Inlägg från: sumpbävern |Visa alla inlägg
  • sumpbävern

Vad är svensk kultur?

Plutteli skrev 2011-08-21 22:48:06 följande:
    Jomen du vet, det fanns ju så många bilar på 1600 talet, och skolor i vartenda kvarter! Eller kanske inte...
    Däremot fanns det en hel del uteliggare, fyllebråk, ett och annat upplopp osv. Fast blev man less på folk kunde man ju alltid skicka iväg dem ut i skogen så hittade de inte hem igen!

Hoppsan, där gick fokus från vallonerna till svenskarna. 
  • sumpbävern
    Plutteli skrev 2011-08-21 22:49:55 följande:
    Jo det märkte jag och jag skrev det fullt medvetet. Ska man lista de negativa muslimska kulturyttringar som VISSA minoriteter pysslar med ska man väll i rättvisans namn göra samma med svenskarna?

Känner du någon muslim?

Grejen var ju bara den att du började 
  • sumpbävern
    Krumpy skrev 2011-08-22 00:21:36 följande:
    Bullshit och lögn. Usch för sådan propaganda.
    Här får du och ni andra sanningen:
    114 av 1401 personer svarade på frågan om flykting och invandringspolitiken.
    ENDAST 8.1 % av de 1401 tillfrågade tyckte alltså att denna fråga var den viktigaste frågan.
    Av dessa 114, varav många kan antas vara SD-sympatisörer, tyckte 57.8% att
    SD var det bästa partiet. Go figure!!

Statistik är det mest effektiva vapnet i propagandamaskinen.

Ser nu att underlaget i den studien var rätt klent. Jag läste på en annan sida att 1400 personer hade svarat på alla frågor.  Varför så många hoppade över frågan om vilket parti som bedriver den bästa invandringspolitiken kan man bara spekulera i. Om det nu är så viktigt med en stor invandring borde ju flera ha röstat på något av sjuklöverpartierna kan tyckas. Nåja, så fungerar vissa undersökningar och SD fick likväl 57,8%.

Jomen visst är statistik ett effektivt vapen, samt hur man väljer att framföra den Du t.ex nämner att ENDAST 8,1% anser att invandringen är den viktigaste frågan. Hade du istället skrivit att invandringsfrågan kom på fjärde plats av femton alternativ (vilket är fallet) så ser det genast annorlunda ut. Eller hur?

Ska sussa nu, återkommer med fler undersökningar. I´ll be back.  
  • sumpbävern
    Plutteli skrev 2011-08-22 07:36:06 följande:
    Jo, men jag har varit i ex antal debatter på detta tema och det brukar alltid komma upp dravel om att alla muslimer slår sina barn och fruar, att alla muslimer vill spränga bilar och det ena med det andra så... har du nått att komma med egentligen eller ska du bara tjaffsa för tjaffsandets skull?
    Jag återkommer för att smiska upp dig.
  • sumpbävern
    Krumpy skrev 2011-08-22 10:56:13 följande:
    Hade jag skrivit att invandringsfrågan kom på fjärde plats av femton, utan att nämna procentsatsen,
    då hade ju jag själv använt statistiken i ett syfte att vilseleda.

8.1% = inte alltför framträdande plats
    Fjärde plats av femton platser = hyfsat framträdande plats

Om femte plats fick t.ex. 7.9% (jag har inte kollat, detta är bara ett exempel, jag har dåligt med tid f.n)
    så är det vilseledande att få folk att tro att fjärde platsen är så väldigt framträdande. När det
    i verkligheten är så att fjärde och femte plats är jämförbart framträdande.

Ser du skillnaden?
    Du valde att att visa procentsatsen istället för att skriva att invandringsfrågan kom på fjärde plats av de femton viktigaste frågorna. Så gör man när man själv har tagit ställning i frågan, inget lustigt med det.

Man kan vrida, vända och framföra resultatet från vilken undersökning som helst så att det passar in. Att bara 114 personer valde att svara på just den frågan säger just ingenting. Det vi med säkerhet vet är att invandringsfrågan kom på fjärde plats av femton frågor och att 57,8% av de tillfrågade ansåg att SD har den bästa invandrings- och flyktingpolitiken. OK?

Att ungefär hälften av svenskarna vill se en minskad invandring är inte heller något nytt, SOM-institutet har visat på det år efter år. Om de tillfrågade vill minska invandringen med 99% eller bara 1% vet vi inte, men så ligger det till. Läste förövrigt en undersökning till av United Minds från 2010 som även den kom fram till att SD anses ha den bästa flyktingpolitiken. Mars 2010 tror jag. 

Så, att SD inte har mer än runt 7% av folket med sig betyder inte att folket är nöjda med invandringspolitiken som ni PK vill framhäva. Långt ifrån faktiskt.     
  • sumpbävern
    Plutteli skrev 2011-08-22 07:37:21 följande:
    Jag skriver det igen så kanske du läser det denna gång: "men det är faktiskt inte alltid negativt att vara feg"

Jag vill gärna höra din förklaring på hur svenskarna var fega. 
  • sumpbävern
    TheCoopers skrev 2011-08-22 15:12:27 följande:
    men är det inte härligt att ALLA människor som lever i det här landet firar nationaldagen ?
    Måste man dansa runt midsommarstången för att fira Sverige ?

Det är väl fint att se att alla delar av vårt samhälle tar del och hyllar det landet de bor i ?

Men varför somalisk dans och kurdisk mat på sveriges nationaldag? Varför är det så viktigt att framhäva andra länders kulturer på våran nationaldag?

Precis som någon skrev här innan. Man får knappt inga bidrag alls längre till evenemang om man inte inkluderar andra nationers kulturer på något vis. Hur sjukt är landet vi bor i?    
  • sumpbävern
    TheCoopers skrev 2011-08-22 17:43:31 följande:
    Fast det är hur du väljer att se det . Faktum är att dessa kulturer är del av vår land och av således av vår kultur . Detta hindrar ju inte dig eller mig för att fira "enligt tradition" och hoppa runt stången som små grodor eller äta sill . 
    Det visar hur Sverige ser ut idag och man firar Sverige - spelar det verkligen ngn roll hur man gör det ?

Somalisk dans och kurdisk mat speglar inte vår kultur överhuvudtaget. Däremot speglar det rätt väl hur PK-Sverige vill att det ska se ut. Märker du inte själv hur man överdriver att visa framförallt muslimska länders mat, dans, seder och bruk? Det får knappt visas något arrangemang alls utan dessa tramsiga inslag.

Hur många gånger under åren har det varit viktigt att minst 1/3 av våra firanden måste innehålla inslag av judisk, finsk eller samisk kultur som exempel? Aldrig vad jag vet.  
  • sumpbävern
    Tonårsmamman1 skrev 2011-08-22 19:25:52 följande:
    Men man är inte heller så missnöjd med den som du vill framhäva, trots allt har bara 6-7% röstat på SD och deras fantastiska invandringspolitik. 

Det beror på att folk prioriterar andra frågor högre -än så länge- bevisligen inte att SD har en dålig invandringspolitik.

Förövrigt håller trenden i sig, SD ökar hela tiden.

http://status.st/

• sumpbävern
    Plutteli skrev 2011-08-22 19:43:05 följande:
    Det säger väll sig självt? De vägrade släppa in judar av rädsla för att Hitler skulle gå på Sverige då, de lät nassarna köra tåg genom Sverige till det okupperade Norge osv. Men så fort vinden vände och Hitler började vackla var de snabba som faaan med att skicka folk med röda korset, ta emot Judiska barn och det ena med det andra för att visa sig "snälla" för att slippa skit från de vinnande makterna, i synnerhet England.

Så det bästa hade varit om Sverige trilskat och som ett av mycket få länder gått in i kriget självmant med hundratusentals döda svenskar som följd? Allt för att rädda några judar? Sverige hade ingen armé att tala om på den tiden och skulle ha intagits rätt snabbt. Du kan inte sitta 70 år efter kriget och berätta hur saker skulle ha hanterats

Sverige utbildade och bekostade tusentals norska soldaters utbildning på svensk mark, skickade runt 10,000 frivilliga till Finland, tog emot många tusen finska krigsbarn o.s.v. Det smugglades in judar från alla håll och kanter som fick skydd här. Vad tycker du själv att Sverige skulle göra omringade av två stormakter?  
Svar på tråden Vad är svensk kultur?