Joico skrev 2011-09-04 20:25:02 följande:
Nej, det stämmer inte. Det är helt OK att bältet är lägre än axlarna. Men som jag skrev så måste det ju vara en komfortfråga också. Tycker barnet att det är obekvämt kanske man ska byta stol. Men ur säkerhetssynpunkt säger Robert Bell:
Det är inte farligt med bälten som kommer ut under axelhöjden. Bälten i en
bakåtvänd stol är där för att hålla barnet in i stolen i en volt eller
våldsam sidokrock. I sådana fall är dock inte bältet det primära skyddet,
det är snarare bilstolens skal som skyddar barnet. I krock framifrån åker
barnet in i stolen, och där spelar bälten ännu mindre roll.
Vårt råd är alltid att fortsätta med den bakåtvända stolen så länge det
någonsin går, det ger ett överlägset skydd och bältesplaceringen saknar i
praktik betydelse.
Och till mig så svarade han så här när jag hade skickat en bild på hur dottern satt med bältet som kom ut ca 2-3 cm under axlarna:
Det där ser absolut inte bra ut, om du gör en kraftig inbromsning så trycks hennes ryggrad ihop på ett farligt sätt och kan skada kotorna i ryggen. Jag skulle rekomendera dig att köpa en stol som har högre rygg så att bältena inte kommer ut så där mycket under axlarna.
Så det handlar nog om HUR långt ner under axlarna de kommer ut, det borde varenda människa som kan tänka räkna ut.
Eftersom hennes bälte inte gick att spänna åt så att det satt hårt alls, så var stolen livsfarlig. Bältena kasade ner från axlarna och hon satt i stort bara fast med midjedel,
Så att komma och säga att det inte är farligt alls när bältet kommer ut under axlarna är skitsnack