• Misery

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Lindreas skrev 2011-08-22 14:15:18 följande:
    Haha! Jag har nästan börjat be om ursäkt, men som tur är så är det flera som börjat hänvisa till mig när de är osäkra, det är bra! En del hävdar att deras stol inte har någon märkning och tycker att jag förstör deras försäljning, men vaddå, jag kan lika gärna ha räddat ett barns liv, och det känns viktigare.
  • Misery

En annan fördel med axkid är att bältena är väldigt långa. Bra mycket längre än på two wayen...

• Misery
    minolia skrev 2011-10-19 11:01:45 följande:
    Tack för alla råd! Lutar nog mot en High-way... Lite synd är det att vi behöver stolen typ nu, annars hade man kunnat invänta Max-way.
    Har du kollat på stolen axkid? Den köpte syrran och är väldigt nöjd.
  • Misery
    Karolin86 skrev 2011-10-31 14:31:29 följande:
    Nu får ni gärna hjälpa mig.

Provade TW men fick inte till de. tyckte de blev vingligt. Och så försökte vi med kilen under, men när jag hade klacken utfälld så räckte inte stolen in till ryggstödet så kilen stannade inte under stolen. Suger på att förklara. Någon som förstår?
    Testa att gö så här..Luta stolen in i bilen och knäpp fast det inre förankringsbandet så hårt det går. Tvinga sen tillbaka stolen åt andra o hållet och spänn fast det andra bandet. Ibland så kan det underlätta att vara två som hjälps åt. En trycker ner stolen och den andra spänner.Sen sitter stolen som berget.
  • Misery
    sarsparis skrev 2011-11-01 18:58:37 följande:
    Ni som kan, idag var ntf på bvc för info. Han berättade att när barnen börjar bli runt 110 cm är de flesta bilbarnstolarna urvuxna. Stämmer verkligen det?? Hur långa var era barn när de växte ur bilbanstolen?
    Syrrans pojk är 117 cm och får plats i en two way och i axkid som han har nu.
  • Misery
    stor grön drake skrev 2011-11-01 20:34:53 följande:
    krånglar....
    årets modell av britax? maxway kanske?

Det där tyget hade dotra på sin bilbarstol som jag köpte år 2000.
  • Misery
    anette 81 skrev 2011-11-06 13:52:09 följande:
    vilken är den bilstol som man kan ha längst? är det britax two way?
    Axkid är också väldigt rymlig. Fördelen med den är att internbältena är mycket längre än på two wayen och att man aldrig behöver flytta läget på bältena eftersom det ställer in sig automatiskt när man drar fast bältet.
  • Misery
    linas fina skrev 2011-11-14 11:47:59 följande:
    Jag har varit inne på att låta min snart femåring byta till en two way då hon börjar bli för lång för sin förra stol. 
    Personal i butiken tycks ställa sig lite frågande till varför man inte bara köper en bältesstol. 
    Sen rekommenderade de inte two wayen heller för att de är så dåliga sidoskydd och att det nästan är det viktigaste. De sa att det var bättre att köpa en bältesstol med rejäla sidoskydd.
    Åhh jag blir så konfunderad hur jag ska göra. Vill inte vända henne, och hon fick bra plats i Two way-stolen men nu vet jag varken ut eller in. 
    Man blir ofta dumförklarad och får konstiga blickar när man talar om att man har ett större barn bakåtvänt. Inget att bry sig om. Det är ditt barn och du som gö rätt som vill att det ska fortsätta åka bakåtvänd.
  • Misery

Nu har jag äntligen hittat en bild på hur bilbarnstolen såg ut som mina föräldrar köpte 1966 till min brorsa och som vi alla syskon satt i sen en efter ett. Bilden har jag lånat från Uliise.
  • Misery
    Cecci78 skrev 2011-11-25 21:17:45 följande:
    Måste vara en av  de första för visst är den bakåtvänd? Klippan hette väl tillverkaren?
    Japp den var bakåtvänd. Och det var nog en av dem första som kom då. Klippan gjorde den det stämmer bra.
  • Misery
    Lindreas skrev 2011-12-09 23:23:12 följande:
    Våra ungar är väl hyfsat jämngamla? Min är 15 månader, det står att klacken ska vara infälld till ungefär 13 kilo, och där är han just nu. Men det har väl mest med komforten att göra?
    Jag frågade Robert Bell förut om klacken. Och man kan ha den infälld även efter 13 kg. Det var helt okey.
  • Misery
    molnen skrev 2012-01-09 22:36:20 följande:
    har den "nya" Axkidstolen (den som jämnförs med two wayen) stödben ?
    Ja den har stödben. Syrrans pojk som är 6 år och 4 månader använder den bakåtvänd. Han väger ca 18 kg och är ca 110 cm lång och får plats ett bra tag till.
  • Misery
    Miltons Mamma skrev 2012-01-13 18:52:36 följande:
    Köpt ny bil och kan inte längre ha sonen bakåtväd i framsätet utan han måste sitta bak.
    Han väger så gott som 18 kilo med kläder och hans stol i baksäte med stödben är bara godkänd till 18 kilo.

Vill nu ha tips på stolar som kan tänkas passa att ha i baksätet som tar mer än 18 kilo. Det får gärna vara isofix fäste men inget måste.

Sonen väger som sagt 18 kilo och är 104 cm lång.

Tacksam för råd!!
    Britax two way, eller axkid
  • Misery

En Hiway som är ett par år gammal, knappt använd pga lathet, är 1000 spänn för mycket att betala för den?

• Misery
    Coyote skrev 2012-01-17 21:44:44 följande:
    Tja... Jag köpte vår ny för 1500 så jag hade inte betala 1000 för en som är några år.
    Okey var kan man köpa den så billigt?
  • Misery

Okey, ja först ville hon ha 1500 men då sa jag ifrån. Kanske ska försöka pruta ner mer då.

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!