godkänd upp till 18 kilo vilket är en nackdel..
    Att den bara är godkänd till 18 är en nackdel men sen kommer jag nog inte på några fler nackdelar.
    Priset kanske.
    Jag är jättenöjd med stolen. Har inget att klaga på faktiskt.
  • mjuik

Igår såg jag en familj som var ute och shoppade.
    De kom ut från en affär.

I baksätet hade de en bakåtvänd multitech.
    Mamman satte sig i baksätet bredvid stolen, pappan satte sig i förarsätet och barnet (som var ungefär 3 år) öppnade passagerarsätet och satte sig där.
    Om han fick något bälte på sig alls såg jag inte men det fanns ingen bilstol där.

Sånt förstår jag mig inte på. Om man har köpt en stol, varför inte använda den?

• mjuik
    AnkaVanka skrev 2011-10-28 18:24:10 följande:
    Jag har en fundering om den nedre viktgränsen på rena bakåtvända stolar... Varför är den 9 kg. Lillskruttan lär ju vara över året innan hon väger så mycket, om hon inte plötsligt får för sig att hoppa upp en kurva eller två.
    Nu har du fått svar på varför av t0va så de skriver jag inget om.

Min dotter är över året och väger fortfarande inte 9 kilo. Vi köpte en som var godkänd från 0 kilo.
    Testade inte ens de från 9 kilo. Dottern hade kanske suttit bra i en stol från 9 kilo men det kändes fel. Vet inte hur försäkringsbolag ställer sig till att man använder en stol där barnet inte är inom den godkända viktgränsen om något händer.
  • mjuik
    Lindreas skrev 2011-11-02 15:51:22 följande:
    Åååååhh!!! Vilka satans stolpskott det finns!!! Nu har jag gjort mig osams i en köp-och-sälj-grupp, hon som skulle sälja sitt sex år gamla babyskydd. Hon hävdar bestämt att hon har ju använt skyddet och det fungerar! Andra kör med "miljö-argumentet", att det är dumt att slänga stolar som fungerar. Hon ville ha 300 för skyddet, det får man ju för fan en stol som är några år gammal för! Åh, dumjävlar! Och sen alla som kör med "jamen vaddå, det är ju okrockat".

Fy fan vilka puckon!
    Det där är ett riktigt dåligt argument. Hon har inte krockat med stolen, hur kan hon då veta att stolen fungerar? Det är först när en stol varit med om en krock som man vet om den fungerar eller inte och när en stol varit med om en krock ska den kasseras.

Det är dumt att slänga en stol som fungerar men en stol som är för gammal fungerar inte längre.

Heder åt er som orkar diskutera med puckade människor.
  • mjuik
    Lindreas skrev 2011-11-02 16:02:47 följande:
    Jamen precis! Stolen fungerar säkert alldeles utmärkt att sätta barnet i, spänna fast och bära runt det i, men vid en krock..? Jag fattar inte hur man kan ha samvete att sälja en för gammal stol, och försöka mörka det! Usch, jag hatar att folk är så nonchalanta med barns säkerhet. Det är en sak att inte VETA vad som rekommenderas, men att skita i det, det är så korkat att jag blir mörkrädd. Och de som säger att man inte behöver ha ett nytt babyskydd om man har en äldre bil. Jösses.
    Idioter. Vet man inte så är det som säger en sak men att luras eller strunta i det. Idioter.

Haha va? Inte ett nytt babyskydd om man har en äldre bil? Hur går det ihop?
  • mjuik
    Lindreas skrev 2011-11-02 16:21:26 följande:
    Jo, du förstår, de nya bilarna är mycket säkrare än de gamla, och har man ändå en gammal bil är det onödigt att slänga ut pengar på att köpa ett nytt skydd, eftersom de ändå är osäkra. Lustigt hur vissa resonerar.
    Menar du allvar? Tänker folk så?
    Tycker de borde tänka tvärtom om de ändå ska tänka konstigt. Att har man en ny säker bil behöver man inte ett nytt babyskydd eftersom bilen är säker.
  • mjuik
    Jempa L skrev 2011-11-07 19:59:03 följande:
     "Bälteskudde produceras enligt europeisk standard 44/04 för allmänt bruk i fordon i både uppblåst och platt läge"

Det är ju en väsentlig skillnad på "producerad enligt" eller "godkänd enligt"...
    Jag tänkte också på det men tänkte att det måste vara så att de helt enkelt inte kan uttrycka sig.

44/04 är väl standarden för bilbarnstolar så det är väl vad de menar. Men det är inte vad de skriver i texten.
  • mjuik
    t0va skrev 2011-11-07 21:46:36 följande:
    Något liknande finns som rullstolsdynor, finns både de som har en stor kammare och skumgummifyllning överst och de som är helt i gummi och man sitter på luftkuddar. Enligt tillverkarna ska de vara godkända och testade som kuddar att sitta på vid färd, nu gäller det vuxna. Jag har en sådan i gummi och luft när jag kör bil, får så ont annars för jag sitter snett. 

Sen vet jag inget om den produkten, har sett det tidigare på nätet. Kanske funkar som resekudde och är bättre än ingen kudde alls.  
    Helt klart bättre med kudde än inget alls. Fast det känns ändå osäkert. Jag tänker nog för mycket att det är som en ballong =)
    Irmas mamma skrev 2011-11-07 20:29:18 följande:
    Nu är jag måttligt frustrerad...Vi har sedan några år en Be Safe Izi Kid som är köpt hos Mekonomen. Personalen hjälpte till att montera stolen i vår Volvo S80. Men nyligen påpekade en bekant att stolen är felmonterad och han försökte hjälpa oss att montera den korrekt, men det visar sig att bilbältet inte räcker till för att montera den enligt anvisning i baksätet !!FörvånadSå vi har nu alltså dels åkt runt med vårt barn i en felmonterad stol i flera år, dessutom så står vi nu med en stol som vi inte kan montera korrekt i bilen!!  Så vad gör man nu...???
    Åk till Mekonomen och kräv att de monterar den och gör det på rätt sätt. Kan de inte det så får de ge er en ny stol som passar.
  • mjuik
    Lantani skrev 2011-11-30 16:06:32 följande:
    Alltså nu vill jag ha lite info från er. En kompis till mig har en liiten dotter på 15 månader, hon har blivit opererad och hänger så att säga åt ena hållet både i vagn och i bilstol. I vagnen har de löst de nu med hjälp av en dyna, men i bilen sitter hon riktigt illa i sin duoflex.

Så vilken stol skulle ni rekomendera?
    Någon som är smal, alt bra sidostöd/dyna, så att hon inte direkt kan trilla åt sidan.
    Vilken skulle ni säga?
    Vi har en besafe izikid x3. Den har ett inlägg (ungefär som babyskydden har) och det kanske kan hjälpa?
    Min dotter är väldigt liten av sig men hon sitter bra i sin stol. Hon har åkt i andra stolar (hiway och brio zento) men inte suttit på långa vägar lika bra i någon av dem. Hon är helt enkelt för smal, det blir jättemycket plats på sidorna som hon inte fyller ut.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!