Inlägg från: fisförnäm |Visa alla inlägg
  • fisförnäm

Vad är svensk kultur?

TheCoopers skrev 2011-08-23 17:15:34 följande:
    Man firar inte utländska ( muslimska ) seder . Man firar Sverige ... jag tror du missat ngt .

Sen kan man väl fira hur man vill eller måste alla fira precis likadant ? Jag gillar inte att skutta runt midsommarstången och kanske att jag drar i mig en pizza eller lite champagne på nationaldagen men jag firar Sverige lik förbannat .

I USA kan man äta arepas , mofongo eller texmex på 4th of july . Dansa kongolesisk dans eller äta barbecue .... det spelar ingen roll . Det som spelar roll är att man firar dagen .

Jag är ju inte ultra konservativ heller och skulle inte gråta om de tog bort Kalle Anka på julafton
    Pizza och champange är inkluderat i den svenska kulturen. Däremot är SOMALISKA kulturella fenomen (alltså sådana som du benämner som något som somaliskt/utländskt) naturligtvis inte svenska. Det är en så simpel logik.

Skillnad hade det varit om du alltså sagt "italiensk pizza" eller "fransk champange" eller liknande, förstår du poängen?
  • fisförnäm
    Tonårsmamman1 skrev 2011-08-23 17:49:43 följande:
    Och om 50 år är somaliska kulturella fenomen lika vanliga som italienska pizza är idag och då heter det bara kulturella fenomen. Logiskt, eller hur?
    Jag tror inte det eftersom dessa fenomen just kallas somaliska, detta uppmuntras även i en mångkultur.
    Pizzan har aldrig kallats italiensk i och med att den assimilerades.

Detta har alltså inte med ursprung att göra, självklart går inte den att sudda ut hursomhelst.
  • fisförnäm
    TheCoopers skrev 2011-08-23 17:56:36 följande:
    nja inte direkt faktiskt . OK så om jag vill äta karibisk mofongo och dansa lite salsa så är det en hemsk tanke ? Även om jag tex skulle vara iklädd den svenska flaggan när jag gör det ?

Är det superviktigt att vi alla gör precis samma sak på nationaldagen ? midsommarafton?
    Nja, hemskt är det väl inte. Jag tror dock att du är väl medveten om att du gör något som många anser vara utländskt när det är Sverige som ska firas.
    Det hade dock varit mer uppenbart om du kallat salsan för brasiliansk, men det gör du inte av det enkla skälet att dansen är accepterad/assimilerad i Sverige och således den svenska kulturen. Jag ser därför inga motsättningar där, men "karibisk mofongo" mitt under nationaldagen anser jag vara olämpligt, vilket även du gör indirekt när du benämner det som just karibisk.

Absolut inte, den svenska kulturen är rik på olika "saker".
  • fisförnäm
    Tonårsmamman1 skrev 2011-08-23 18:07:14 följande:
    Du får vänja dig, annars får du flytta till Nordkorea. Där släpps inte vem som helst in. 
    Det finns inget däremellan? Typ Sverige innan riksdagen beslöt att införa mångkulturen fr.o.m 1975?
  • fisförnäm
    aussie skrev 2011-08-23 18:23:38 följande:
    Fast - man insisterar ju på kinamat! Kinakrogar är ju mer eller mindre en institution i sverige.
    hmm, ja, du har en poäng där. Jag tror dock inte man lägger så stora värderingar i det som man kanske skulle gjort om man istället sagt: kinesisk mat. Dvs att man belyser att det är utländskt istället för man enbart ser det som en maträtt/typ av mat...

Äsch, egentligen är det en löjlig nivå på argument, det finns betydligt större kulturella motsättningar än dem som sker mellan maträtter...
  • fisförnäm
    TheCoopers skrev 2011-08-23 18:29:33 följande:
    Ja men vi firar kanske på vårt sätt ? Sen kan det ju omöjligen spela någon roll HUR vi gör det ?

Vi firar Sverige och för mig betyder inte det att jag måste äta sill och dricka nubbe ... vilket det kanske gör för andra ?

Löjligt att sätta vissa "måsten" när man firar ...
    "vårt" sätt? Är ni i något eget samhälle utanför den svenska eller vad?
    Uppenbarligen spelar det roll även för dig när du är så mån om att försöka dra in en massa utländska influenser i det svenska.

Nä, det finns ju såklart många andra svenskar som väljer att äta och dricka något annat som känns lämpligt (accepterat/assimilerat).

Ja, varför måste du dra in något utländskt?
  • fisförnäm
    Tonårsmamman1 skrev 2011-08-23 18:33:49 följande:
    Men flytta till ett sådant land då! Sverige kommer aldrig att bli som det var 1975, även länder utvecklas. Varför är du så rädd för utveckling? Varför är du så rädd för nya saker?
    Hur då? Det finns inget annat land som ens bär namnet Sverige.
    Mångkultur är inte utveckling - särskilt inte när det främst handlar om influenser från länder i 3:e världen.

Tror du Sverige stod helt still i utvecklingen innan 1975?
  • fisförnäm
    Tonårsmamman1 skrev 2011-08-23 18:46:13 följande:
    Menar du att allt man gör på nationaldagen och midsommar måste ha med Sverige att göra?
    Nä, inga måsten vill jag blanda in. Däremot ska inget utländskt firande få erhålla statligt stöd (vilket var fallet när det blandades in somalisk kultur i det SVENSKA nationaldagsfirandet häromsistens). Majoriteten av Sverige är fortfarande svensk och det är det som ska styra och vara normen.

Vi ska värna om demokratin och den nationella gemenskapen.
  • fisförnäm
    Tonårsmamman1 skrev 2011-08-23 19:12:48 följande:
    Var skrev jag att landet skulle heta Sverige? Du lägger vikt vid en massa oväsentligheter, märker ord osv. Tyder ju på att du inte har några hållbara argument. 

Det Sverige du vill ha finns inte, och kommer aldrig att finnas! Så länge det finns folk från andra länder som bor i Sverige kommer vårt land att vara mångkulturellt. 
    Jag beskrev Sverige och du hänvisade mig "till ett sånt land"...
    Jag tycker jag varit tydlig nog, det är du som inte kan besvara argumenten.

...så du anser att svensk kultur enbart är kompatibel med etniska svenskar?
    Hört talas om assimileringsprincipen? Såsom det var i Sverige innan 1975. Det är fullt möjligt att följa den principen återigen. 
  • fisförnäm
    Familjenärlivet skrev 2011-08-23 19:34:24 följande:
    Måste bara fråga en sak. Om nu den svenka demokratin bestämt att det kan ingå utländska inslag i det svenska nationaldagsfirandet så bör  vi väl följa det? Vi måste ju värna om demokratin. 
    När har en sådan folkomröstning förts?

SVENSK nationaldag innebär just att den är SVENSK - inte någon annan nationell identitet/kultur. Är inte det rimligt, tycker du?

Du kan lika gärna börja kalla den för mångkulturdagen istället.
Svar på tråden Vad är svensk kultur?