• Fennyxx

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Stora problemet tycker jag är att alla bilbarnstolar är så otroligt otympliga. Tunga och svåra att bära, sedan knöligt att montera. För oss som inte har egen bil utan lånar eller hyr är det rätt jobbigt. Naturligtvis gör vi det i alla fall, men fattar inte hur det ska funka med två barn. Och bilbältesstol, de är ju enorma! Hade varit bra om det funnits lite smidigare lösningar. Någon som har något tips?

• Fennyxx
    Joico skrev 2011-08-21 22:39:50 följande:
    Bakåtvända bilbarnstolar med Isofix är ju förstås lättare att montera men det är ju inte säkert att alla bilar ni lånar har Isofix, så det är inte så smart att skaffa en ren Isofix-stol kanske... resterande stolar monteras på samma lika sätt, i stort sett. Visst är det lte krångligt, men jag tycker man kommer in i det rätt bra ändå efter några gånger.
    Britax Two-way tycker jag är lätt att bära och rätt lätt att montera. Vad har ni för stol nu?
    Bältesstolar finns ju i lite olika varianter, kanske får ni gå runt och kika lite efter en som är lite lättare att bära med sig. Jag inbillar mig att BeSafe IziUp är en sån stol, men jag veti nte.
    Nej,bilpoolsbilar och hyrbilar har inte isofix.  Vi har en Britax Two way, när vi tittade bedömde viden som minst krånglig att montera. Den väger ändå lite över tio kilo och vi tycker inte riktigt att vi hittar något bra sätt att bära den. Någon typ av handtag/bärrem hade hjälpt. Inget man kånkar runt på spårvagnen tillsammans med packning och barn i första taget, framför allt inte två av varje eller en bältesstol+ en bilbarnstol. Men visst, jag är gnällig och jag inser väl att småbarnsföräldrar egentligen borde köpa en egen bil med fast monterade skydd. Och det är aldrig någon annans ansvar att fixa så att mitt barn har det bra, man får helt enkelt göra det man måste även om det är bökigt.

Känner ändå lite att det är onödigt krångligt att låta barnet åka säkert, och när NTF skriver hela tiden att det bara är en informationsfråga att föräldrar använder fel skydd till sina barn så tror jag inte att det bara är så. Om det vore lite enklare att göra rätt hade nog fler barn åkt säkert.
  • Fennyxx

Ska testa att köpa en sån där liten ihopfällbar vagn som man spänner fast sina resväskor på om de inte har hjul :)

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!