• mamma 10

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Bra tråd Annnan! Jag följer med från gamla tråden och hoppas många ser denna tråd också!

Vi har precis kopplat in och börjat använda vår nya Two-Way! Tycker den funkar toppen!
    Lillan sitter mycket bättre i den än i skyddet och det är enkelt att få henne i och ur stolen!:)

Ett superbra tips jag fick av Robert Bell vid montering i baksätet, var att luta stolen mot framsätet, spänna fast stolen med förankringsbanden och i bältet och sedan flytta bak framsätet ett snäpp för att spänna åt förankringsbanden. Jag var helt enkelt för klen för att få fast dom nog hårt annars!

Såg förresten en gammal Two-Way i helgen, den hade turkost, grönt och blått rutmönster på ljus botten. Någon som känner igen beskrivningen och vet hur gammal den kan vara?

• mamma 10

På vår Focus, drog vi fram framsätet, satte remmarna runt skenan, (framför "klumpen") sen höll vi ner remmarna (drar dom bakåt och håller ner dom, så inte skenan glider på bandet) och styrde bak sätet igen. Då får man fast remmen runt skenan där "klumpen" (som annnan pratar om) sitter. Remmen går alltså runt skenan framför "klumpen". Sen drog vi spännet genom öglan som vanligt och drog åt.

Hoppas du förstår hur jag menar Annnan, annars kanske jag kan försöka ordna en bild om du vill?:) (Om du inte hittt nåt bra sätt redan??

• mamma 10

Two-way kan monteras med midjebälte, och jag vet att frågan Ang montering i husvagn diskuterats tidigare. Framåtvänt har jag ingen koll på..

• mamma 10
    t0va skrev 2011-09-20 10:17:15 följande:
    I förrgår så flyttade vi bilstolen igen, jag ska åka iväg själv med sonen och fullpackad bil så då vill jag ha honom fram. Men när vi ska dra åt banden så går det inte att dra på ena sidan när man kommer till det läget där banden var sist. För banden är lite böjda efter trycket som varit så det går inte att komma förbi även om man faktiskt kan dra lite till. Är samma sak om vi inte ha någon tyngd på banden så är det jättetrögt att dra förbi där de satt fast i spännet sist. 

Är det ett vanligt problem? Tänkte först ändra längden på banden som sitter i bilen så det inte blir tryck på samma ställe men det var lite krångligt för då måste vi haka fast allt under sätet på stolen.

Sambon svor massor och frågade vad en ny stol skulle kosta, vi är så trötta på mobin nu när det gäller att flytta den, men jag är tveksam till att ha sonen i en two-way på långresorna. Märkte igår när jag skulle ställa in TW att han sitter mer tryckt mot stolen i den, bältet sitter mycket närmare kroppen än i mobin, även om han inte kan komma någonstans där med så är den mycket svårare att dra åt, kollade i morses så det inte var dax att höja selen igen och det är på gränsen men någon halvcentimeter kvar. 

Ska vi sälja mobin och satsa på enbart TW, den vi har nu är lånad som vi har som extrastol åt våra föräldrar just för att vi ska slippa plocka ut mobin för den är så svår att få fast i våran bil. Känns så synd på en sådan kanonstol som sonen sitter i som en kung men fastsättningen är hemsk.

Sonen är 13månader nu och sover enhel del i bilen speciellt på långresorna vi gör varannan månad då vi åker 35mil enkel resa till mina släktingar. Hade inte varit fel att ha en reservstol för de resorna som är lite mer ombonad och sen köra med TW i vanliga fall när vi åker till och från affären.  
    Det beror väl helt på hur man tycker barnet sitter. jag har TW till min ettåring! Tycker hon sitter bra..
  • mamma 10

På min two-way har spännet blivit glappt eller nåt.. Nån som har en Britaxstol med samma spänne som känner igen vad jag menar? Det är ju 2 grå plastbitar som sätts ihop och sedan spänns fast. När de är fastspända går det att rucka ganska mycket på dom och sära på halvorna. Visst ska dom sitta stadigt i spännet?

• mamma 10

Behöver snabb hjälp! Finns det stolar med Isofix som funkar bakåtvänt till 25 kg på någon plats i bilen??
    Trodde Isofix hade begränsning på 18 kg, men har fått höra att det inte stämmer.....

Någon med Isofix-stol som vet vad som gäller???

• mamma 10
    Ledilnaan skrev 2011-11-29 20:18:42 följande:
    Synd att man inte kan få ett snabbt svar när man ber om det!
    Tänk på att alla i den här tråden som svarar på frågor är "privatpersoner", precis som du och jag! Tråden är öppen för allaa att skriva i och att ställa frågor till andra i.
    Man kan inte förvänta sig att få svar direkt eller för den delen "korrekta" svar, även om de flesta här verkar vara mycket kunniga!

Det är helt enkelt en tråd där man kan ventilera eller fråga om råd och nivån här har varit mycket hög hittills tycker jag! Jag är mycket tacksam att Annnan tog initiativet att starta en sån här tråd!

Jag tycker att vi alla ska tänka på tonen och fortsätta hålla samma nivå på frågorna och kommentarerna som vi haft tidigare! Och snarare vara tacksamma över de råd vi får, än att gnälla när man inte får svar!

Hoppas vi lyckas hålla tråden vil liv länge, länge till!;)
  • mamma 10
    Har bara positivt att säga om Jollyroom! Gick supersnabbt för oss att få både vagn och stol som vi beställt därifrån!
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!