-
Håller med :/ det är vansinne! En bekant till mig har vänt sin dotter framåt pga åksjuka, bvc sa att de va helt okej.. tjejen är ett år, sitter famåtvänd med bältet i en cosmic, tror egentligen inte hon väger 15 kg men vad ska man göra? jag har sagt till att det är livsfarligt.. sen ligger bältet rakt över magen på ungen! vid en olycka kommer nog den tjejen bli väldigt skadad :/ dom hade sagt på bvc att till barn under 5 år finns inga läkemedel att ge.. dom kunde ge till barn över 3 i nödfall, om det inte funkade varken framåt eller bakåt.. Tur att det är bättre bvc på den ort jag bor!Lindreas skrev 2011-08-21 22:42:00 följande:Vilket vansinnigt råd! Nej, vänd INTE barnet! Fortsätt som ni gör, bred ut handdukar runt om barnet för att skydda klädseln i bilen, eller använd plastad frotté som ni lägger ut löst på sätet. Sen är det våtservetter och hinkar som gäller tyvärr. Hellre ett kräkigt barn än ett barn med bruten nacke.
-
Har besafe några kombistolar? Såg nämligen en på blocket som ser ut som att den ska vara bakåtvänd men satt framåt som att man skulle sätta fast barnet med internbältet och stolen med bilbältet. Kan tyvärr inte länka från mobilen :/
-
När vi fick vår hi-way installerad på barnens hus så satte dom bandena i det "röret" som går under stolen. Men jag ändrade sen för jag va rädd att dom skulle "glida" i sidled vid en ev sidokrock. Men det kanske är säkert?
-
Ser att ni diskuterar bäst före datum på babyskydd. En vän till mig skulle sälja sitt babyskydd och ville att jag skulle hjälpa henne att kolla vart datummärkningen satt. Då stod det, tror de va under stolen eller under klädseln, minns inte riktigt, men iaf där stod det: får ej användas efter 2013, så stod det månad också men kommer inte ihåg vilken, så det stod alltså både när den va tillverkad och när man inte fick använda den längre :) det va en acta graco, med bas, dom köpte den ny i slutet på 2008.
-
Har köpt en framåtvänd bilstol idag. En britax, av en nära vän. Saken är bara den att bältet verkade åka ut lätt ur bältesstyraren, är det ett vanligt problem? Kan man byta ut dom mot nyare?
-
Okej. Vi förstod inte riktigt hur man skulle läsa av när den va tillverkad. Det är tre runda ringar med pilar, i den ena ringen står det 07 och pilen pekar på 0 i den andra ringen pekar pilen på 30, det står endast 10,20,30,40 på den ringen, och på nästa ring pekar pilen på en bokstav, d tror jag det var. Är det där man läser av när den är gjord? Den borde alltså vara gjort 07 isf? Den va iaf köpt på en barnaffär i slutet på 07, britax römer kid heter den :) och ang bältesstyrningen så är öppnigen baktill :S
-
Ska ta en bild imorgon! Eller har redan tagit en men kan inte lägga upp den via mobilen :/ men har för mig att på en kompis stol så trär man lixom i bältet i "mitten" men på denna skjuter man typ in bältet lite bakifrån och in i "styraren". Svårt att förklara men lägger upp bild imorgon! :)
-
Nope, ser ut dom på dom som öppningen är i mitten på men på denna är öppningen bak :P jobbigt att inte kunna lägga in bild från mobilen!
-
Den är över 10 år kan jag nästan garantera. Vi hade en med sånt tyg som va gjort 2000, och så är det gammalt bälte på den, det ser man på låset. Men går ju maila och fråga, men den är gammal.
-
Igår såg jag en liten pojke på sisådär 2 år vid sonens dagis, framåtvänd i en gammal Volvostol. Är dom godkända för det verkligen?! Sen en annan bil som åkte förbi med en liten tjej i ett babyskydd typ, men det satt på sidan. Så att barnet såg ut genom fönstret, finns det stolar som är så? Känner att jag kollar mer på hur folk har sina barn i bilen nu när man vet hur viktigt det är. Måste tyvärr säga att hade jag inte hittat denna tråd hade nog sonen suttit framåt nu, eftersom alla jag känner vänt sina barn då och hade nog lyssnat och trott det va säkert! Tack och lov för denna tråd ;)
-
Ja just ja, en sån kupa. Såg hemskt ut :S så hade dom en bakåtvänd two-way med ett barn i. Kan ju tycka att om man nu måste ha ett så litet barn framåtvänd så hade det nog vart bättre med en som va godkänd för det.
Aha, ja men denna va typ lite större än ett babyskydd men ändå inte så stor som en bakåtvänd. Såg riktigt fel ut. Och inte för att vara fördomsfull nu men de va ingen svensk utan typ muslim annars hade jag nog sagt till för det såg inte rätt ut.. De va ingen sån britax som man kan ha liggande. -
Fick en chock när jag hämtade sonen på dagis igår! En mamma med flera barn hämtade samtidigt som mig och höll på att sätta in sonen i sin bakåtvända bilstol.. Den andra mammans dotter stod bredvid och kollade när jag satte in sonen i stolen, sen springer hon och frågar sin mamma om inte hon också kan få sitta så i bilen, mamman säger då, med ganska tyken röst att det är bara små bebisar som åker så och inte stora flickor som hon! Herregud, jag höll på att dö, tjejen är dryga 4 år.. Och när jag står och kollar så sätter hon in dottern i bilen på en plats utan bilstol! Och sonen som är runt ett skulle jag tro, han kan knappt gå iaf, han satte hon på en bilkudde! Fast dom hade en two-way på tredje raden i bilen, dock framåtvänd men ändå... Jag brukar inte vara den som lägger mig i andras val men igår fick jag verkligen lust att säga något! Just för att hon kläckte ur sig en sån dum kommentar om att min son satt bakåtvänd, precis som att det va jag som satte min son fel och hon sina barn rätt.. Jag va tyst igår och sa inget, kanske borde ha gjort det men har så svår att lägga mig i andras liv :/
-
Någon som kan rekommendera en BRA framåtvänd bilstol? Den ska funka på längre resor men även inte väga så mycket... Kollat på en britax utan horn men tyckte den hade dåligt sidoskydd? Känns säkrare med horn tycker jag, någon som har något att säga om det? Svårt detta tycker jag.. Kollade på be-safe också men den funkade inte alls så den går helt bort...
-
Ingen som kan rek en bra framåtvänd? Sett att det finns en billig britax men utan horn, hut är den? Kanske bättre att köpa en dyrare med bättre sidoskydd? Men alla verkade så himla tunga :S kollade på en annan britax som låg runt 1500 men den va ju jättetung!
-
Behöver akut hjälp! Vi är på resa och ska åka ca 40 mil ikväll, vi hade två bilar hit men mina föräldrar åkte redan igår och glömde ta ur förankningsbanden ur sin bil! Dom ställde bara över stolen, en britax two-way.. Antingen får jag ha den framåtvänd fäst med bältet och sonen med internbältet, eller så får jag köpa en framåtvänd bilstol som en jag känner här uppe kan tänka sig att sälja, en britax kid+ tror jag den hette. Vilken är bäst tror ni? Vi har åkt runt och kollat efter en butik som säljer band men ingen som jag öppet idag i närheten:/ och vi ska ju som sagt åka senare ikväll så kommer inte heller finnas någon butik öppen efter vägen.. Sonen är 4 år och 3 månader, väger 18 kg och är 105cm lång.. Hur hade ni gjort? Two-way eller en enbart framåtvänd stol?
-
Jag har börjat må konstant illa och varit yr hela dagen! En repris på förra grav fast då kom det mycket senare.. Känner att jag kommer gå upp väldigt mycket mer denna grav än förra, förra gick jag upp 6 kg så vägde 56 dagen innan förlossningen, nu väger jag 64 och räknar med att gå upp rätt så mycket då jag har väldigt lätt för att gå upp i vikt:( men måste äta för att inte svimma.. Idag har varit en hemsk dag, jobbat sen 07 och slutar inte förrän 22.30 ikväll.. Känner att jag redan under nästa vecka kommer behöva säga till kollegor och sånt att det är för att jag är med barn och inget annat;) fast hade velat vänta tills iaf v15..
-
Vi har tänkt att hyra babyskydd på sjukhuset där vi föder.. Gjorde det sist och det är NTF som hyr ut.. Borde dom inte ha koll på årsmodellerna? Tänkte att dom själva skriver ju att babyskydd har en hållbarhet på ca 5-7 år..? Eller är det bara 5 kanske? Då tycker man ju att dom borde byta ut var 3e-4e år med tanke på att fler använder dom.. Hade ni hyrt av NTF eller köpt eget babyskydd?