Tom Araya skrev 2019-01-13 21:48:56 följande:
Dels kan du ta bort hela detaljen, exempelvis julgran...
Dels kan du ta bort bara jul från gran, då får vi just en gran,
jul från juleljus, då får vi ljus
jul från julskinka, då får vi skinka
jul från klappar, då får vi presenter
jul från jultomten, då får vi tomte (tomtar fanns i våra sagor och sägner före jultomten)
jul från julotta, då får vi en gudstjänst
...
nihka skrev 2019-01-13 20:14:53 följande:
Om man tar bort ordet jul från Jesus och ordet jul från Betlehem (jag vet att det inte finns och det är min poäng), handlar det fortfarande om den kristna julen. Ingen av de andra sakerna vi sedan tillfört julen fanns på före den kristna julen infördes. Ingen julgran, ingen jultomte och ingen Piff och Puff (Chip and Dale). Man tog bort en högtid och införde en annan och flyttade på den i tid till 24-25 december, men behöll namnet. Jul.
Nja, jag hävdar att man inte tog bort, utan snarare ersatte i den meningen att man till del behöll den i modifierat utförande.
Lite som att raka av det svartfärgade håret, låta det växa ut och färga det rött.
Det finns som sagt ingen religiöst motiverad logik i att fira jesu födelse i december.
Ja, precis man kan ta bort hela detaljen jul och vet du vad man får kvar då? Ja, inte blir det midvinterblot. Möjligtvis germansk jul som då inte är en svensk tradition utan germansk import som vi knappast kan stjäla ursprunget från.
Det heter inte klappar och otta vid andra tillfällen på året. Det finns inga födelsedagsklappar eller någon påskotta. Julklappar heter det för att man kastade in dem efter man klappat på dörren och sedan sprang därifrån. Lite som man fortfarande gör med påskbrev i vissa delar av landet.
Du har fortfarande inte talat om vad man behöll och vad vi fortfarande har kvar. Man förbjöd blotsoffer. Ut med det hedniska och in med det kristna. Ny tradition, för ny religion, vid ny tidpunkt. Lite som att du har svart hår, rakar av det, och sedan hävdar att en rödhårig person har ditt hår.
Det finns som sagt en kristen jul som firar Jesu födelse i december även om det är osäkert när Jesus föddes. Man bestämde.