KillBill skrev 2019-01-15 08:54:32 följande:
Det är ingen som påstått att det inte finns svensk kultur. Frågan handlar om Julfirande är en svensk eller kristen tradition.
Eftersom ordet "jul" är fornnordiskt fanns "julfirande" innan kristendomen. Den hade så klart inga som helst likheter med dagens julfirande. Möjligtvis med undantag från att man åt gris (i den mån man hade sådan) och drack dåtidens öl. Midvinterblot finns inga bevis för dock.
Dagens julfirande har givetvis en kristen bakgrund, men det har alltid funnits hedniska inslag. Dagens konsumism skulle kunna sägas vara ett modernt hedniskt inslag kanske.
Det är ganska svenskt att äta julskinka. Det är ganska svenskt att dricka julmust och Blossa-glögg. Det är ganska svenskt att ha en massa olika sorters sill på julbordet. Det är ganska svenskt att välja att dela ut julklapparna efter Kalle Anka på TV. Det är ganska svenskt/nordiskt att ha det stora firandet på julafton och inte på juldagen (den dag man hittat på att Jesus föddes).
Alla länder har sin variant på julfirandet. Genom att påstå att det inte finns något svenskt julfirande far man dels med osanning och dels spottar man folk i ansiktet genom att förminska deras seder och traditioner.
Sanningen är att
ingen vet när Jesus föddes (det är faktiskt inte ens säkert att han funnits). Man bestämde sig för den 25 december därför att det då sammanföll med firandet av midvintersolståndet (som definitivt har låååånga anor bakåt i tiden runt om i världen). Och det är ju så man ska göra om man vill få många att fira en dag - välja en dag när alla redan firar. Som av en slump föddes Jesu kusin exakt 6 månader tidigare och voilá den sammanföll med midsommarsolståndet. Så fiffigt.
Alltså: inte nog med att
alla kristna länder har sina egna varianter av julfirande, så har också alla kulturer sina varianter av firandet av midvintersolståndet. Det är ingen slump att så många olika religioner och kulturer har stora firanden samtidigt. Så hur kristet är firandet exakt?
Personligen firar jag inte jul till minne av Jesu födelse utan för att vi omkring den tiden går mot ljusare tider igen. Jag har ingen julkrubba. Jag har julgran, vilket inte är kristet, visserligen med stjärna i toppen eftersom min man vill det och inte en spira som min mormor och morfar. Jag går inte i julotta och sjunger inga psalmer. Däremot händer det att jag tittar på julkalendern. Någon sådan fanns vad jag vet inte på Jesu tid.