• soda

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Måste bara fråga er kunniga om babyskydd, ska ha bebis i januari och har nu hittat britax babysafe och akta graco till vad jag tycker verkar vara bra pris, och funderar på om det är för tidigt att slå till redan nu? Det är ju nya stolar, men tänkte är ju ändå ca 5 månader kvar tills den ska börja användas, så kanske är dumt att köpa redan och låta den stå så länge innan man använder den?

Och vilken av stolarna skulle ni rekommendera, jag gillar ju båda två men känns som AG har lite fler finesser (ändra basen tex) men sen läste jag att britax fått jättebra i test, men det kanske man inte ska lita så hårt på? (har för mig att inte alla stolar ens testas och testet var väl från förra året).

• soda
    t0va skrev 2011-10-07 16:11:56 följande:
    Någon som har koll på hur gammalt detta babyskydd kan vara, säljaren säger inte mer än 5år men det ser ju äldre ut i modellen. 

Vet att det tyget fanns i två omgångar, en gång typ vid 2000 då var det lite glansigt, och sen några år tidigare i en mattare version (min syster hade till sina barn födda 97 & 01)
  • soda
    Lantani skrev 2012-01-13 19:05:31 följande:
    Är det någon här som har koll på hur stor plats det är inuti en Volvo s40? 
    Vi ska nämligen låna min brors sådan nu när vår touran ska in på lackning och jag vill gärna kunna åka med båda barnen (hi-way och two way). Tror ni det går?

Vet inte hur det är med att stänga ur airbag fram ( den är från typ 00 eller så tror jag) och om båda ska sitta bak misstänker jag att stolarna får vara upprätta, samt att sambon på 193 inte kommer kunna köra bilen. 
    Vi har en s40 från -00 och det är verkligen INTE rymligt. VI har iofs ingen airbag fram, men monterar jag babyskyddet ( ag) fram så är det nätt och jämt att sambon (170 cm lång) får plats bakom. Sen tar iofs varken hi-way eller twoway så mycket mer plats, men kan nog bli trångt skulle jag tro.
  • soda

Måste bara fråga, ni som bytt tidigt ifrån babyskyddet till en bakåtvänd bilstol (tänker i första hand på britax hi-way) hur tidigt har ni bytt? Hur stora har era barn varit?

• soda

Tack för svaren!
    Hur har bältena suttit på era små när ni bytt stol? Min lillkille är ju bara två månader än så länge så är ju ingen jättebråska att byta stol (förutom att han blir som en kokt kräfta i babyskyddet = skrikfest i bilen) men testade honom i hi-wayen och är ju ett par cm upp lägsta bälteshålet.

• soda

Alltså fy tusan vad folk ljuger om sina begagnade stolar, tur att man "vet" lite själv iaf!

Tänkt köpa en begagnad bilstol för att ta med upp till stugan i finland så man slipper släpa fram och tillbaka (då vi flyger dit, men har bil där). Så hittade en hi-way som enligt säljaren var nyinköpt 2011, alltså således en hi-way 2 & hon hade kvittot kvar..
    Hon ville ha 800:- för hon ville bli av med den snabbt, tänkte ah men kalasbra!
    Så åkte dit och skulle köpa stolen, visst var det en hi-way, men ingen 2a utan vanliga hi-way med datumstämpel från 2009 och remmarna var bytta (var inte alls britax remmar, skulle tro att det var aktas hur dom nu fått ihop det?!) och FULLA med mögel... OCH sen hade hon råkat tappa bort kvittot som hon lagt fram, men inte kunde hitta nu.. Kan ju säga att det INTE blev något köp, jag till och med påpekade att det nog var mögel och fel remmar samt att den var äldre än hon sa.. hon blev genast i försvarsställning "nej men det är bara smuts för jag har BARA haft den i bilen". Det tråkiga är att hon sänkte priset på den såg jag sen, så antagligen blev den såld till någon mindre vetande ;/

Önskar man kunde köpa alla sådana skruttstolar och skrota ;/

• soda

Måste bolla lite tankar med er experter!
    Vi har precis köpt en ny bil, som har isofix fästen! Bilen vi hade innan hade inte det, så vi har en britax hi-way till lillen (som är 7 månader) jag är nu supersugen på att köpa en axkid  kidzofix, men har lite svårt att motivera varför för maken här hemma, Lillen sitter bra i sin hi-way och den är enkel att montera och sitter superbra i bilen.

Men visst är det så att kidzofixen går att använda längre tid än hi-way? Högre ryggstöd va? Kanske kan vara ett argument att han kan ha den längre och vi kan använda hi-wayen i "pendlar"bilen *klurar* Men är two-way större än axkiden?

Och är kidzofixen så bra som den verkar? Har inte träffat på någon som faktiskt haft den, men den verkar ju otroligt smart när man läser om den.

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!