Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

060810 skrev 2012-08-13 19:49:24 följande:
    Jag har ett problem. Jag har en Acta Graco Duoflex Xtp.
    Bältet på vänster sida är längre än det på höger sida. Märkte det nu när vi skulle köra hem. Inget som går att dra åt heller så jag vet inte hur jag ska lösa det.
    Stolen är 1.5 år gammal men endast använt senaste 8 månaderna. Köpte den på rea och sen stod den bara i väntan på hon skulle växa ur den.
    Det är något lurt med det... slutade de inte XTP på slutet av namnet  nån gång 08/09? För de hade inte det när vi tittade på stolar åt sonen 2010, men gracon från 08 hade xtp på slutet... kolla datummärkningen på stolen, har de sålt en såpass gammal stol åt dig ska du reklamera! Fast det är så länge sen du köpte den.
  • stor grön drake
    anette 81 skrev 2012-08-17 22:30:18 följande:
    Behöver lite hjälp. Min bror tog över en britax multitech som jag har haft till dottern, o där sitter nu hans dotter som är 10mån men när hon somnar så ramlar hennes huvud framåt så han får sitta o hålla i henne, vad kan man göra?
    Det är att försöka få mer lutning på stolen, eller så är sleep safe ett bra alternativ, det använde vi på vår lilla kille innan vi bytte bil (fick den inte emr lutad o gamla bilen)
    Kaninöronen var tillbehör som jag fick på köpet

• stor grön drake
    anette 81 skrev 2012-08-18 08:17:25 följande:
    Får man luta den? Ska kolla på det
    Klart man kan/får. Fäll först in stödbenet, spänn sedan underförankringsbanden så mycket det bara går, dra sen ut stödbenet och lägg det så långt det går, spänn sedan bilbältet till sist, då brukar det bli bättre än om amn gör som manualen säger med stödbenet först
  • stor grön drake
    Skit i det du skrev 2012-08-19 16:38:31 följande:
    Jo, jag har googlat fram den adressen som inte ger någon info alls.

Ingen mening att mejla dem eftersom den inte ens verkar säljas i Sverige längre.
    De är de som har bloggen och barntrygghet.se som tillverkar sleepsafe, så att maila dem är enda sättet att få svar Det är då "hjälmen" av remmar och sen två remmar på baksidan som amn trär igenom bälteshålen och spänner fast på baksidan.
  • stor grön drake
    Coyote skrev 2012-08-21 12:20:57 följande:
    Jag blir galen... Jag monterar och monterar om stolarna i bilen dagligen känns det som. En hi-way, en Be-logic och en Tri-logic i en Passat från -98. Ingen isofix. Att ha storebror i fram fungerar bra, och tjejerna i baksätet, men det blir trångt för maken som sitter bak, och vi kan inte använda bas till stolarna i mitten, eftersom stödbenen är för långa. Hi-way i mitten går också hyfsat bra, det blir ont om benutrymme för sonen, men maken sitter bättre, och vi kan använda basen till ett babyskydd i framsätet. Det andra babyskyddet får man nästan kila fast bredvid hi-way i baksätet, men alla får i alla fall plats. Men hur fasen ska man placera stolarna för att det ska vara optimalt? Jag hade planer på att låta hi-way luta mot framsätena och hoppa över stödbenet, men dels når jag inte fram om förarstolen ska stötta bilstolen, och dels blir det väldigt lite benutrymme för maken i baksätet.

Hi-way fram gör att jag inte ser den yttre backspegeln, så det funkar inte heller jättebra.

Tips, idéer? Jag längtar efter att byta ut babyskydden mot hi-way, kan jag säga!
    Hur menar du att stödbenen är för långa?
  • stor grön drake
    IVFmamma skrev 2012-08-22 07:13:50 följande:
    Vänner till oss påstår förut när deras äldsta dotter föddes 2004 så var det 3 år som var gränsen för att vända framåt. Stämmer det?
    I finland tex var länge rekommendationen att inte vända barnet innan 3 år och 15 kilo, vilket gjorde att folk vände när barnet vägde 15, ekller dem som väntade länge vände så fort barnet fyllde 3 eller som min syster, vände sin 11kilos 2,5 åring för att hon skrek och nojsade så mycket annars för att stoebrorsorna (6&8) fick sitta framvänt. Vi var ovänner om den saken. det var just där runt 2004.
  • stor grön drake
    Coyote skrev 2012-08-22 08:36:13 följande:
    Ja, om stödbenet till basen är indraget så långt det går så är det fortfarande för långt för att ha i mitten, då vinglar själva basen i luften, om du förstår hur jag menar?
    OK, men på sidoplatsen då? funkar basen där?
  • stor grön drake
    Joico skrev 2012-09-10 09:58:47 följande:
    Hehe jadå, en länk brukar jag lägga in

Jag gör en ny tråd i veckan, fortsätt komma med tips om vad jag ska ändra.
    länka gärna videon som visar bältesstol vs bälteskudde, den är väldigt bra!
  • stor grön drake

För det första vill jag baa hänvisa nya besökare till den nya tråden, denna är avslutad. www.familjeliv.se/Forum-3-101/m66634130.html

Lumo skrev 2012-11-22 18:53:31 följande:
    Kolla in bloggen Bilstolslotsen o inspireras. Mycket väl skött faktasida med tester, foton på stolar i olika bilar mm. Googla så hittar du dit, sidan är skriven av svensktalande finne. :)
    Finlandsvensk är hon Hon tittar in här (och i nya tråden) lite nu som då.
  • stor grön drake
    mikroE skrev 2013-01-17 18:03:32 följande:
    Jag tar gärna emot input om bilbarnstol. Vi är i process att köpa en sådan då dottern snart är 7 månader och sitter stadigt och även om hon längd och viktmässigt kan ha ett babyskydd än så kommer hon snart vara tvungen att byta och hon ändå kan gå över till en stol nu. 

Vi har en liten bil, Hyundai Getz men vi vill köpa en mer normalstor bil tex en Skoda Octavia eller liknande så den stol vi har ska passa i båda typer av bil. Dessutom ska den kanske användas i svärmors bil när vi är där som också är liten, nästan lika liten som Getz:en. Vi har funderat på Britax Hiway men finns det andra bra alternativ? Hur är Britax Multi tech och Maxway i detta avseende? Vi är helt ärligt inte extremt rika så vi måste liksom hitta ett bra alternativ på första försöket eftersom vi vill köpa en ny stol. Vi ser gärna att den också räcker länge även om vi kan tänka oss att köpa en ny men om flera år i så fall. 
    Svarar dig i nya tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-101/m66634130.html
  • stor grön drake

Svarar dig i nya tråden: www.facebook.com/pages/32GÅ-hantverk-för-barn/167238253316709

MCooper skrev 2013-02-19 21:14:52 följande:
    Hej! Behöver tips om stolar till en jaguar xtype - en kombi, men lite litet baksäte. Airbagen går ej att koppla ur. Vi behöver ha två stolar bak. Just nu har vi en britax multi-tech bakom passagerarsätet och ett brio babyskydd bakom förarsätet, men yngsta behöver nu en ny stol. Mannen är låååååång så en liten stol är ett måste - eller om man möjligen kan sätta en stol i mitten. Men om man sätter en stol i mitten bak, kan man justera stolarna fram utan att det påverkar barnstolens montering?! Skall givetvis åka till en affär och testa, men kan vara bra med lite ideer!

• stor grön drake
    älskarlivet81 skrev 2014-05-01 08:25:55 följande:
    Diskuterade med en vän som satt bakåtvända bilstolar framåtvänt. Hon menade att det väl inte gör något så jag skulle vilja ha argument för varför man inte får ha bakåtvända stolar framåt!

Dels är många bakåtvända stolar varken testade eller godkända för framåtvänd montering. Men viktigast av allt är endå att det är 15 kg extra på barnets rygg, som kommer väga ännu mer i en ev krock, som kommer att mosa barnet mot bältet. De flesta bakåtvända stolar leder inte heller bältena rätt, och kanske viktigast av allt, de flesta modeller är urväxta framåt samtidigt som bakåt.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!