Inlägg från: K Kalle |Visa alla inlägg
  • K Kalle

Vad är svensk kultur?

Plutteli skrev 2011-08-21 17:13:23 följande:

Den svenska kulturen är att resa, att uppleva andra delar av världen. Den svenska kulturen är invandring. Den svenska kulturen är en ständigt pågående handel med andra länder. Den svenska kulturen är sill och potatis på midsommar, att ta en lat dag och inte göra ett skit på nationaldagen ev. kaaanske hänga upp en svensk flagga om andan faller på. Svensk kultur är att inte bli arg inför andra men muttra och skriva sura insändare när man kommit hem. Svensk kultur är att supa skallen av sig på fredagar och lördagar. Svensk kultur är att skylla på tjejen vid en våldtäkt. Svensk kultur är julöl och skinka till jul.

Jag kan fortsätta läänge till. En sak som dock alltid verkar glömmas bort: Svensk kultur är inte ett jävla skit utan andra länders kultur.

Du vet nog inte vad kultur är. Res till ett utomeuropeiskt land. Då får du perspektiv på vad som är svensk kultur.

Vill du inte resa kan du läsa en kurs i interkulturell kommunikation.
  • K Kalle
    Tom Araya skrev 2018-12-26 19:02:37 följande:
    Myten om den osvenska julen
    GästkrönikaVid varje högtid tycks de återkomma, utsagorna om att svenska traditioner inget med Sverige har att göra. Att traditioner har tagit intryck av en rad kulturer gör dem däremot inte osvenska, skriver Thomas Gür, skribent och företagare, i ledarsidans serie med julkolumner.

www.gp.se/ledare/myten-om-den-osvenska-julen-1.11841172
    Den artikeln var väldigt bra! Den är dessutom sann. Det är så löjligt att påstå att julen inte är svensk när till och med ordet jul är ursvenk. Andra länder har ord som syftar på Jesu födelse (Christmas, Noël, Navidad osv). Ordet jul är hedniskt/fornsvenskt.
  • K Kalle
    Aniiee skrev 2015-06-07 20:11:10 följande:
    Det kanske bara är jag, men 8an 9an (14-16 år) är inte barn.
    Jaså? De afghanska pojkarna på 16-17 år sägs ju vara barn?!
  • K Kalle
    nihka skrev 2019-01-08 12:14:25 följande:
    Men det är klart att julen inte är svensk. Bara för att vi fortfarande använder ett gammalt svenskt eller egentligen germanskt eller förnordiskt ord för att beteckna högtiden kan vi inte göra anspråk på innehållet och att det skulle vara just svenskt. Om man ska gå enbart på ordet jul så blir det väl en dansk eller tysk (germansk) tradition i så fall.

Det sätt vi firar jul på är förstås en svensk tradition, men det har ändrat sig stort sedan traditionens tidiga förkristna dagar.

Julen är en tradition som är spridd över hela världen. Alla som firar jul har lånat friskt av varandra och kommer att fortsätta göra det så länge vi har något med varandra att göra. Det är väl del man menar när man säger att julen inte är svensk.
    Visst och just den kombinationen av traditioner, mat etc som vi har i Sverige är SVENSK. Allt annat är löjligt. DÅ finns ingen spansk eller fransk eller grekisk jul heller!
  • K Kalle

Det är bara löjligt att påstå att det inte finns svensk kultur. Naturligtvis finns det det. På samma sätt finns turkisk kultur, Amerikansk kultur, Finsk kultur osv.

Det finns många inslag i det svenska julfirandet som är unikt för Sverige, precis som det finns inslag i det franska julfirandet som är unikt för Frankrike. Säger man något annat är man antingen korkad eller vill provocera.

När det gäller jul är det en del av en typ av firande som i stort sett alltid funnits på jorden, dvs firande av midvintersolståndet. Det är med andra ord lika lite ett kristet firande som ett svenskt firande! Vi firar inte alls jul till minne av Jesu födelse. Vi firar jul för att det är den mörkaste tiden på året och att ljuset vänder sedan.

• K Kalle
    KillBill skrev 2019-01-14 23:06:24 följande:
    Alla vet att julen är en kristen tradition, julgran är från början en tysk tradition, julskinka står på middagsbordet under julen i många europeiska länder och även julklappar är en internationell tradition.
    Nej, det är inte många länder där man har julskinka på julbordet. Inte ens i vårt grannland Danmark har man julskinka på julbordet utan gås. Jag misstänker att det har varit vanligt att byta presenter vid midvintersolståndet även innan år noll.
  • K Kalle
    nihka skrev 2019-01-14 21:51:00 följande:
    Vad har du i fönstret? Vad har du i toppen på din julgran? En stjärna som visar vägen? Finns massor med kristen symbolik bara man öppnar ögonen.
    Mina svärföräldrar har två svenska flaggor längst upp i granen, och det var vanligt förr (i Danmark hade man såklart danska flaggor, om man hade denna tradition även i andra länder vet jag inte)
  • K Kalle
    KillBill skrev 2019-01-15 08:54:32 följande:
    Det är ingen som påstått att det inte finns svensk kultur. Frågan handlar om Julfirande  är en svensk eller kristen tradition. 
    Eftersom ordet "jul" är fornnordiskt fanns "julfirande" innan kristendomen. Den hade så klart inga som helst likheter med dagens julfirande. Möjligtvis med undantag från att man åt gris (i den mån man hade sådan) och drack dåtidens öl. Midvinterblot finns inga bevis för dock.

Dagens julfirande har givetvis en kristen bakgrund, men det har alltid funnits hedniska inslag. Dagens konsumism skulle kunna sägas vara ett modernt hedniskt inslag kanske.

Det är ganska svenskt att äta julskinka. Det är ganska svenskt att dricka julmust och Blossa-glögg. Det är ganska svenskt att ha en massa olika sorters sill på julbordet. Det är ganska svenskt att välja att dela ut julklapparna efter Kalle Anka på TV. Det är ganska svenskt/nordiskt att ha det stora firandet på julafton och inte på juldagen (den dag man hittat på att Jesus föddes). Alla länder har sin variant på julfirandet. Genom att påstå att det inte finns något svenskt julfirande far man dels med osanning och dels spottar man folk i ansiktet genom att förminska deras seder och traditioner.

Sanningen är att ingen vet när Jesus föddes (det är faktiskt inte ens säkert att han funnits). Man bestämde sig för den 25 december därför att det då sammanföll med firandet av midvintersolståndet (som definitivt har låååånga anor bakåt i tiden runt om i världen). Och det är ju så man ska göra om man vill få många att fira en dag - välja en dag när alla redan firar. Som av en slump föddes Jesu kusin exakt 6 månader tidigare och voilá den sammanföll med midsommarsolståndet. Så fiffigt.

Alltså: inte nog med att alla kristna länder har sina egna varianter av julfirande, så har också alla kulturer sina varianter av firandet av midvintersolståndet. Det är ingen slump att så många olika religioner och kulturer har stora firanden samtidigt. Så hur kristet är firandet exakt?

Personligen firar jag inte jul till minne av Jesu födelse utan för att vi omkring den tiden går mot ljusare tider igen. Jag har ingen julkrubba. Jag har julgran, vilket inte är kristet, visserligen med stjärna i toppen eftersom min man vill det och inte en spira som min mormor och morfar. Jag går inte i julotta och sjunger inga psalmer. Däremot händer det att jag tittar på julkalendern. Någon sådan fanns vad jag vet inte på Jesu tid.

• K Kalle
    KillBill skrev 2019-01-15 09:12:30 följande:

Angående traditionen med julskinka.

"Förr brukade kulturhistoriskt intresserade personer gärna påpeka att julskinkan hade synnerligen gamla anor, äldre än den svenska kristendomen. Folk gjorde gällande att det var en rest av den asatro som hade omfattat blot och fester vid midvintern, då vikingarna ? gissade man, ty skriftliga källor om detta saknas ? skulle ha ätit svin för att efterlikna slakten och ätandet av galten Särimner i Valhall. Vetenskapligt sett är dylika spekulationer värdelösa. Det dröjer till 1600-talet innan julskinkan överhuvudtaget omnämns som något svenskar, om de så önskade och hade råd, kunde äta vid juletid, och det är 600 år för sent för att traditionen skall kunna länkas till asatron"

www.svd.se/nar-blev-julskinkan-en-tradition

Skinka till jul förekommer i fler länder än Sverige t.ex.  Finland, Estland, Polen och Storbritannien,.

Det är med andra ord inte typiskt polsk att äta julskinka. Det var ju det jag visste!
Svar på tråden Vad är svensk kultur?