Inlägg från: TheCoopers |Visa alla inlägg
  • TheCoopers

Vad är svensk kultur?

fisförnäm skrev 2011-08-26 16:07:53 följande:
    Vet inte jag vad karibiskt är för något?
    Spelar det någon roll?

Ja, firandet av en Sverigedag borde vara svensk, tycker inte du?

Det är sant, men vad gäller värnandet av det svenska, som var det väsentliga i mitt inlägg, så har jag mina aningar, du får gärna besvara det.
    eh nej att du inte visste vad mofongo är .. därför skrev jag karibiskt innan för att förenkla för dig .

Jag firar Sveriges nationaldag och jag ÄLSKAR Sverige ..  ( däremot är jag inte helt säker på hur man "ska fira " på nationaldagen men det kanske du kan upplysa mig om ) men då inte bara sillen och nubben utan även att Sverige faktiskt är ett sådant öppet och fritt land med många kulturer som blandas .
    Det är inget motsatsförhållande . Man kan vara stolt svensk och köra traditionsenlig midsommar men ändå tycka det är häftigt med kongolesisk dans på nationaldagen .

Jag känner mig inte hotat av det "nya" .. jag är säker på den jag är så att samhället utvecklas hotar inte mig .. det glädjer mig .
    I'm the me I choose to be ...
  • TheCoopers
    sumpbävern skrev 2011-08-27 11:12:50 följande:
    En utlänning frågade i någon tråd på knagglig svenska hur fan dom ska veta vad som är svensk kultur när det ska tjafsas så in i helvete hela tiden om vad svensk kultur är. Fitt-Sverige i ett nötskal
    Men jag vet väl vad svensk kultur är . Däremot vet jag helt ärligt inte hur man traditionellt firar på nationaldagen . Midsommar och jul , påsk etc .. inga problem . Men nationaldagen ? Vet ngn det i huvudtaget ?
  • TheCoopers
    fisförnäm skrev 2011-08-27 17:18:58 följande:
    Vad gulligt av dig. Får man fråga om det spelar någon roll om jag inte vet vad det är?

Du ska fira Sverige svenskt, därefter är det upp till dig att välja det du finner lämpligt, vilket uppenbarligen inte något KARIBISKT är.
    Ser du Sverige som enbart en blandning? Finns det inget svenskt? Du vill ju uppenbart sära på det som är karibiskt, kongolenskt och svenskt... Något svenskt borde således existera, eller?
    Kan vi inte typ tvinga kongoleser att dansa svenska danser under deras nationaldagsfiranden? Det skulle vara något!
    Jag tycker det vore häftigt med hårdrock i kyrkan, men vill jag verkligen att det ska spelas hårdrock i kyrkan? Nej, eftersom det är olämpligt, förstår du poängen?

Utvecklas det svenska av att bli utländskt eller hur menar du?
    Nej gud vad du svamlar på nu . Nej jag menar inget av det du säger . Verkligen inget .

Jag är stolt svensk och stolt över Sverige .. enkelt .
    Men för mig är det helt egalt om man äter sill på midsommar eller om man hellre drar i sig en vurre . Om man tittar på Kalle Anka på julen eller åker till Thailand , eller kanske skiter i att titta .

Jag är inte mindre svensk för det och jag älskar inte Sverige mindre .

Jag tror inte heller att Sveriges kultur är så svag att den kommer utplånas iom att det invandrar folk hit , jag menar det har det ju gjort i tusentals år och kulturen vi har idag är en del av det .
    Kultur är inget statiskt utan utvecklas / förändras hela tiden , det är inte något unikt för Sverige utan händer i alla samhällen i världen .

Så om din svenskhet endast känns levande om du och alla andra runt dig firar Sverige precis likadant på nationaldagen så får det stå för dig . Jag bär min kärlek till Sverige i hjärtat och den ändras inte för att min granne äter kebab den 6 juni .
  • TheCoopers
    fisförnäm skrev 2011-08-28 12:12:54 följande:
    Ser du inget värde i traditioner, gemenskap och sammanhållning? Hur tror du svenskar i framtiden kommer se sig själva när de inte har någon gemensam grund att stå på? Traditioner må vara en väldigt liten del av kulturer, men de är viktiga symboliskt.

Du älskar Sverige samtidigt som du vill ersätta det med utländska fenomen/kulturer? Hur går det ihop?

I längden så kommer svensk kultur att brytas ner om man resonerar som du. Tillslut kommer all kultur i Sverige benämnas som utländskt såsom kongolesisk dans, karibisk tjofadderittan och utländskt hit och dit... Så lätt bryts det ner. Tillslut komer man fråga sig om Sverige verkligen ska heta Sverige.

Du tycks fortfarande inte förstå poängen. Du säger "kebab" utan att nämna dess ursprung (turkisk) just därför att den är assimilerad/accepterad. Det är således inget större fel att förtära den under nationaldagen.
    Däremot är tradition en tradition. Med hjälp av demokratin så kommer vi tillslut, eftersom traditionen än så länge är väldigt ung, hitta en "medelväg" där majoriteten känner sig nöjda och där normen skapas, såsom det alltid varit när traditioner skapats.
    Skillnaden idag är att det finns en sk "kulturelit" (diktatorer) som pekar på vad som är rätt och fel, men som totalt misslyckas att accepteras av befolkningen (svenskarna), eftersom man just påpekar att man försöker pracka på Sverige utländska kulturella fenomen.
    Tyvärr så får kultureliten härja fritt än så länge, men vi ser motståndet öka och öka i takt med att stödet för SD ökar.
    Du menar minskar .. stöder för SD minskar

Det är du min vän som inte förstår poängen . Jag vill inte byta ut något .. jag accepterar att världen och samhället är föränderlig . Det är liksom enklast så .

Bullerby visionen av Sverige är bara en illusion ...
  • TheCoopers
    fisförnäm skrev 2011-08-29 16:49:22 följande:
    Vad baserar du det på?

Föränderlig har jag aldrig förnekat, men du måste förstå att Sverige är mycket äldre än den mångkulturalism vi ser i samhället idag. Sverige förändrades på ett helt annat sätt innan riksdagen slog fast vid att Sverige skulle bli en mångkultur. Det är det jag vill att Sverige ska återgå till.

Hur kom Bullerbyn in i bilden?
    Ja jag läser tidningarna precis som alla andra .

Jag har ett lästips till dig :

" Tusen år av invandring - en svensk kulturhistoria "
    http://www.bokus.com/bok/9789178431298/tusen-ar-av-invandring-en-svensk-kulturhistoria/

... den SD:itiska drömmen .. Bullerbyn
  • TheCoopers
    fisförnäm skrev 2011-08-29 17:04:19 följande:
    Aftonbladet månne? Det finns bättre uträkningar att tillgå.

Tack för tipset, men jag avstår helst. I denna diskussionen så anser jag mig ha tillräckligt med kött på benen.

Har du någon källa på det?
    Vad anser du om Bullerbyn? Är det något du nämner för att nedsätta? 
    Nja inte direkt .. finns andra tidningar .

Man kan aldrig ha för mycket kött i benen när man ska diskutera . Det är ett fakta att ta till sig .

Källa på vad ? Gå in på SD's hemsida .. det lär räcka .. "ge oss Sverige tillbaka " med ngn lintott från 1850

vad jag anser ? Det är ett härligt barnprogram ...

Nej det där med att "nedsätta" får SD:iterna stå för .
  • TheCoopers
    fisförnäm skrev 2011-08-29 18:24:07 följande:
    Nåja, jag har inte mycket till övers för opinionsmätningar, jag föredrar att vänta på slutresultatet. Det finns dock statistik här bl.a: status.st/
    ..och visst kan man se en liten sänkning för SD:s stöd i genomsnitt, men jag tycker underlaget är minst sagt litet när man intervjuar så få.

En "lintott" från 1850 alltså? Typ när den första färg-kameran kom?
    Har du aldrig tänkt på symboliken? Varför känner du ett behov av att övertolka och vinkla det SD vill uttrycka så att det ger associationer till den nazistiska och rasistiska retoriken?

Nedsättningar är vardag inom politiken, kom in i matchen.
    Vad vinklar jag ?

GE OSS SVERIGE TILLBAKA stod det på den fina blanketten vi fick hem till oss .. vad är det jag ska vinkla eller tolka ?
    lägg till deras tv reklam med kvinnor i burka mot pensionärerna så behöver jag inte tolka .
    Deras budskap är tvärtom ganska klart .

Ja men jag behöver inte lägga mig på den nivån .. det är valfritt . Jag är dessutom ingen politiker .
  • TheCoopers
    fisförnäm skrev 2011-08-29 18:41:37 följande:
    Du går direkt in på hur människor ser ut när du säger "lintott", vilket kan associeras med nazismen.

Insinuerar du att "Ge oss Sverige tillbaka" är nazistisk/rasistisk? På vilket sätt är det det?
    Invandring kontra pensioner/välfärd var det, läs på. Deltagarna i reklamen var enbart symboler.

Visst är det valfritt, men du befinner dig i politik-forumet.
    Nej jag insuinerar ingenting . Jag ser vad jag ser och det är tydligt vad de vill "tillbaka" till . Det krävs ju knappast ett geni för det .

Det är en löjlig reklam av ett löjligt parti - det är min åsikt .

Ja så sant men man väljer alltid sina ord och sina strider .
  • TheCoopers
    fisförnäm skrev 2011-08-30 17:04:28 följande:
    Då ställer jag frågan igen: Varför känner du ett behov av att övertolka och vinkla det SD vill uttrycka så att det ger associationer till den nazistiska och rasistiska retoriken?

Vad är det som är löjligt? Välfärdsprioriteringar?

Absolut, men du måste samtidigt acceptera att nedsättningar används överallt och av de flesta på ett eller annat sätt. Förmodligen även av dig i ett och annat inlägg...
    Men det är förstås skillnad på nedsättning och nedsättning.
    Men jag övertolkar inget . Det behövs inte .

Hela partiet är löjligt med sin offerkofta mentalitet , stormandes ut ur kyrkan , barnsliga reklam , "ge oss Sverige tillbaka " slogan . Tjalalallaalalalal skrikande ... löjliga helt enkelt .

Ja jag accepterar det . Inga problem .
  • TheCoopers
    fisförnäm skrev 2011-08-30 22:04:40 följande:
    Uppenbarligen gör du ju det, särskilt när det gäller deras Tv-reklam.

Vilka är det som gör dem till "offer" då? Har du ens reflekterat över vad SD-företrädarna sagt/skrivit om händelserna? Sväljer du allt media förtäljer?
    Nej jag lyssnar på de SD:iter jag mött . Det förstärker bilden jag har .
  • TheCoopers
    fisförnäm skrev 2011-09-01 18:21:59 följande:
    Det låter inskränkt.
    Ja det kan man säga att de är . Verkligen .
Svar på tråden Vad är svensk kultur?