Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Vad är svensk kultur?

nihka skrev 2019-01-11 03:05:43 följande:
    Vi offrade djur under en tvåmånadersperiod till mitten av januari, midvinterblot, och därför är julen svensk?

Julen är väl en gammal germansk förkristen fest och sedermera en kristen tradition där man firar Jesu födelse.

Jag firar jul svensk varje år med treenigheten julmat, julklappar och julledighet.
    Att säga att julen är för att fira jesu födelse är mer av tradition än faktisk sanning, då man inte vet att Jesus föddes vid den tiden på året, eller ens vilket år han föddes. Men mest sannolikt föddes han inte vid den tiden, utan har angivits som tid för firandet av andra skäl.

Detaljerna kring firandet under förkristlig tid är inte helt klargjort.
    Midvinterblot firades sannolikt senare, runt mitten av januari.
    Det finns dock utrymme för att vi idag anger tidpunkter fel historiskt, då olika kalendrar använts genom historien, varav det finns de som inte omfattat ett helt år.
    En annan teori är att man haft två olika firanden under vintern, varav ett av de infallit tidigare (december?) och ett annat infallit under senare (januari?), med ca 1-2 månaders mellanrum.
    Det har dock talats om firande i dagar tre under december vid tiden då kristendomen nådde våra delar av världen och kan vara en äldre förkristlig tradition (allt förkristligt försvann inte i en handvändning i hela norden i och med att den första kristna missionären satt sin fot här), vilket kan vara grunden till dagens julfirande.

Generellt sett är inte julen svensk, men att fira något liknande vid den tiden får nog anses vara ur-svenskt/nordiskt och svensk jul kan betecknas som svensk, både då den har förankring i förkristet firande, men också för att vi har våra egenheter i utformningen av firandet av idag.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2019-01-12 21:35:15 följande:
    Alltså är julen inte svensk utan vi firar vår variant av den och vår variant av den är ett hopkok. Gott så.
    Det beror på hur man ser det.

Om vi i norden har firat något liknande, vid ungefär samma tidpunkt, långt innan vi kristnades och långt innan (eller senast samtidigt med) någon jultradition uppstått i världen överhuvudtaget och det delvis legat till grund för senare traditioner, så är det nog att se som svenskt, till viss del.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2019-01-12 23:06:45 följande:
    Något liknande? Tycker du att du ser någon som helst likhet mellan att skära halsen av en get för asagudars skull och ge varandra julklappar?
    Om man nu väljer att begränsa sig till enstaka detaljer så kan man hitta både likheter och olikheter (till jul slaktar man en gris exempelvis)...

Båda är en fest, går av stapeln under högvinter, har en religiös koppling, man samlas, äter och dricker gott, det räcker bra för att få en likhet att se och förstå.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2019-01-13 09:25:16 följande:
    Vad menar du med att till jul slaktas det gris? Menar du att det skulle vara en olikhet mot andra länder?
    Nej, det var inte alls vad som diskuterades i de föregånde inläggen (om du inte går tillbaka flera led).

Nihka vill få det till att blot bara är att offra djur och att det därmed saknas likhet med jul.

Jag ville påpeka att slakt av djur samt att båda är en festlig högtid som firades med god mat och dryck inte är en olikhet i sammanhanget .

• Tom Araya
    KillBill skrev 2019-01-13 09:56:49 följande:
    Jag har svårt att se just julen som en svensk tradition. Gran, julklappar och festmåltider är tradition i alla kristna länder (tom julskinka äts i många länder).  När det gäller de stora helgerna så handlar det i huvudsak om kristna traditioner.
    Du får argumentera i förhållande till tidigare inlägg, så slipper jag upprepa mig.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2019-01-13 12:38:15 följande:
    Nej, det ville inte nihka alls, men jag plockade ut två bärande exempel för varje tradition.

Du plockade medvetet ut detaljer som var menat att ligga så långt ifrån varandra som möjligt, istället för att se likheterna som finns där och likväl är bärande exempel för traditionerna.
    Ditt resonemang utgår ifrån att två traditioner är samma sak för de liknar varandra i det att man ville göra något tillsammans på vintern.

Likheten är vad jag avsett påpeka, "är samma sak" är dina ord, inte mina.
    Jul är inte en svensk tradition. Den är är ett globalt kristet firande som hade funnits avsett om midvinterblot existerat eller inte. Att vi sedan använder ett gammalt germanskt ord på den nyare traditionen beror på att vi fasade in det ena och ut det andra.
    Likväl hade vi kunnat ha en motsvarande högtid även utan kristendom.

Hade den övriga världen haft en motsvarande högtid utan påverkan från de abrahamitiska religionerna?
    Kan du säga en enda sak som hör julen till som kommer från midvinterblot - förutom sådant som definierar alla fester?

Det räcker gott så.

Jag ser själva firandet som en korg, som är själva grunden.

Korgen har vi tömt på det mesta av sitt ursprungliga innehåll och fyllt på med nytt från olika traditioner i olika tider och vissa delar av det nya innehållet har också bytts ut vid tidpunkter.

Den för Sverige typiska blandningen är svenskt, även om enskilt innehåll mestadels kommit från olika andra länder.

Men även utan att vi hämtat in vad vi fyllt korgen med, så hade vi kunnat fylla den med annat eller behålla det innehåll den hade.

Jag är tveksam om det gäller även andra delar av världen än just norden, att de haft någon form av motsvarande julfirande före de nåddes av högtidstraditioner av kristen, muslimsk eller judisk härkomst och som på något sätt, i någon grad legat till grund för skapandet av det senare julfirandet.
    Även om så vore, så har det knappast påverkat våran grund till vårt firande.

Därför ser jag jul som ganska svenskt/nordiskt, i minst lika hög grad som att komma någon annanstans ifrån i sitt ursprung och i synnerhet svensk jul, kanske lite mer, beroende på vilken vinkel man väljer att se det från.

• Tom Araya
    Padirac skrev 2019-01-13 11:14:01 följande:
    Det är inte heller en unik likhet i sammanhanget - slakt av djur är snarare en regel än undantag för varje högtid.
    Javisst.

Fest förr var inte sällan att fira slutet på en period och början på en annan samt de rikedomar det inneburit i skörd, kreatur, jakt, fiske mm, eller som med midvinterblot, att man uthärdat halvvägs genom den kalla och hårda vinterperioden.

Så att njuta av dessa efter hårt arbete och snålare perioder samt att tacka gudarna för utdelningen och att man klarat av det, var ju en stor del av syftet med högtidsfirandet.
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2019-01-13 15:47:35 följande:
    Du plockade medvetet ut detaljer som var menat att ligga så långt ifrån varandra som möjligt, istället för att se likheterna som finns där och likväl är bärande exempel för traditionerna.
    Ditt resonemang utgår ifrån att två traditioner är samma sak för de liknar varandra i det att man ville göra något tillsammans på vintern.
    Likheten är vad jag avsett påpeka, "är samma sak" är dina ord, inte mina.Likväl hade vi kunnat ha en motsvarande högtid även utan kristendom.

Hade den övriga världen haft en motsvarande högtid utan påverkan från de abrahamitiska religionerna?
    Kan du säga en enda sak som hör julen till som kommer från midvinterblot - förutom sådant som definierar alla fester?
    Det räcker gott så.

Korgen har vi tömt på det mesta av sitt ursprungliga innehåll och fyllt på med nytt från olika traditioner i olika tider och vissa delar av det nya innehållet har också bytts ut vid tidpunkter.

Den för Sverige typiska blandningen är svenskt, även om enskilt innehåll mestadels kommit från olika andra länder.

Men även utan att vi hämtat in vad vi fyllt korgen med, så hade vi kunnat fylla den med annat eller behålla det innehåll den hade.

Jag är tveksam om det gäller även andra delar av världen än just norden, att de haft någon form av motsvarande julfirande före de nåddes av högtidstraditioner av kristen, muslimsk eller judisk härkomst och som på något sätt, i någon grad legat till grund för skapandet av det senare julfirandet.

Därför ser jag jul som ganska svenskt/nordiskt, i minst lika hög grad som att komma någon annanstans ifrån i sitt ursprung och i synnerhet svensk jul, kanske lite mer, beroende på vilken vinkel man väljer att se det från.

Kortfattat:

Hade vi i norden kunnat ha julfirande utan det förkristliga ursprunget? - Ja.

Hade vi i norden kunnat ha julfirande (i någon form) utan kristendomens intåg? - Ja.

Att vi kan svara ja på båda ovanstående frågor är utöver varje lands unika delar av julfirandets innehåll, som gör att jag anser de nordiska länderna är extra unika i detta.
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2019-01-13 15:47:35 följande:
    Likheten är vad jag avsett påpeka, "är samma sak" är dina ord, inte mina.Likväl hade vi kunnat ha en motsvarande högtid även utan kristendom.

Det räcker gott så.

Kortfattat:

Hade vi i norden kunnat ha julfirande (i någon form) utan kristendomens intåg? - Ja.

Att vi kan svara ja på båda ovanstående frågor är utöver varje lands unika delar av julfirandets innehåll, som gör att jag anser de nordiska länderna är extra unika i detta.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2019-01-13 16:34:46 följande:
    Du hänger upp dig på ordet jul.

Ta bort ordet jul så försvinner kopplingen mellan midvinterblot och och vad vi sysslar med 24e december.
    Men detsamma gäller alla detaljer i julfirandet.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2019-01-13 16:31:52 följande:
    Det är inte mitt fel att respektive tradition är så olika varandra att centrala delar ligger så långt ifrån varandra.

Hade du något enda exempel på midvinterblotstraditioner på jul, mer än sådant som kan känneteckna alla fester? (människor, mat, dryck, sång och musik, annan underhållning, lekar och tävlingar) Vad är det alltså i den svenska julen som har sitt ursprung i midvinterblot?

Ja, vi hade säkert fortfarande firat midvinterblot i någon form om vi inte hade kristnats. Men nu blev vi kristna och firar istället den kristna julen, den som firas i hela världen och inte är en svensk tradition.

"Korgen" är inget annat än att vi gör något tillsammans mellan november och februari.
    Jag ser inga riktiga argument mot vad jag skriver.
    Tom Araya skrev 2019-01-13 16:09:11 följande:
    Kortfattat:

• Tom Araya
    Padirac skrev 2019-01-13 17:40:21 följande:
    Det är ju inte annorlunda i de andra kristna kulturerna - på 300-talet då kristendomen blir startreligion i romarriket förläggs firandet av jesus födelse till de 25e december då de helt enkelt byter ut en tidigare gud mot Jesus.

Också de germanska folken hade en högtid vid jultid där deras gudar ersattes av firandet av en kristen högtid.

Det är alltså samma typ av förändring som skett i alla kristna kulturer - världen var global redan för flera tusen år sedan
    Du framställer att någon form av julfirande kan finnas även utan kristendomen, vilket är precis vad jag försökt påpeka är ett faktum, även om du utökat det till några fler delar av världen än just norden.

Så särskilt globalt vet jag inte om jag kan hålla med om att världen var då. De förkristna taditionerna i olika delar av världen hade inte mycket med varandra att göra, det är när traditionerna togs över av den kristna kulturen som de blev mer gemensamma.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2019-01-13 20:14:53 följande:
    Alla? Du menar vissa. Exempelvis julgran är ju inte det samma som bara gran. Eller menar du att om man tar bort ordet jul från julklappar tar man bort julen från julklappar? När annars på året delar du ut bara klappar? Och hur är det med julotta?
    Dels kan du ta bort hela detaljen, exempelvis julgran...

Dels kan du ta bort bara jul från gran, då får vi just en gran,
    jul från juleljus, då får vi ljus
    jul från julskinka, då får vi skinka
    jul från klappar, då får vi presenter
    jul från jultomten, då får vi tomte (tomtar fanns i våra sagor och sägner före jultomten)
    jul från julotta, då får vi en gudstjänst
    ...
    nihka skrev 2019-01-13 20:14:53 följande:
    Om man tar bort ordet jul från Jesus och ordet jul från Betlehem (jag vet att det inte finns och det är min poäng), handlar det fortfarande om den kristna julen. Ingen av de andra sakerna vi sedan tillfört julen fanns på före den kristna julen infördes. Ingen julgran, ingen jultomte och ingen Piff och Puff (Chip and Dale). Man tog bort en högtid och införde en annan och flyttade på den i tid till 24-25 december, men behöll namnet. Jul.
    Nja, jag hävdar att man inte tog bort, utan snarare ersatte i den meningen att man till del behöll den i modifierat utförande.
    Lite som att raka av det svartfärgade håret, låta det växa ut och färga det rött.

Det finns som sagt ingen religiöst motiverad logik i att fira jesu födelse i december.

• Tom Araya
    nihka skrev 2019-01-15 22:23:45 följande:
    Fel. Julen är en kristen tradition som i Norden fick ta över namnet på en annan högtid vid som firades vid en annan tidpunkt.
    Både ja och nej. Jul är helt klart anpassat till våra äldre hedniska traditioner i både namn, tidpunkt och annat, ett slags förkristligande av en redan existerande tradition.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2022-01-27 12:56:49 följande:
    Värt att nämna i detta sammanhang är kristendom i sig liksom andra trosföreställningar inte är en isolerad företeelse. Kristendomen är ett sedan dess start ett kontinuerligt sammansmältande av olika historiska uppfattningar och föreställningar. I alla religioner hittar du element från andra religioner och trosföreställningar.

I 'västerlandet' finns en sekulär kristen kultur med sekulära kristna traditioner och ceremonier - om de är kristna eller inte är kanske en fråga om hårklyveri, hur som helst är västvärlden en sekulär kristen kultur.
    LaviniaLetitia skrev 2022-01-27 13:06:35 följande:
    Japp. Och alla dessa traditioner tillsammans - de kristna (kyrkobesök, kristna julsånger, julkrubba), de europeiska (t.ex. julgranen), de ursvenska från den långa allmogetiden (t.ex. julbocken, urvalet av mat på julbordet som var det som var festmat på gårdarna: man slaktade en gris och en kalv och sedan blev det skinka, korv, sylta och aladåb, julkransarna gjorda av gran- eller tallris), och en och annan modern tradition från 1900-talet (som Kalle Anka, men den börjar visst försvinna nu).

Eller ta vår jultomte och hans tomtenissar: där har vi en blandning av de små grå gårdstomtarna som skulle bringa tur, europeiska vättar, S:t Nikolaus som kom från Turkiet och spred sig i de östeuropeiska länderna samt Tyskland, och Coca-cola/Disney-tomten som kom från Amerika på 1900-talet. 

Allt detta gör dock inte vår speciella svenska jul mindre svensk!
    Håller med.

• Tom Araya
    nihka skrev 2022-01-28 16:18:32 följande:
    Exempel på svensk kultur, men inte ursvensk. Julgranen kom in sent 1600-tal från Tyskland och kanske inte längre är en tradition i Sverige 400 år framåt i tiden.
    Att prata om "ursvensk" är att dra det lite väl långt. Mycket få, om ens något land har en egen kultur om man i det sammanhanget sågar i stort sett allt som att ursprungligen komma någon annanstans ifrån. Resonerar man så, så gör man begreppet mångkultur helt betydelselöst, då mångkultur fordrar att det finns och erkänns en mängd olika och definierade kulturer.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2022-01-27 20:42:30 följande:
    Ingen har väl ett problem med det utan "problemet" är att något ursvenskt inte existerar. Svenskt är precis som allt annat en salig blandning som fortsätter att blandas.
    Det är väl inte mer ett problem att "ursvenskt" inte existerar än att "ur-valfritt land" i de allra flesta fall inte heller existerar.
    Du kanske borde tala om för serber, somalier, kenyaner, perser, kurder, polacker, turkar, syrier, afghaner, araber m.fl. att de inte har en egen kultur.
  • Tom Araya

Jättebra avsnitt där Fredrik Lindström och Navid Modiri pratar om Sveriges kulturella utveckling.

Svar på tråden Vad är svensk kultur?