• Tobias Billström

Vad är svensk kultur?

Många här har gått i mona Sahlins fotspår och gjort sig löjliga på Sveriges bekostnad och förnekad att Sverige skulle ha en egen kultur, helt absurt och jag vet inte hur många gånger jag sett meningsmotståndare ställt frågan om vad som är svensk kultur med ett hånflin?

Hittade denna text som beskriver det hela ganska bra så varsågod .
    PS. Ni som hävdar att sverige saknar identitet och kultur , tycker ni detsamma om andra länder eller gäller det bara det egna fosterlandet?

I en kultur ingår många olika saker, det handlar om sådant vi producerar, som musik, konst, litteratur och danser. Det är också sådant vi utövar, som traditioner, ceremonier, högtider och riter. Det är sådant vi är, som tystlåtna, reserverade, försiktiga och gästvänliga. Även yttre fenomen som klädsel, mat, dryck och inredning är kulturella markörer. Värderingar är en av de största och viktigaste kulturyttringarna.

Om vi skulle göra en lista på 100 saker som vi anser ingår i svensk kultur, och person från ett annat land skulle göra en likadan lista över vad som ingår i det landets kultur, så skulle förmodligen en del av dessa 100 saker vara samma på bägge listorna. Det innebär inte att vi saknar en kultur eller att den svenska och det andra landets kulturer är likadana. Det innebär bara att själva sammansättningen av kulturella fenomen på respektive lista är unik, och att vår kultur därmed är unik precis som det andra landets kultur. Vissa kulturer är lika varandra, som de skandinaviska, och andra är väldigt olika varandra.

För att vara del av den svenska kulturen måste inte ett fenomen ha funnits här sedan folkvandringstiden. Kultur betyder odling, och vissa saker odlas av folket till att passa in i den befintliga kulturen. På så sätt utvecklas kulturer. En bra förutsättning för att något ska kunna integreras in i den svenska kulturen är att det finns något som påminner om det vi uppfattar som svenskt redan innan. Den kristna julen kunde tas in av svenskarna, eftersom de redan vid samma tid firade jól, på den förkristna tiden. Att vi i Sverige äter mycket fläskkött på julen har att göra med den typ av jordbruk och traditioner som redan fanns här. I andra länder äter man andra saker på julen, som passar med deras kultur och deras tidigare traditioner.

Typiskt svenskt kan väl vara köande, att sätta sig på ett helt tomt säte på bussen, att ha med sig matlåda till jobbet, att betala tillbaka 5 kr till en vän eller släkting, att inte vilja sticka ut, att lägga julklapparna under granen, att titta på Kalle Anka på julafton, att dricka snaps och äta sill på midsommarafton, att inte tuta i trafiken, Astrid Lindgren, Selma Lagerlöf, Elsa Beskow, Esaias Tegnér, Vasaloppet, 14 juli på Solliden, folkdans, folkmusik, bonader på väggarna, Carl Larsson, trasmattor, ljus inredning, att hålla upp dörren för den som kommer efter och att inte tränga sig på.

Vi tror att Sverige och svenskarna blir rotlösa och identitetslösa om vi inte har ett tydligt definierat kulturarv och pratar om att kultur är vitt skilda saker, inte bara musik och mat, utan mentalitet och interpersonellt agerande och beteende. Vi anser också att de värderingar som råder i det traditionella Sverige är sympatiska och värda att bevara. Vi menar att en del värderingar som kommer in i landet och ges stort utrymme i och med att vi ska vara ett mångkulturellt samhälle hotar att få en splittrande effekt för samhället.

Detta utgör de viktigaste bitarna av det som vi kallar det svenska samhället, kulturen – det som binder oss samman.

• Svar på tråden Vad är svensk kultur?
  • TheCoopers
    sumpbävern skrev 2011-08-23 16:17:44 följande:
    Lyssna nu, varför fira utländska seder (läs muslimska) på Sveriges nationaldag? Har svensken i gemen tagit till sig somaliskt dans (NG) till den grad att vi nu bör fira den på Sveriges egen dag? Kan vi inte försöka få till stånd "hela världens dag" istället så vi kan dansa exotiskt och äta hela världens allsköns rätter tillsammans för de som vill, så behåller vi nationaldagen och svenska flaggans dag och firar svensk kultur  för de som vill?
    Man firar inte utländska ( muslimska ) seder . Man firar Sverige ... jag tror du missat ngt .

Sen kan man väl fira hur man vill eller måste alla fira precis likadant ? Jag gillar inte att skutta runt midsommarstången och kanske att jag drar i mig en pizza eller lite champagne på nationaldagen men jag firar Sverige lik förbannat .

I USA kan man äta arepas , mofongo eller texmex på 4th of july . Dansa kongolesisk dans eller äta barbecue .... det spelar ingen roll . Det som spelar roll är att man firar dagen .

Jag är ju inte ultra konservativ heller och skulle inte gråta om de tog bort Kalle Anka på julafton
    I'm the me I choose to be ...
  • fisförnäm
    TheCoopers skrev 2011-08-23 17:15:34 följande:
    Man firar inte utländska ( muslimska ) seder . Man firar Sverige ... jag tror du missat ngt .

Sen kan man väl fira hur man vill eller måste alla fira precis likadant ? Jag gillar inte att skutta runt midsommarstången och kanske att jag drar i mig en pizza eller lite champagne på nationaldagen men jag firar Sverige lik förbannat .

I USA kan man äta arepas , mofongo eller texmex på 4th of july . Dansa kongolesisk dans eller äta barbecue .... det spelar ingen roll . Det som spelar roll är att man firar dagen .

Jag är ju inte ultra konservativ heller och skulle inte gråta om de tog bort Kalle Anka på julafton
    Pizza och champange är inkluderat i den svenska kulturen. Däremot är SOMALISKA kulturella fenomen (alltså sådana som du benämner som något som somaliskt/utländskt) naturligtvis inte svenska. Det är en så simpel logik.

Skillnad hade det varit om du alltså sagt "italiensk pizza" eller "fransk champange" eller liknande, förstår du poängen?
  • Tonårsmamman1
    fisförnäm skrev 2011-08-23 17:44:39 följande:
    Pizza och champange är inkluderat i den svenska kulturen. Däremot är SOMALISKA kulturella fenomen (alltså sådana som du benämner som något som somaliskt/utländskt) naturligtvis inte svenska. Det är en så simpel logik.

Skillnad hade det varit om du alltså sagt "italiensk pizza" eller "fransk champange" eller liknande, förstår du poängen?
    Och om 50 år är somaliska kulturella fenomen lika vanliga som italienska pizza är idag och då heter det bara kulturella fenomen. Logiskt, eller hur?
  • TheCoopers
    fisförnäm skrev 2011-08-23 17:44:39 följande:

nja inte direkt faktiskt . OK så om jag vill äta karibisk mofongo och dansa lite salsa så är det en hemsk tanke ? Även om jag tex skulle vara iklädd den svenska flaggan när jag gör det ?

Är det superviktigt att vi alla gör precis samma sak på nationaldagen ? midsommarafton?
    I'm the me I choose to be ...
  • fisförnäm
    Tonårsmamman1 skrev 2011-08-23 17:49:43 följande:
    Och om 50 år är somaliska kulturella fenomen lika vanliga som italienska pizza är idag och då heter det bara kulturella fenomen. Logiskt, eller hur?
    Jag tror inte det eftersom dessa fenomen just kallas somaliska, detta uppmuntras även i en mångkultur.
    Pizzan har aldrig kallats italiensk i och med att den assimilerades.

Detta har alltså inte med ursprung att göra, självklart går inte den att sudda ut hursomhelst.
  • fisförnäm
    TheCoopers skrev 2011-08-23 17:56:36 följande:
    nja inte direkt faktiskt . OK så om jag vill äta karibisk mofongo och dansa lite salsa så är det en hemsk tanke ? Även om jag tex skulle vara iklädd den svenska flaggan när jag gör det ?

Är det superviktigt att vi alla gör precis samma sak på nationaldagen ? midsommarafton?
    Nja, hemskt är det väl inte. Jag tror dock att du är väl medveten om att du gör något som många anser vara utländskt när det är Sverige som ska firas.
    Det hade dock varit mer uppenbart om du kallat salsan för brasiliansk, men det gör du inte av det enkla skälet att dansen är accepterad/assimilerad i Sverige och således den svenska kulturen. Jag ser därför inga motsättningar där, men "karibisk mofongo" mitt under nationaldagen anser jag vara olämpligt, vilket även du gör indirekt när du benämner det som just karibisk.

Absolut inte, den svenska kulturen är rik på olika "saker".
  • Tonårsmamman1
    fisförnäm skrev 2011-08-23 18:00:32 följande:
    Jag tror inte det eftersom dessa fenomen just kallas somaliska, detta uppmuntras även i en mångkultur.
    Pizzan har aldrig kallats italiensk i och med att den assimilerades.

Detta har alltså inte med ursprung att göra, självklart går inte den att sudda ut hursomhelst.
    Du får vänja dig, annars får du flytta till Nordkorea. Där släpps inte vem som helst in. 
  • trettioplus
    sumpbävern skrev 2011-08-23 16:23:51 följande:

Jag skriker inte. Anser jag att det är PK så nämner jag däremot det.

Menlöst försök att förlöjliga dem som har annan åsikt än du själv.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • fisförnäm
    Tonårsmamman1 skrev 2011-08-23 18:07:14 följande:
    Du får vänja dig, annars får du flytta till Nordkorea. Där släpps inte vem som helst in. 
    Det finns inget däremellan? Typ Sverige innan riksdagen beslöt att införa mångkulturen fr.o.m 1975?
  • aussie

Om det finns nån god maträtt från Somalia är jag säker på att den kommer tas upp i svensk kultur. Om 50 år kommer den inte ha epitetet "somalisk". Vem säger jag ska gå och äta "turkisk kebab"? Säger ni inte bara kebab?

Svar på tråden Vad är svensk kultur?