• Lindis 73

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Fennyxx skrev 2011-08-21 23:40:19 följande:
    Ska testa att köpa en sån där liten ihopfällbar vagn som man spänner fast sina resväskor på om de inte har hjul :)

Du kanske kan prova att dra ut bältena så mkt det går o hänga den på ryggen som en ryggsäck? Fast det kanske blir lite obekvämt med sitsen rakt in i ryggen??  Har du två barn som ska ha bilbarnstol med sig? Ska man ha babyskydd finns det ju de som man klickar fast i barnvagnschassit, men då får man ju inte nån riktig vagn med sig..
  • Lindis 73
    mamma 10 skrev 2011-08-22 12:16:43 följande:
    Bra tråd Annnan! Jag följer med från gamla tråden och hoppas många ser denna tråd också!

Vi har precis kopplat in och börjat använda vår nya Two-Way! Tycker den funkar toppen!
    Lillan sitter mycket bättre i den än i skyddet och det är enkelt att få henne i och ur stolen!:)

Ett superbra tips jag fick av Robert Bell vid montering i baksätet, var att luta stolen mot framsätet, spänna fast stolen med förankringsbanden och i bältet och sedan flytta bak framsätet ett snäpp för att spänna åt förankringsbanden. Jag var helt enkelt för klen för att få fast dom nog hårt annars!

Såg förresten en gammal Two-Way i helgen, den hade turkost, grönt och blått rutmönster på ljus botten. Någon som känner igen beskrivningen och vet hur gammal den kan vara?

Jag gör alltid så när stolen ska stå bakom passagerarsätet, drar åt underförankringsbanden med framstolens ryggstöd upprätt och sen sätter jag mig i framsätet och trycker bak ryggstödet så mkt det går! Stolen sitter som berget sen o man sitter OK i framsätet också. Har haft Twowaystolen några månader nu och det går lättare och lättare att montera den ju fler ggr man gör det ju... Har den oftast bakom passagerarsätet men när vi skulle köra långt i somras fick lillan sitta i mitten bak för att vi andra skulle sitta bekvämare....
  • Lindis 73

Köp en extra omgång band, så kan ni ha banden liggande kvar även när ni flyttar stolen...

• Lindis 73

Vi har en Two Way som varit lite klurig att få fast ordentligt men nu har jag lärt mig Har köpt en kil som gör att stolen blir lite mer bakåtlutad och lärt mig att flytta bak passagerar sätet/luta ryggen när stolen är fastsatt så spänns remmarna bra och den sitter som berget.... Köpte även till ett Römer "nackstöd" som gör att huvudet inte trillar så lätt om hon somnar. Man sitter faktiskt hyfsat framför henne nu... Hade en Freeway innan o den var ju helt klart lättare att montera o inga problem alls när hon somnade men den växte hon ju ur... nu är min tjej iofs 3,5 år nu och runt 105 cm lång och väger 17 kg....

• Lindis 73

Vi har en Britax Two Way i en Toyota Verso. Just nu bakom passagerarsätet men den funkar i mitten bak också. Innan har vi haft en Britax Freeway (samma form som Hi-Way)  o den passar utmärkt i mitten, går tom att flytta förarsätet utan att det påverkar stolen.... Har haft stolen fram också men det var ett mindre H-vete att få dit förankringsbanden pga att där är så mkt elektronik under passagerarsätet... går säkert att åka in till Toyota o få fästöglor monterade i golvet fram så man slipper  det krånglet men vi valde att ha stolen bak istället... Tror att Hi-Way och mobin är ganska lika varandra rent storleksmässigt så har man ett långt/stort barn får man kanske köpa en ny stol för att barnet ska kunna åka bakåtvänt.... Vår tös är 3,5 och visst vi kan fortfarande trycka ner henne i Freewaystolen  men det är på gränsen... i TwoWay sitter hon jättebra och kan precis som Tova beskriver här ovan sitta med benen lite utåt vilket gör att benplatsen är väldigt mycket bättre än i de andra stolarna som liksom  har kanter vid barnets ben....

• Lindis 73
    cicci85 skrev 2011-11-26 10:38:53 följande:

Ja, början är ju bra. Men blir lite förvånad sen när de skriver att man kan börja med kudde när barnet är 3 år!

Såg det nu....läste in så långt förra gången....
  • Lindis 73
    norgesessan skrev 2012-01-07 00:36:10 följande:
    Jag klippte av muddbanden på vår two way.

Det gjorde jag med.
  • Lindis 73
    Coyote skrev 2012-01-22 13:26:42 följande:
    Är det själva åtdragandet av bältet efter att du knäppt spännet som går trögt?

Om det är det så kolla så inte remmarna undertill kommit i kläm på något vis eller om de är trassliga på baksidan.....
  • Lindis 73
    Cecci78 skrev 2012-02-23 19:40:50 följande:
    Menar han alla 7-sitsiga? Ppå vilket sätt skulle de vara osäkra?

Bara en ren gissning nu är att de extra sätena hamnar i deformationszonen? Eller hur det fungerar med det på nya bilar?

Vi har en 7-sitsig Toyota Verso och jag har för mig att det inte är godkänt med bakåtvända stolar på de bakersta två sätena som man fäller upp ur golvet (sen har jag iofs svårt att tänka mig att man får plats med en bakåtvänd stol där om man ska kunna använda det vanliga baksätet för det är väldigt trångt och man får dra fram baksätet lite för att kunna sitta längst bak). Så är det den typen av 7-sitsig bil (alltså egentligen en vanlig bil men med två extrasäten bak) så kanske det stämmer.... Det är ju typ inget bagageutrymme kvar  när man fällt upp bakersta sätena. Vi har tre barn men bara ett som använder bilbarnstol så vi använder bara extrasätena ibland. Hade vi behövt fler platser alltid hade jag nog köpt en större 7-sitsig bil....
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!