Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Vad är svensk kultur?

nattuw skrev 2019-01-13 17:18:30 följande:
    Har du då även svårt att se det svenska språket som svenskt? När det gäller både ord och grammatik så är det influenser utifrån som skapat dagens svenska språk. Ändå är det få som argumenterar för att svenska språket inte är svenskt.
    Tycker du samiska är svenska?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Tom Araya skrev 2019-01-13 17:33:46 följande:
    Men detsamma gäller alla detaljer i julfirandet.
    Alla? Du menar vissa. Exempelvis julgran är ju inte det samma som bara gran. Eller menar du att om man tar bort ordet jul från julklappar tar man bort julen från julklappar? När annars på året delar du ut bara klappar? Och hur är det med julotta?

Om man tar bort ordet jul från Jesus och ordet jul från Betlehem (jag vet att det inte finns och det är min poäng), handlar det fortfarande om den kristna julen. Ingen av de andra sakerna vi sedan tillfört julen fanns på före den kristna julen infördes. Ingen julgran, ingen jultomte och ingen Piff och Puff (Chip and Dale). Man tog bort en högtid och införde en annan och flyttade på den i tid till 24-25 december, men behöll namnet. Jul.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2019-01-13 21:48:56 följande:
    Dels kan du ta bort hela detaljen, exempelvis julgran...

Dels kan du ta bort bara jul från gran, då får vi just en gran,
    jul från juleljus, då får vi ljus
    jul från julskinka, då får vi skinka
    jul från klappar, då får vi presenter
    jul från jultomten, då får vi tomte (tomtar fanns i våra sagor och sägner före jultomten)
    jul från julotta, då får vi en gudstjänst
    ...
    nihka skrev 2019-01-13 20:14:53 följande:
    Om man tar bort ordet jul från Jesus och ordet jul från Betlehem (jag vet att det inte finns och det är min poäng), handlar det fortfarande om den kristna julen. Ingen av de andra sakerna vi sedan tillfört julen fanns på före den kristna julen infördes. Ingen julgran, ingen jultomte och ingen Piff och Puff (Chip and Dale). Man tog bort en högtid och införde en annan och flyttade på den i tid till 24-25 december, men behöll namnet. Jul.
    Nja, jag hävdar att man inte tog bort, utan snarare ersatte i den meningen att man till del behöll den i modifierat utförande.
    Lite som att raka av det svartfärgade håret, låta det växa ut och färga det rött.

Det finns som sagt ingen religiöst motiverad logik i att fira jesu födelse i december.

Ja, precis man kan ta bort hela detaljen jul och vet du vad man får kvar då? Ja, inte blir det midvinterblot. Möjligtvis germansk jul som då inte är en svensk tradition utan germansk import som vi knappast kan stjäla ursprunget från.

Det heter inte klappar och otta vid andra tillfällen på året. Det finns inga födelsedagsklappar eller någon påskotta. Julklappar heter det för att man kastade in dem efter man klappat på dörren och sedan sprang därifrån. Lite som man fortfarande gör med påskbrev i vissa delar av landet.

Du har fortfarande inte talat om vad man behöll och vad vi fortfarande har kvar.  Man förbjöd blotsoffer. Ut med det hedniska och in med det kristna. Ny tradition, för ny religion, vid ny tidpunkt. Lite som att du har svart hår, rakar av det, och sedan hävdar att en rödhårig person har ditt hår.

Det finns som sagt en kristen jul som firar Jesu födelse i december även om det är osäkert när Jesus föddes. Man bestämde.
  • nihka
    nattuw skrev 2019-01-14 07:18:38 följande:
    Samiska är ett minoritetsspråk. Se ( www.sprakochfolkminnen.se/sprak/minoritetssprak.html ).
    Precis. Och med det antar jag att du håller med om det också.

Och precis som svenska inte har samiskt ursprung bara för att vi idag pratar svenska i områden där man tidigare bara pratade samiska, är inte en julen en svensk tradition bara för att det fanns ett hedniskt firande före vi kristnades.
  • nihka
    nattuw skrev 2019-01-14 15:12:14 följande:
    Så säg mig hur många känner du som brukar fira julafton med att sjunga julsånger?

Nu var det några år sedan jag läste religionskunskap men så vitt jag minns så kom de tre vise männen inte med julgranar, iPhones inslagna i färgglatt papper och döda grisar med julmust.

Den moderna svenska sekulariserade julen är inte en kristen tradition. Idag är den kristna traditionen lika utdaterad som den hedniska tradition som föregick de kristnas försök att uppnå världsherravälde genom att omforma befintliga festligheter. Jultomten kommer inte hem till folk för att hålla julmässa utan för att sprida kapitalismens evangelium.
    Naturligtvis är julen en kristen tradition. Visst har den sekulariserats i takt med att vi har sekulariserats, men det kristna budskapet med medmänsklighet och att dela med sig är tydligt. Finns ingen tid på året som vi ger så mycket pengar, gåvor och annat stöd till välgörenhet som vid jul.

Det är högkonjunktur för kyrkan inför och under julhelgen. Från advent till trettondagen är det tunnare med vigslar och dop just för att programmet är fyllt av så mycket julinnehåll. 

Vad har du i fönstret? Vad har du i toppen på din julgran? En stjärna som visar vägen? Finns massor med kristen symbolik bara man öppnar ögonen.
  • nihka
    nattuw skrev 2019-01-15 17:58:41 följande:
    Alla vet att julen är en hednisk tradition med kristna inslag. 
    Fel. Julen är en kristen tradition som i Norden fick ta över namnet på en annan högtid vid som firades vid en annan tidpunkt.
  • nihka
    Kexsmula skrev 2022-01-27 19:03:22 följande:

Jag kan för mitt liv inte förstå varför så många människor absolut inte vill erkänna att svenskar faktiskt har en egen kultur. Man kan fundera på vad deras agenda är?

Ingen har väl ett problem med det utan "problemet" är att något ursvenskt inte existerar. Svenskt är precis som allt annat en salig blandning som fortsätter att blandas.
  • nihka
    Kexsmula skrev 2022-01-27 20:44:45 följande:
    Så du menar att svensk kultur inte existerar? För det är ju precis det många t. ex. politiker påstår.
    Skilj på svenskt och ursvenskt. Det första finns naturligtvis och det andra inte. Jag tror de som uppfattar att någon menar att det inte finns någon svensk kultur blandar ihop svensk och ursvensk. Sedan har vi inte en kultur utan en massa olika.

Säg EN sak alla svenskar gör på samma sätt och har gjort så sedan urminnes tider och som ingen annan gör. 
  • nihka
    LaviniaLetitia skrev 2022-01-28 12:21:18 följande:
    Fast ALLA i en kultur måste ju inte göra en viss sak, för att man ska kunna säga att det hör till kulturen. Julgran hör väldigt mycket till vår svenska jul, även om alla inte har råd att köpa en, eller orkar bära hem den, eller vill ha besväret med att sopa upp barren efteråt, eller är allergiska mot barrträd. Julskinka på julbordet hör också väldigt mycket till vår svenska jul, även om vissa avstår för att de är vegetarianer, eller helt enkelt inte gillar smaken.

Några vill alltid gå mot strömmen och ha t.ex. sushi i stället för inlagd sill på julbordet, för att kunna fota och lägga upp på Facebook. Detta gör dock inte sushi till något som hör hemma i den svenska julen. Eller den svenska kulturen överlag. Väljer man att äta sushi, så har man tagit till sig en liten bit japansk kultur. 

Vidare blir den svenska julen inte mindre svensk, för att vissa inslag finns även i andra kristna länder. Vår MIX är dock unik! Man ser direkt om man kommer in i ett hem i juletid, om man befinner sig i Sverige, Storbritannien eller Tyskland.

Julgranen kommer att finnas i alla tre länderna, men misteln, järneken och plumpuddingen finns bara i Storbritannien, och Christkindl-figuren med den gyllene klänningen och håret finns bara i Tyskland. En nötknäpparfigur och en ljusbåge i fönstret är också troliga indikationer på att man befinner sig i Tyskland. En halmbock med röda band runt, indikerar att man befinner sig i Sverige, liksom figurer som föreställer gråtomtar. Tomtenissfigurer med ljusgröna kläder och alvöron, tyder på att man befinner sig i Storbritannien, liksom  en stor Yule-stock i någon form. O.s.v..
    Exempel på svensk kultur, men inte ursvensk. Julgranen kom in sent 1600-tal från Tyskland och kanske inte längre är en tradition i Sverige 400 år framåt i tiden.
  • nihka
    LaviniaLetitia skrev 2022-01-28 19:27:32 följande:
    Ja, jag skrev ju: "julgranen kommer att finnas i alla tre länderna"...
    För 400 år sedan fanns inga julgranar i Sverige. Den idén tog man från Tyskland. Och det är inget som säger säkert att vi kommer fortsätta ha traditionen med julgran. Det kanske inte ens växer granar i Norden då.
Svar på tråden Vad är svensk kultur?