• linas fina

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

En fråga. Mitt barn åker bakåtvänt och har 10 kilo till godo på stolen. Hon är 4 år och 8 månader. 
    Dock är hon ganska lång så bältet sitter nu konstigt. Det liksom böjer sig från baksidan över hennes axlar. Spänner man trycker man liksom ner henne istället för fast henne. Förstår ni hur jag menar?
    Detta kan väl inte vara så bra? Borde jag byta stol och vända henne framåt? Jag vet ju att hon närmar sig 5 år. Men hon sitter bra förövrigt och har plats för benen. Hon är smal så hon sitter fortfarande okej i stolen förutom längden där vid ryggen.. 

• linas fina
    t0va skrev 2011-09-03 22:54:57 följande:
    Vad har hon för stol? 
    Acta graco 9-25 kilo. Kommer inte ihåg vad modellen heter just nu. Men det är ju en sån man kan ha åt båda hållen.
  • linas fina
    t0va skrev 2011-09-03 23:07:13 följande:
    är det en sånhär? http://barneutstyrsguiden.no/2010/03/acta-graco-cos mic-comfort/

Åk till en butik och prova britax two-way den stolen är den längsta på marknaden i rygglängd och endel barn kan sitta bakåtvända till 6år och lite till. Vi har en sån som extrastol nu, sonen är bara ett år men han har lång rygg än så länge och fortsätter det så lär vi behöva two-way eller någon liknande så han kan sitta bakåtvänt länge. 
    Nja nåt liknande. Men jag tror att stolen har uppdaterats och förändrats något. Vi köpte den när det såldes ut.
    Ja det låter ju bra med den långa. Synd att vi inte tänkte på det redan från början. =(

• linas fina
    Joico skrev 2011-09-03 23:28:05 följande:
    Jag antar att ni har bältet i översta hålen?
    Jag vet inte hur mkt det påverkar rent säkerhetsmässigt, men självklart måste det vara bekvämt också.

Om ni har Duoflex XTP så är den godkänd till 18kg i baksätet, men 25kg i framsätet. Äldre varianter är nog 25kg både fram och bak, har jag för mig. Men du skriver ju att stolen är godkänd till 25kg och att hon har 10kg tillgodo så jag skulle gissa på att hon väger 15, eller? 
    Hehe jadå bältet sitter i de översta hålen. 
    Ja precis, hon väger 15 kilo och sitter i baksätet.
    Tänker att det kanske är ett alternativ att köpa Britax two way så hon kan sitta bekvämt bakåt ännu längre. Känns inte hundra med hur bältet sitter nu.  
  • linas fina

Usch det låter inget vidare om det kan vara farligt att sitta så med bältet. Nej, vi köper nog en ny stol åt henne ändå. Kan hon sitta i en Britax till 6 år vore det toppen tycker jag.

• linas fina

Jag har varit inne på att låta min snart femåring byta till en two way då hon börjar bli för lång för sin förra stol. 
    Personal i butiken tycks ställa sig lite frågande till varför man inte bara köper en bältesstol. 
    Sen rekommenderade de inte two wayen heller för att de är så dåliga sidoskydd och att det nästan är det viktigaste. De sa att det var bättre att köpa en bältesstol med rejäla sidoskydd.
    Åhh jag blir så konfunderad hur jag ska göra. Vill inte vända henne, och hon fick bra plats i Two way-stolen men nu vet jag varken ut eller in. 

• linas fina
    Cecci78 skrev 2011-11-14 20:35:15 följande:
    mycket hellre bakåt i den än framåt!! Självklart ska du ta den, vi köpte two way när sonen var 4½ o han sitter fortfarande i den, 7 år är han om en vecka...
    Tack vad bra att ni säger det. Då ska jag nog köra på det jag tänkte från början. =)
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!