• t0va

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Jag har en spekulant på min mobi, kanske, kanske kan jag få den såld. Hoppas det så vi kan köpa en ny TW eller max-way i feb. Satte pris 2000kr, inkl extra band, solskydd och huvudstöd, tycker det är ett riktig bra pris för den stolen som är i fint skick. Jag gillar inte britax huvudstöd till TW, det sitter inte alls bra till sonen så vi får leta efter något annat. Det funkade bra när axelremmarna var precis innan vi höjde men nu när vi höjt så blir det knasigt. Fast han har ju så kort hals så det är nog där skon klämmer. 

Men än så länge har han bra lutning på stolen så det funkar att lägga en tröja vid sidan av huvudet när han somnat.  

• t0va
    mini75 skrev 2011-11-21 09:38:10 följande:
    Har en fråga angående mulit tech. Har en sådan. Varför är där monterinsanvisningar med framåtvänd bilstol med internbälte från 9 kg? MIn dotter är 4 år ( i januari) och väger endast 12 kg. Men hennes ben är väldigt böjda och hon klagar över detta...

Skulle det vara säkert för henne att färdas framåtvänd med internbältet? (Hon är ca 100 cm lång)

Känns som hon skulle behöva åka bakåtvänd tills on fyller 8 med tanke på hennes låga vikt (och anlag...)  
    vad menar du med "och anlag" Ni kan inte testa tex. britax two-way, den fungerar ofta bättre för långa barn eftersom man kan sitta med benen i kors och röra sig lite mer för kanterna på sitsen är lägre.  Det kan göra att hon kan sitta bakåt längre. 

Vi har disskuterat detta med internsele tidigare och såvitt jag minns så kom vi fram till att det är farligare för barnet att sitta i den selen framåtvänt än på en bälteskudde med vanliga bältet.  
  • t0va
    mini75 skrev 2011-11-21 09:54:44 följande:
    Med anlag menar jag att både jag och hennes pappa är ganska små och när man tittar på våra tillväxtkurvor så var vi ganska pyttiga vid 4 års ålder oxå...

ok, nä men då får hon väl sitta med böjda ben då. Tycker bara att det är konstigt att de har framåtvänt som alternativ om det inte är 100 säkert?! 
    det är inte speciellt konstigt utan har att göra med försäljning. Det är ju krångligare att ha ett barn bakåtvänd, kräver fler moment vid montering, tar större plats, barnet får sitta med benen böjda osv. 

Utomlands så är inte traditionen som den är här med att barn ska sitta säkert i bilen, man använder bilstolar men efter babyskyddet så vänder man framåt istället för att ha barnet bakåt. Marknaden finns och därför så finns det stolar som är för detta bruk. Är samma med vändbara stolar, en bakåtvänd stol är inte lika säker frammåtvänd som en enbart framåt. Vid krock så kläms barnet mellan stol och bälte och ju tyngre stol desto mer kläms barnet.

Det är flera gånger säkrare att sitta bakåt än framåt så även vi vuxna borde göra det. Då skulle det bli mindre dödsolyckor och allvarliga skador i trafiken. Så kör bakåt så länge det bara går.  
  • t0va
    FrkJenny skrev 2011-11-22 17:54:23 följande:
    Hittade en film över hur man "monterar" den också... 

">

" target="_blank">

Ärligt, den som uppfann den här grejen kan inte ha tyckt om barn... 
    det är ju ingen kudde utan en airbag för barn. Jösses vad de hittar på för skit. 
  • t0va

Jag var ju på babyproffsen för någon vecka sedan och frågade om kil till two-way, de hade inget hemma men det kom med nästa beställning om typ 4-5 veckor. 

Idag när jag och sambon var ute och åkte så stannade vi på babyland/barnens hus och frågade, killen som jobbade där trodde jag menade till hi-way men när jag förklarat vad det var jag ville ha så sa han att han aldrig hade hört att det fanns. Han hade jobbat i 1.5år och började först prata om att den ju sitter fast i stolen, han menade klacken. Tillslut när jag övertygat honom om att jag visste vad det var jag ville ha och inte hade lust att vänta en massa veckor, vill ha den tills vi åker iväg under julen, så ringer han britax och frågar. Så de skickar direkt, han försökte tom. pruta ner priset men lyckades inte. Snacka om kundservice. På  babyproffsen sket de fullständigt i att jag ville ha den före julen, det kunde de inte garantera. 

Så nu har jag lärt dem något nytt, tur att man vet vad man snackar om. :)  

• t0va
    Ledilnaan skrev 2011-11-29 20:18:42 följande:
    Synd att man inte kan få ett snabbt svar när man ber om det!
    Men det kanske inte är någon som vet, be säljaren kolla märkningen på baksidan istället.

Idag fick jag mobin såld, känns så bra, var ett bra pris också. Jag hjälpte köparen att montera i bilen och sätta selen så den passade barnet. De hade en stor volvo med öglor och stolen satt riktigt bra i den bilen. Så den får nog ett bra liv hos den familjen. Nu väntar vi på max-way, får se om den kan passa sonen eller om vi ska köpa en ny two-way.
  • t0va
    stor grön drake skrev 2011-11-29 20:51:59 följande:
    t0va skrev 2011-11-29 20:22:27 följande:
    Idag fick jag mobin såld, känns så bra, var ett bra pris också. Jag hjälpte köparen att montera i bilen och sätta selen så den passade barnet. De hade en stor volvo med öglor och stolen satt riktigt bra i den bilen. Så den får nog ett bra liv hos den familjen. Nu väntar vi på max-way, får se om den kan passa sonen eller om vi ska köpa en ny two-way.
    *gillar*Min son är likadan, tyvärr är ju inte benutrymmet lika viktigt som rygglängden, så i värsta fall blir det two-way för oss till våren/försommaren när babyproffsen rear ut/ kör kampanj
    Hon verkade jättenöjd med köpet, känns skönt för jag har varit så nervös över att sälja stolen, inte för att jag lurar någon utan att folk inte ska vara nöjda. Det är ju en sån viktig sak, men de hade verkligen rätt bil för mobin. Sonen fick åka i den direkt från oss. Han hade ett emmaljunga babyskydd innan, precis som Theo hade :)

Min kotte är likadan, jag fotade honom i mobin nu en sista gång innan vi sålde och han ser enorm ut i den. Fast han fick faktiskt plats i babyskyddet fortfarande, men nu är nackstödet i högsta läget. Men det säger enhel del om hur stort det är.

Så det får bli two-way nu åt honom ifall max-way inte funkar, han måste kunna sitta skräddare och vifta med sina ben annars trivs han inte i stolen. Är svårt att se på bilderna hur höga kanterna är.

Har fått låna symaskin nu, ska sy en åkpåse men tänkte sy en poncho till bilstolen också, har sett olika varianter endel där man bara trär över huvdet och sen de där man har den som vanlig poncho så den går ner över ryggen också, och sen de där man har filten i stolen med uttag för sele och sätter barnet i stolen och virar runt filten.

Någon som har erfarenhet av vilken modell som funkar bäst för en 1.5åring.
  • t0va
    Lantani skrev 2011-11-30 16:06:32 följande:
    Alltså nu vill jag ha lite info från er. En kompis till mig har en liiten dotter på 15 månader, hon har blivit opererad och hänger så att säga åt ena hållet både i vagn och i bilstol. I vagnen har de löst de nu med hjälp av en dyna, men i bilen sitter hon riktigt illa i sin duoflex.

Så vilken stol skulle ni rekomendera?
    Någon som är smal, alt bra sidostöd/dyna, så att hon inte direkt kan trilla åt sidan.
    Vilken skulle ni säga?
    Är det tillfälligt att hon hänger eller kommer hon göra det länge?

Kanske kan funka med mjuka kuddar och stabilisera upp.
  • t0va
    Lantani skrev 2011-11-30 21:08:40 följande:
    Hon är inte liten till längden (82 cm eller något sånt), men väger ca8 kg har jag för mig. Hon kommer förmodligen hänga åt sidan sålänge hon sitter bakåt i bilen iallafall.
    I min hi-way sitter hon betydligt bättre än i duo flexen.
    Hur tror ni det är med besafen? Med tanke på det nya inlägget man kan ha i, där är ju sidostödet och sen de stora nackstödet.

Babyskydd har hon främst använt fram tills nu, eftersom hon suttit så illa i duo flexen, men nu börjar hon bli förlång för det. 
    om det är så att hon kommer göra det länge till så tycker jag de ska kontakta http://www.anatomicsitt.com/sv/index.php?s=produkter&m=bilstolar
    och sen även arbetsterapeut och se ifall det går att ordna något. Anatomic säljer lösa delar man kan ha i vanliga bilstolar också för att få stabilitet. De har lösningen till det mesta.
  • t0va
    stor grön drake skrev 2011-11-30 21:49:32 följande:
    var någon av dem bakåtvänd? För de hade alla justerbar rygglängd... och det hade ju varit bra om de blir väldigt långa.
    Lantani skrev 2011-11-30 21:08:40 följande:
    Hon är inte liten till längden (82 cm eller något sånt), men väger ca8 kg har jag för mig. Hon kommer förmodligen hänga åt sidan sålänge hon sitter bakåt i bilen iallafall.
    I min hi-way sitter hon betydligt bättre än i duo flexen.
    Hur tror ni det är med besafen? Med tanke på det nya inlägget man kan ha i, där är ju sidostödet och sen de stora nackstödet.

Babyskydd har hon främst använt fram tills nu, eftersom hon suttit så illa i duo flexen, men nu börjar hon bli förlång för det. 
    svenskk.se/wp-content/uploads/2011/10/Akta-Gr...
    be dem kolla upp belogicen, har hon ett fyiskt hinder borde de kunna få bidrag för att köpa den stol hon behöver för att sitta säkert.
    ja de ska ha bakåtvända också, var på en mässa i våras där de visade upp en bakåtvänd stol. Minns inte vad den hette eller om den är med på hemsidan.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!