• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

MrsMG skrev 2012-02-05 07:46:42 följande:
    Yngste sonen sitter bakvänd i framsätet (finns ingen airbag). Min 3 åring satt bakom mig bakvänd men jag satt jätte dåligt när jag skulle köra. Nu sitter han i mitten bak bakvänd. Kruxet är att nu har inte jag fri sikt bakåt. Kan inte sätta honom bakom lillebror för vid en kollision ska ju helst det tyngsta barnet sitta fram, så att inte sättet knäcks över barnet i framsätet. Hur hade ni gjort? Sutti dåligt och haft honom bakom er (minst säkra platsen att placera.stolen) eller i mitten, ni sitter bra men ser sämre.
    Jag hade placerat barnen som det funkar bäst. Även om det innebär att det äldre barnet hamnar i baksätet bakom passagerarsätet och det yngre barnet i passagerarsätet. Ingen fara
  • Joico
    4an skrev 2012-02-10 07:09:28 följande:
    Jag vet att jag läst någonstans om att montera bilstol i ett säte som redan är bakåtvänt, men nu hittar jag inte igen det. Är det någon här som vet vad som gäller?
    Det har väl inte gjorts några tester så man vet inte riktigt hur det funkar... OM det funkar. Det var iaf senaste budet jag hörde.
  • Joico
    4an skrev 2012-02-10 07:09:28 följande:
    Jag vet att jag läst någonstans om att montera bilstol i ett säte som redan är bakåtvänt, men nu hittar jag inte igen det. Är det någon här som vet vad som gäller?
    Asch, jag kom på att jag ju mailat Robert Bell om saken förut. Han svarade

"Min tro är att det går ungefär lika bra, allt sammanvägt, oavsett vilken lösning du väljer. Och jag menar att säkerheten är lika bra som en ”riktig” bakåtvänd stol, förutsatt att själva passagerarestolen sitter ordenligt fast. Detta kan vara lite tveksam kanske i vissa husbilstyper, men om du har en minibuss med bakåtvända stolar så kan du vara helt lugn. Dessa stolar är mycket starka och testas som del av bilens godkännande.
  • Joico
    elinville skrev 2012-02-11 15:22:50 följande:
    Har en two-way, måste man byta till framåtvänd om barnet väger över 25 även fast öronen inte är över än? Barnet fyller 5 till sommaren och hon är lång. Dessvärre verkar hon vara lång på överkroppen för öronen det är bara ett par cm kvar till öronen är över kanten.
    Jo tyvärr.... maxgränsen är 25kg och den bör man inte överskrida. Nåt kilo är väl OK kanske, men inte mer...
  • Joico

Själv funderade jag på hur det är med bilsäkerheten för den nya lilla prinsessan. De åker väl säkert inte samma bil varje gång (eller?). Nu såg vi ju förstås ett babyskydd på bild idag, och babyskydd är ju som bekant enklare. Men hur blir det sedan? Tror vi att barnet kommer att färdas i bakåtvänd bilbarnstol?

Kronprinessan själv färdades ju i drottningens famn när hon var liten. Iaf på nån bild/film som visades på nyheterna... 

• Joico
    Mynta skrev 2012-03-10 09:13:23 följande:
    Ah, det var nog egentligen så jag menade, att den är bra bakåt men mindre bra framåt? Det stämmer alltså?
    Det stämmer, ja. Man bör inte använda en kombistol framåtvänt.
    Vi ska se om jag kan rota fram min gamla lista.... Ja här (hoppas den går att läsa, ser att den tryckt ihop sig):

• Kombistolar är tyngre (nästan det dubbla) än framåtvända bältesstolar - det kan klämma barnet mellan bältet och stolen vid en krock
    • En bilbarnstol är inte urvuxen förrän öronen är vid ryggstödets topp eller maxvikten uppnådd - alltså funkar den inte framåt heller då huvudet inte får tillräckligt med stöd (gäller ej Britax Multi-tech som har höjbart ryggstöd) eller vikten är överskriden
    • Maxvikten är lägre (36kg bältesstol, 25kg vändbar kombistol) än på en bältesstol vilket betyder att det ändå kommer behövas en till stol innan "bilstols-tiden" är slut
    • Man ska inte använda kombistolars internbälte när stolen används framåtvänd (vissa är godkända med internbältet till en viss vikt, vissa får man inte alls använda internbältet framåtvänt) eftersom det håller fast barnets överkropp men huvudet kan röra sig fritt, vid en krock kastas huvudet våldsamt framåt men inte överkroppen- dessutom: om barnet är fast i bilbältet, och bältet är fast i bilen, då är det en fjäder (bältet) mellan barnet och bilens kaross. Men om bilstolen är fast i bilens bälte, medan barnet är fast i bälten som i sin tur är fast i bilstolen, då är det tre fjädrar ( 1. bilens bältet plus 2. plaststommen och sedan 3. internselens bälte) mellan barnet och bilens kaross. Detta gör att hela ungen för sig mera, vilket inte är bra.
    • Att istället använda bilens eget 3punkts-bälte med en framåtvänd kombistol är inte heller optimalt. Bältet kommer för långt ifrån kroppen (kombistolen  är ju gjord även för bakåtvänt och har alltså ganska djupa sidor). Bältet  kommer då att ligga längs med sidorna på kombistolen - inte mot barnets kropp.. kombistolar har sällan bältesstyrning vilket gör att bältet inte heller inte sitter rätt över höfter och axel.
    Enligt lag ska barn sitta i särskild skyddsanordning till minst 135cm 
  • Joico
    4blevde skrev 2012-03-10 21:58:09 följande:
    Är brio primo lika säkert babyskydd som britax babysafe? Är supertacksam för svar!!!
    Sålänge de är monterade korrekt så är de självklart likvärdigt säkra. Det gäller alla stolar som är godkända på svenska marknaden
  • Joico
    plutteluddelutt skrev 2012-03-25 08:52:45 följande:
    Hej måste fråga er om råd. Sonen är 6 1/2 månad och sitter stadigt. (inte så man lämnar honom själv för får han syn på något så tippar han men sitter länge med amningskudde runt sig) jag har förstått det som att det är dags att byta. Var till en babybutik där hon höll med mig och rekommenderade hi-way då vi har en liten bil, dock då hade jag inte med bilen så igår var jag till en annan butik där jag får ett annat bud. Han sa att bilbarnstol är säkrare då de sitter rakare men att vi ändå borde vänta till 9 kilo då de klarar en sned krock bättre då. Stämmer detta för det är första gången jag har hört detta. Sonen väger nu 7,3. Vi har beställt en hi-way då detta ändå är typ den enda som går in i vår bil. Ska vi vänta till 9 kilo? (kommer ta kanske fyra månader eller så...)
    Tack
    Det har jag inte heller hört något om. Han som sa det - menade han rent allmänt eller just i den stolen?
    För Hi-way är godkänd från 0kg. Jag hade satt barnet i Hi-wayen utan att oroa mig för nåt
  • Joico
    lilla snöflingan skrev 2012-03-25 13:04:30 följande:
    Vi har en dotter på 1 år, ca 9 kg och 73 cm. Nu ska vi skaffa en stol att ha hos farmor och farfar i Luleå. Hemma har vi en Britax Hi-way men vi har ingen egen bil så den används inte så ofta. Tilda hatar den, dels pga att hon är fastspänd men jag tror också det beror på att hon är bakåtlutad, hon vill helst sitta lite framåtlutad. Vi ska testa att montera den mer upprätt men det har inte blivit av eftersom vi inte använt stolen sedan januari.

Den stol vi söker nu ska vara billig, max 2000 kronor, vara lätt att montera och liten och smidig. De stolar vi har funderat på är Akta Graco duoflex, Britax Hi-way och Britax-two way. Duoflexen har jag hört är lite krångligare att montera och den är bara godkänd till 18 kg i baksätet. Jag tycker det känns dumt att köpa en till Hi-way när vi vet att hon inte tycker om den. Two way är billigast men jag har läst att den inte passar så bra till mindre barn? Hur ska vi göra? Vilken skulle ni valt?
    Jag tycker förstås inte att Duoflexen är svår att montera, utan precis lika lätt som Two way. Men iomed viktbegränsningen på 18kg i baksätet så tycker jag att den faller bort... 

Jag hade satsat på Two-way. Det stämmer att den inte är optimal för små barn, men ni har ändå en ettåring så det räknar jag inte till små barn i den benämningen.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!