Inlägg från: Tonårsmamman1 |Visa alla inlägg
  • Tonårsmamman1

Vad är svensk kultur?

Vad är egentligen svensk folkmusik, ni som vill bevara det svenska? 

Svensk folkmusik har många rötter och innefattar spelmanstraditionenvokala former som visorlocklåtar och omgjorda psalmer samt traditionellbruksmusik, i synnerhet dans och festmusik. Liksom annan folkmusik är spridningen stor, mellan olika delar av Sverige, och många landskap, städer,socknar och till och med byar har sin egen karakteristiska stil. Många influenser kommer från närliggande länder som PolenRysslandTyskland ochÖsteuropa samt sjöfarts- och handelsnationer som EnglandIrland och Nederländerna. Många pekar också på kyrkomusikens inflytande, i synnerhet under barocken och hur folkliga koraler influerats av lokal folkmusik före införandet av 1820 års koralbok och orglar i kyrkorna[källa behövs]. Typiska rötter finns också i fäbodkulturen.

Det mesta som folk kallar svenskk idag har influenser/kommer från andra länder och kulturer.Så har det alltid varit och så kommer det fortsätta vara. 

• Tonårsmamman1
    sumpbävern skrev 2011-08-21 20:27:36 följande:
    Jag blir tvingad att se skiten om jag vill fira nationaldagen på klassiskt vis. Det är Sveriges dag, inte Iraks eller Somalias.
    Vadå på klassikt vis, hur länge tror du Nationaldagen har firats officiellt? 
  • Tonårsmamman1
    sumpbävern skrev 2011-08-21 22:03:47 följande:
    Hujedamig, inte en chans att orka läsa genom allt PK här.

Ska vi bara ta och bestämma att Sverige är enda landet i världen utan en egen kultur då? Alla andra får kallas somalier, tyskar, turkar och långtbortistanier, men svensk- ser ni- blir ju genast så svårt. Alla är vi ju svenskar...jag menar...alla är vi ju invandrare...alltså...allt är ju afrikanskt (i Sverige vill säga) ..eller jag menar...eller..tror...eller...nån som vill ha en glass?Förvånad
    Jag förstår att det är snurrigt i din hjärna, men om du skakar den ordentligt, så kanske det kan hoppa ut något vettigt Flört
  • Tonårsmamman1
    sumpbävern skrev 2011-08-22 16:21:56 följande:
    Du valde att att visa procentsatsen istället för att skriva att invandringsfrågan kom på fjärde plats av de femton viktigaste frågorna. Så gör man när man själv har tagit ställning i frågan, inget lustigt med det.

Man kan vrida, vända och framföra resultatet från vilken undersökning som helst så att det passar in. Att bara 114 personer valde att svara på just den frågan säger just ingenting. Det vi med säkerhet vet är att invandringsfrågan kom på fjärde plats av femton frågor och att 57,8% av de tillfrågade ansåg att SD har den bästa invandrings- och flyktingpolitiken. OK?

Att ungefär hälften av svenskarna vill se en minskad invandring är inte heller något nytt, SOM-institutet har visat på det år efter år. Om de tillfrågade vill minska invandringen med 99% eller bara 1% vet vi inte, men så ligger det till. Läste förövrigt en undersökning till av United Minds från 2010 som även den kom fram till att SD anses ha den bästa flyktingpolitiken. Mars 2010 tror jag. 

Så, att SD inte har mer än runt 7% av folket med sig betyder inte att folket är nöjda med invandringspolitiken som ni PK vill framhäva. Långt ifrån faktiskt.     
    Men man är inte heller så missnöjd med den som du vill framhäva, trots allt har bara 6-7% röstat på SD och deras fantastiska invandringspolitik. 
  • Tonårsmamman1
    fisförnäm skrev 2011-08-23 17:44:39 följande:
    Pizza och champange är inkluderat i den svenska kulturen. Däremot är SOMALISKA kulturella fenomen (alltså sådana som du benämner som något som somaliskt/utländskt) naturligtvis inte svenska. Det är en så simpel logik.

Skillnad hade det varit om du alltså sagt "italiensk pizza" eller "fransk champange" eller liknande, förstår du poängen?
    Och om 50 år är somaliska kulturella fenomen lika vanliga som italienska pizza är idag och då heter det bara kulturella fenomen. Logiskt, eller hur?
  • Tonårsmamman1
    fisförnäm skrev 2011-08-23 18:00:32 följande:
    Jag tror inte det eftersom dessa fenomen just kallas somaliska, detta uppmuntras även i en mångkultur.
    Pizzan har aldrig kallats italiensk i och med att den assimilerades.

Detta har alltså inte med ursprung att göra, självklart går inte den att sudda ut hursomhelst.
    Du får vänja dig, annars får du flytta till Nordkorea. Där släpps inte vem som helst in. 
  • Tonårsmamman1
    fisförnäm skrev 2011-08-23 18:18:13 följande:
    Det finns inget däremellan? Typ Sverige innan riksdagen beslöt att införa mångkulturen fr.o.m 1975?
    Men flytta till ett sådant land då! Sverige kommer aldrig att bli som det var 1975, även länder utvecklas. Varför är du så rädd för utveckling? Varför är du så rädd för nya saker?
  • Tonårsmamman1
    fisförnäm skrev 2011-08-23 18:38:52 följande:
    Ja, varför måste du dra in något utländskt?
    Menar du att allt man gör på nationaldagen och midsommar måste ha med Sverige att göra?
  • Tonårsmamman1
    fisförnäm skrev 2011-08-23 18:45:04 följande:
    Hur då? Det finns inget annat land som ens bär namnet Sverige.
    Mångkultur är inte utveckling - särskilt inte när det främst handlar om influenser från länder i 3:e världen.

Tror du Sverige stod helt still i utvecklingen innan 1975?
    Var skrev jag att landet skulle heta Sverige? Du lägger vikt vid en massa oväsentligheter, märker ord osv. Tyder ju på att du inte har några hållbara argument. 

Det Sverige du vill ha finns inte, och kommer aldrig att finnas! Så länge det finns folk från andra länder som bor i Sverige kommer vårt land att vara mångkulturellt. 
  • Tonårsmamman1
    sumpbävern skrev 2011-08-23 19:15:45 följande:
    Det var några få exempel NG. Hur många lokala firanden har du själv sett?

Som någon skrev i tråden innan. Det går knappt få några bidrag alls till kulturella arrangemang längre om man inte inkluderar utländska diton. Jag gillar inte utvecklingen i detta sjuka land. Acceptera det bara NG.  
    Du får acceptera det om du ska leva i Sverige, även om du inte gillar det.

Det Sverige du vill ha finns inte, och kommer aldrig att finnas! Så länge det finns folk från andra länder som bor i Sverige kommer vårt land att vara mångkulturellt. 
  • Tonårsmamman1
    sumpbävern skrev 2011-08-23 19:41:45 följande:
    Jag skiter i hur folk firar eller OM dom firar. Allt går ut på att Sverige ska bli så mångkulturellt det bara går. En start var att få in mångkulturen i grundlagen utan att tillfråga folket. Grundlagsändringar ska man ha folkomröstning om, allt annat är diktatur enligt min mening.

Alla arrangörer vill inte ha utländska inslag i sina arrangeman utan tvingas till det för att få bidrag eller tillstånd.

Jag tycker utvecklingen är sjuk, sjuk och sjuk.    
    Och du har blivit smittad av sjukan. 
  • Tonårsmamman1
    sumpbävern skrev 2011-08-23 19:50:32 följande:
    Nej, nej, nej min vän. Jag behöver inte acceptera ett skit. Vi bor i ett fritt land med friheten att tycka, tänka och rösta på vad vi vill. 
    Sverige kommer att förbli ett mångkulturellt samhälle, vare sig du accepterar det eller ej. Och dina löjliga argument om en somalisk dans på ett nationaldagsfirande kommer inte ändra på något. 
  • Tonårsmamman1
    sumpbävern skrev 2011-08-23 20:31:21 följande:
    Det är jag också övertygad om, men jag ska göra vad jag kan för att förhindra mer tokerier.
    Då får du nog ha lite bättre argument än de du framför här. 
  • Tonårsmamman1
    sumpbävern skrev 2011-08-23 20:36:54 följande:
    Ska jag ha bättre argument för att jag ska försöka hindra mer tokerier i Sverige? 
    Det du tycker är tokerier. Och SD. Vi andra 93% gillar Sverige.
  • Tonårsmamman1
    sumpbävern skrev 2011-08-23 21:01:56 följande:
    Vet inte hur många undersökningar jag länkat till som visar på att folk trots allt inte är så negativa till SDs invandringspolitik. 
    Du har blivit motbevisad, glömde du läsa det inlägget?

Folk gillar inte deras invandringspolitik, då hade mer än 6% röstat på dem. Inse att du tillhör en minoiritet i Sverige. Och det spelar ingen roll vilka undersökningar du hänvisar till, det är resultatet på valdagen som räknas.
  • Tonårsmamman1
    sumpbävern skrev 2011-08-23 23:22:59 följande:
    Jag har inte blivit motbevisad någonstans.

Folk gillar deras invandringspolitik, men prioriterar andra frågor högre. Jasså, inte lika roligt att se undersökningar som pekar åt fel håll? Glad

Ja precis, i nästa val har SD minst 15% .     
    Tror du på tomten också? (den svenska alltså, inte den utländska)
Svar på tråden Vad är svensk kultur?