Vad är svensk kultur?
*Att tycka nationaldagsfirande är poänglöst, eftersom den rätta dagen är Midsommarafton.
*Att bli inbunden när mörkret och kylan kommer och uppsluppen så fort solen tittar fram och värmen anländer.
*Att ta av sig skorna inomhus.
*Att tro att jantelag/avundsjuka är något typiskt svenskt.
*Bugg och dansband.
*Hårdrock.
*Dricka kaffe (aka. "fika")
*Äta mycket glass.
*Åka på fest/förfest/basta etc. tillsammans med ett antal burköl.
*Bo stort och lägga mycket tid och pengar på det egna hemmet.
*Ha lite svårt för människor som sticker ut för mycket, oavsett hur.
*Allsång på Skansen.
*Anse att den egna införseln av skattepengar till stat och kommun innebär att man bör få allting tryggat och att man har ryggen fri för i princip allt.
*Gräsmattor i trädgårdar.
*Hus i tegel, mexitegel och modulhus insprängda bland äldre bebyggelse. (något som jag anser ser förjävligt ut, men, men...)
*Att engagera sig i sina barn.
*Skinka, sill och nubbe
*Enorm tilltro till sport och idrott.
*Sjunga i kör.
*Köplador.
*Vara bitchig under anonym flagg (som insändare och över Internet)
*Gilla konsensusbeslut
*Förskola.
*Nedtonad färgskala på kläderna (speciellt ytterkläder)
*Kyrkbegravningar med stängd kista (ofta brun och diskret, för att inte ta till ytterligheter) och påföljande kaffestund där det är "trevligt uppsluppet".
*Ha mycket elektronikprylar hemma.
En annan sak också:
Vårt förhållande till informalitet/formaliteter. Å ena sidan: Har ni någonsin sett en skola utomlands, där rektorn på hemsidan skriver: Hej! Jag heter Anders. Här på skolan arbetar vi för att blablabla." Nej, där är det mer pompöst, Sir, Monsieur, uppstilade stela kostymer - man sitter inte i gul t-shirt på ett officiellt foto. Om man skriver till företag skriver man också "hej". Inga "mina djupast distinguerade känslor" - som i Frankrike.
Men. Visst kan det vara lite rituellt i all sin oansenliga informalitet i sverige! Ritualer - ja.
Klädkoder - finns oerhört många. Att man tar av sig skorna inomhus är en jag lider av. Eller snarare inte följer hemma.
Att man röker på balkongen, om man röker. Gäster får inte heller röka inomhus. Har jag aldrig sett utomlands.
Att det blir snackisar om TV-program; det som gick kvällen innan helst.
Att man tycker om stearinljus och om man måste tända ljuset har punktbelysning hemma isf neonrör.
Att man experimenterar friskt med hårfärger hemma i badrummet och sedan pratar länge om resultatet, gärna lite beklagande ("det blev grönt", "men åneej, jag måste köpa silverschampo").
Att om spårvagnen får signalfel och dom kallar in extrabussar är det bara en alkis som brusar upp, om ens det. Resten går lugnt och fint och tyst, även om det betyder gå längs spåret 2 kilometer. Det blir inte kravaller.
Att under demonstrationer öht, går det väldigt lugnt och stilla till, därför det blir aldrig 100 000 på gatorna, möjligtvis 400 åt gången - folks politiska engagemang ser helt annorlunda ut än på andra ställen.