BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Annnan - superbra trådstart!
Jag blev inspirerad av den här tråden och skrev ett inlägg om barn i bil i bloggen idag. Hoppas att alla läser och förstår, blir så trött när folk kör runt sina 8-månaders i babyskydd "för att det är så praktiskt"...
Åh, jag är med i en sån här köpa-byta-sälja-skänka-grupp på facebook och känner nästan att jag börjar bli lite tjatig om det här med att man måste kontrollera när stolen är tillverkad och att ett babyskydd inte har lika lång livstid som en bakåtvänd bilstol. Men folk skiter ju verkligen i det!
Vi är i begrepp att köpa bil, och vill inte ha en större än nödvändigt. Tidigare hade vi en v70, i den är det ju aldrig några problem att få plats med stolar. Tanken är att vi ska köpa en VW Golf eller liknande, det enda viktiga är att barnvagnen går in i bakluckan, typ. Nu har vi en grabb på 11 månader och han sitter i en Hi-way. Vi planerar att skaffa ett syskon till honom så snart vi kan, så vi kommer behöva plats för ett babyskydd också. Vad tror ni, kommer det få plats i en bil i storlek med Golf, eller ska vi tänka om på en gång?