Inlägg från: TheCoopers |Visa alla inlägg
  • TheCoopers

Vad är svensk kultur?

Brünnhilde skrev 2011-08-22 13:39:52 följande:
    Och var ska man få pengarna ifrån då, tänkte du..? Det är inte billigt att hyra en arena, artister, speaker, ljudanläggningar, partytält, städ- och bärhjälp...
    men är det inte härligt att ALLA människor som lever i det här landet firar nationaldagen ?
    Måste man dansa runt midsommarstången för att fira Sverige ?

Det är väl fint att se att alla delar av vårt samhälle tar del och hyllar det landet de bor i ?
    I'm the me I choose to be ...
  • TheCoopers
    sumpbävern skrev 2011-08-22 16:40:37 följande:
    Men varför somalisk dans och kurdisk mat på sveriges nationaldag? Varför är det så viktigt att framhäva andra länders kulturer på våran nationaldag?

Precis som någon skrev här innan. Man får knappt inga bidrag alls längre till evenemang om man inte inkluderar andra nationers kulturer på något vis. Hur sjukt är landet vi bor i?    
    Fast det är hur du väljer att se det . Faktum är att dessa kulturer är del av vår land och av således av vår kultur . Detta hindrar ju inte dig eller mig för att fira "enligt tradition" och hoppa runt stången som små grodor eller äta sill . 
    Det visar hur Sverige ser ut idag och man firar Sverige - spelar det verkligen ngn roll hur man gör det ?
  • TheCoopers
    sumpbävern skrev 2011-08-22 19:17:53 följande:
    Somalisk dans och kurdisk mat speglar inte vår kultur överhuvudtaget. Däremot speglar det rätt väl hur PK-Sverige vill att det ska se ut. Märker du inte själv hur man överdriver att visa framförallt muslimska länders mat, dans, seder och bruk? Det får knappt visas något arrangemang alls utan dessa tramsiga inslag.

Hur många gånger under åren har det varit viktigt att minst 1/3 av våra firanden måste innehålla inslag av judisk, finsk eller samisk kultur som exempel? Aldrig vad jag vet.  
    Men det stämmer ju inte . Jag har aldrig varit på ett midsommarfirande i Sverige som har somalisk dans . Jag tror däremot att de har det i Rinkeby , vilket kanske inte är så konstigt ens för dig ?

och jo det speglar hur Sverige ser ut idag ... naturligtvis såg det inte ut så för 200 år sedan . Men dagens Sverige har invånare från alla världens hörn . Det är ett faktum .
  • TheCoopers
    sumpbävern skrev 2011-08-23 08:20:24 följande:
    Som vanligt. Nu ska PK vrida, vända, sura, påpeka och förneka. Så den här undersökningen visar heller ingenting tycker du?

Lyssna en gång till nu, det svider förmodligen och gör så jätteont att en liten tår förmodligen tittar fram i ögonvrån, men, bara för att SD har runt 7% stöd så betyder det inte att svenskarna tycker deras invandringspolitik är kass. Det betyder bara att man tycker andra frågor är viktigare. 

Kan du diskutera ngt utan att skrika PK varje gång ngn inte håller med dig ?
  • TheCoopers
    sumpbävern skrev 2011-08-23 16:17:44 följande:
    Lyssna nu, varför fira utländska seder (läs muslimska) på Sveriges nationaldag? Har svensken i gemen tagit till sig somaliskt dans (NG) till den grad att vi nu bör fira den på Sveriges egen dag? Kan vi inte försöka få till stånd "hela världens dag" istället så vi kan dansa exotiskt och äta hela världens allsköns rätter tillsammans för de som vill, så behåller vi nationaldagen och svenska flaggans dag och firar svensk kultur  för de som vill?
    Man firar inte utländska ( muslimska ) seder . Man firar Sverige ... jag tror du missat ngt .

Sen kan man väl fira hur man vill eller måste alla fira precis likadant ? Jag gillar inte att skutta runt midsommarstången och kanske att jag drar i mig en pizza eller lite champagne på nationaldagen men jag firar Sverige lik förbannat .

I USA kan man äta arepas , mofongo eller texmex på 4th of july . Dansa kongolesisk dans eller äta barbecue .... det spelar ingen roll . Det som spelar roll är att man firar dagen .

Jag är ju inte ultra konservativ heller och skulle inte gråta om de tog bort Kalle Anka på julafton
  • TheCoopers
    fisförnäm skrev 2011-08-23 17:44:39 följande:
    Pizza och champange är inkluderat i den svenska kulturen. Däremot är SOMALISKA kulturella fenomen (alltså sådana som du benämner som något som somaliskt/utländskt) naturligtvis inte svenska. Det är en så simpel logik.

Skillnad hade det varit om du alltså sagt "italiensk pizza" eller "fransk champange" eller liknande, förstår du poängen?
    nja inte direkt faktiskt . OK så om jag vill äta karibisk mofongo och dansa lite salsa så är det en hemsk tanke ? Även om jag tex skulle vara iklädd den svenska flaggan när jag gör det ?

Är det superviktigt att vi alla gör precis samma sak på nationaldagen ? midsommarafton?
  • TheCoopers
    fisförnäm skrev 2011-08-23 18:06:18 följande:
    Nja, hemskt är det väl inte. Jag tror dock att du är väl medveten om att du gör något som många anser vara utländskt när det är Sverige som ska firas.
    Det hade dock varit mer uppenbart om du kallat salsan för brasiliansk, men det gör du inte av det enkla skälet att dansen är accepterad/assimilerad i Sverige och således den svenska kulturen. Jag ser därför inga motsättningar där, men "karibisk mofongo" mitt under nationaldagen anser jag vara olämpligt, vilket även du gör indirekt när du benämner det som just karibisk.

Absolut inte, den svenska kulturen är rik på olika "saker".
    Ja men vi firar kanske på vårt sätt ? Sen kan det ju omöjligen spela någon roll HUR vi gör det ?

Vi firar Sverige och för mig betyder inte det att jag måste äta sill och dricka nubbe ... vilket det kanske gör för andra ?

Löjligt att sätta vissa "måsten" när man firar ...
  • TheCoopers
    fisförnäm skrev 2011-08-23 18:38:52 följande:
    "vårt" sätt? Är ni i något eget samhälle utanför den svenska eller vad?
    Uppenbarligen spelar det roll även för dig när du är så mån om att försöka dra in en massa utländska influenser i det svenska.

Nä, det finns ju såklart många andra svenskar som väljer att äta och dricka något annat som känns lämpligt (accepterat/assimilerat).

Ja, varför måste du dra in något utländskt?
    Ja det var precis det jag menade .. snark . Jag är inte mån om att göra något alls utom att fira nationaldagen ( som vi knappt firat i Sverige under en sjuherrans år ) .

Hur firar man traditionellt ?
    Har du möjligen en checklista ?
  • TheCoopers
    aussie skrev 2011-08-24 08:45:37 följande:
    Jag tror inte alls på SD och jag delar inte din syn, trots att vi båda verkar gilla svensk kultur. Vi har dragit helt olika slutsatser. Jag ser inget hot i invandringen som sådan utan ser istället att den invandrade kan ha lättare att komma in i ett land som knyter an till vissa traditioner. Jag tänker aldrig rösta på SD, finns ingen beröringsgrund med mina värderingar. Jag hoppas dock att fler vänstermänniskor slutar känna sig så skitnödigt hotade av det svenska, som om nationalsången sjungen på nationaldagen eller skolavslutningen i sig skulle utgöra ett hot mot säg, en kurd. Rent faktiskt finns det såklart inget samband. När jag bodde i ett arabland sjöng min son det landets nationalsång på arabiska och gjorde honnör inför statsöverhuvudets porträtt. Han hade panarabiska (vit-svart-röd-grön) vimpel i handen och morsan smilade stolt. Så skulle jag vilja att våra små invandrarbarn fick möta vår egen kultur. Det är ju dessutom helt ofarligt. Det verkligt farliga ligger i ett grundläggande förakt, en känsla av mindervärdeskomplex eller stigmatisering, eller i en verklig diskriminering. Har såklart inget att göra med vissa traditionsbundna ritualer att göra. Här har man i sverige, i nån slags förvirrad skenmanöver med god vilja, agerat kontraproduktivt, om målet var att assimilera invandrare...
    Jag tycker du skriver alldeles förträfligt ! Skål
  • TheCoopers
    fisförnäm skrev 2011-08-25 21:54:12 följande:
    Sverige är en nation - nationaldagen kan således ses som "Sverigedagen", tycker du verkligen att utländska "fenomen" är lämpliga i firandet?

Jag har ingen checklista, men allt som inte ses som assimilerat/svenskt och benämns som utländskt såsom exempelvis den där karibiska tjohejsan du nämnde förut, bör ses som olämpligt.
    Som sagt så är du själv medveten om detta indirekt när du nämner det som just karibiskt, men du ser förmodligen inget värde i att värna om det svenska.
    Jag nämnde karibiskt eftersom jag trodde ( och det var sant ) att du inte skulle ha en aning om vad det var as simple as that .

Jag vet inte vad som är lämpligt eller inte faktiskt . Jag tycker det är firandet som är viktigt om man ens vill fira ( vilket många svenskar inte gör )

Vad jag värnar eller inte om har du ingen aning om käre Fisen .
Svar på tråden Vad är svensk kultur?