Inlägg från: trettioplus |Visa alla inlägg
  • trettioplus

Vad är svensk kultur?

sumpbävern skrev 2011-08-21 16:35:50 följande:
    Svensk kultur de senaste åren är att visa upp somalisk mat, iransk dans, turkisk blaha och arabisk blähä istället för svensk kultur på våra högtidsdagar. *Mår illa* 
    Och vilken svensk kultur är det du vill se då?

Folkdräkter och folkdans?

Hur tror du att en sådan kulturyttring skall överleva om det enda bidraget den får är att folk vill se på det med ett halvt öga under midsommar?
    Vem skall spela musiken, lära ut danserna, bevara och sy folkdräkterna och dansa om det enda intresse som visas är några minuters halvhjärtad uppmärksamhet en gång om året?
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • trettioplus
    sumpbävern skrev 2011-08-21 19:08:54 följande:
    Jag vill se den kulturen vi har vant oss vid. Ett exempel; svenska flaggans dag aka nationaldagen består idag mest av somalisk dans och annat exotiskt. Vad har det med Sverige att göra, och blir det inte istället Somalia som hamnar i fokus?
    Det beror på vad du väljer att göra. Jag som faktiskt sysslar med folkdans, äger en folkdräkt osv. ser inte "min" kultur undanträngd på något vis av de kulturyttringar somliga av er angriper. Tvärtom berikas vår dans och vår musik av deras. Utarmandet av "svensk kultur" ligger enbart i att svenskarna själva inte bryr sig så mycket om den att de utövar den. Sådant här försvinner inte för att det kommer in andra aktörer på banan, utan genom att folk slutar engagera dig. 
    Så, när du vill värna "det svenska", rannsaka dig själv och börja utöva det du vill behålla. Det är enda sättet att bevara kultur. 
  • trettioplus
    Brünnhilde skrev 2011-08-21 19:14:08 följande:
    Ja, det där retar jag mig jättmycket på. Det verkar som om det alltid behövs minst ett utländskt inslag som "alibi" för att få framföra svensk musik. På folkmusikfestivaler, men även till och med på Nationaldagen!

Typ: "idag ska vi få höra Stockholms spelmanslag spela polskor. Men - det betyder inte alls att vi tycker att svensk folkmusik skulle vara bättre eller finare än andra länders folkmusik! Det får ni _absolut_ inte tro att vi tycker! Och för att _verkligen_ visa att vi inte tycker så, så kommer här nu först Urszckük på kurdisk rörflöjt".
    Och varifrån kan Polskan tänkas komma?
  • trettioplus
    Brünnhilde skrev 2011-08-21 19:54:24 följande:
    Jag utövar det också! Och jag _vill inte_ att vår musik och våra danser, som varit intakta i flera hundra år - ja i vissa fall i tusen är när det gäller balladdansen - ska blandas upp med t.ex. ringdanser från Balkan. Jag vill att de ska förbli rena och ursprungliga, och att vi ska kunna tänka: "precis så här dansade våra förfäder på gårdarna för 500 år sedan!"
    Du har dålig koll på vad du dansar, om det är vad du tror. Lite historia kring vårt dansanta och musikaliska kulturarv skulle nog inte sitta helt fel.
  • trettioplus
    sumpbävern skrev 2011-08-21 19:57:47 följande:
    Eeeeh, jaha? Mer somalisk dans på nationaldagen alltså.
    Ja, om svenskarna inte vill dansa gammeldans, så varför inte?
    Det är knappast värt att utöva om ingen är intresserad. 
  • trettioplus
    sumpbävern skrev 2011-08-21 19:58:35 följande:
    Polskan blev vi påtvingade såklart?
    Den kom med säkerhet till på samma sätt som dansen och annan kultur påverkas än idag: genom inspiration från platsen där man dansade på det viset, antagligen för att någon rest dit eller för att några därifrån kommit hit.

Jag brukar inte säga sådana här barnsliga saker, men jag känner hur nöden kräääver:

- OWNED!

• trettioplus
    sumpbävern skrev 2011-08-21 20:01:58 följande:
    Och då kommer somalierna in och räddar oss? Jisses. Varför inte halalslakta lite getter istället?
    Varför går inte du ut och dansar lite "ursvensk polska" istället?

För hundra år sedan, när vår värld var mindre global, då dansade man och spelade man också på olika sätt. Skillnadena då var att man dansade och spelade på ett sätt i österdalarna och ett annat i västerdalarna, eller rent av olika från by till by. Har dansen och musiken förstörts av det? Nej den har blivit inspirerad, moderniserad, spridd och bevarad på grund av utbytet. Detsamma är det som sker just nu, bara det att kontaktytan är större. Det finns dock klara paralleller mellan folkmusik världen runt.
  • trettioplus
    sumpbävern skrev 2011-08-21 20:04:54 följande:
    Du äger ingenting puttefnask. Jag sa ju precis samma sak innan. Den dansen har vi tagit till oss helt själva och utövat utan något tvång. Vad är det du inte förstår?
    Jag förstår inte varför du ser det som tvång att vi är intresserade av vad andra gör. Vill du befinna dig i din lilla håla och dansa polska danser för dig själv i tron att du är ursvensk, så gör det. Ingen kommer att hindra dig. 
  • trettioplus
    Johan75 skrev 2011-08-21 20:13:38 följande:
    Av allt som räknas upp i trådstarten är det väl endast festhögtiderna som är under någon form av "attack" och då främst av amerikanska diton som halloween med mera.
    Jag undrar hur många av de "svenkhetsvurmande" som är oroliga över att vårt julfirande blir allt mer nordamerikanskt?
  • trettioplus
    sumpbävern skrev 2011-08-21 20:27:36 följande:
    Jag blir tvingad att se skiten om jag vill fira nationaldagen på klassiskt vis. Det är Sveriges dag, inte Iraks eller Somalias.
    Vilket vis är klassiskt?
    Så vitt jag vet är det klassiska nationaldagsfirandet att inte fira alls, så det är bara att stanna hemma, så slipper du allt och är så traditionsbunden det någonsin går.
  • trettioplus
    Brünnhilde skrev 2011-08-22 11:34:49 följande:
    Du, jag känner till det här bättre än de flesta i landet! Jag gick triljoner kurser i polskor, gillesdanser, gammeldanser, balladdanser och andra historiska danser, där det även ingick historia och teori, samt deltog i folkdans- och folkmusiksymposier, i över tio år... Numera hinner jag inte så mycket av familjeskäl, men nog kommer jag ihåg det.
    Märkligt att du inte har koll på det då.
  • trettioplus
    Brünnhilde skrev 2011-08-22 11:31:29 följande:
    ...VET du att araber prenumererar på DN..? Det tvivlar jag på, för då skulle de inte behöva ha stora paraboler som tar in hemlandets nyhetssändningar... Det skulle ju lösa många problem, om de _började_ läsa våra tidningar och lyssna på våra nyheter, däremot. De skulle både lära sig svenska och ta till sig våra värderingar med tiden.
    Nej, det är förstås sant: läser man tidningen så behöver man ju ingen tv. Oskyldig
  • trettioplus
    Brünnhilde skrev 2011-08-22 11:25:18 följande:
    Det är det ingen som vet med säkerhet, enligt instruktörerna på alla polskekurser jag har gått. Och nej, Wikipedia är ingen accepterad källa..!

Visst kan det vara så, att en tretaktsdans med samma grundsteg hittade till Sverige någon gång under senmedeltiden. Men sedan dess, så har ju spelemännen i byarna omformat den till något som passar den _svenska_ folksjälen... inspirerade av forsens brus och höstens vemod och våra ljusa, trolska sommarnätter. Polskan har hur-eller-hur ingen likhet med några polska musikstilar som finns idag.
    Att danser och musik förändras med tiden är ju själva nerven i den. Utan inspiration från när och fjärran så skulle vi inte ha ett sådant fantastiskt kulturarv.
    Västerdalarnas polskor har ju exempelvis mera att göra med norge än österdalarna, eftersom musiken inte har några landsgränser på det viset, utan det handlar mer om var man rest och vilka som rest in. 
  • trettioplus
    Brünnhilde skrev 2011-08-22 13:23:03 följande:
    Jag! Och jag motverkar det genom att alltid gå i kyrkan med barnen på Julafton, att göra vårt eget pynt av halm, att servera inlagd sill, skinka, kokt potatis och mjöd på julbordet, o.s.v.. Barnen ska få med sig både det kristna och det vikinga-hedniska i Jultraditionerna!
    Är det då någon som hindrar dig att göra så? Blir din helgdag sämre för att andra väljer annat?
    Mitt julfirande firar i alla fall jag som jag vill. Ingen tvingar mig till Coca Cola på julbordet, den musik jag vill höra kan jag själv välja att spela osv. Om grannen hellre firar den judiska högtiden eller föredrar rave, så gör det mig väl trots allt inte så mycket?
  • trettioplus
    Brünnhilde skrev 2011-08-22 13:13:58 följande:
    Fast folkvisetonen är ju densamma i hela Sverige... går inte alls att jämföra med att dra in influenser från Afrika eller ens Balkan... Även om det självklart finns anledning att bevara även _lokala_ varianter av t.ex. polskor outspädda - och det görs ju också. Dansforskare gjorde ett jättearbete på 1970-talet, då de åkte runt i byarna och lät gamla människor, som var kanske 90 då, visa upp urgamla danser som fortfarande dansades i isolerade byar på 1800-talet... Dessa tecknades upp, och man kan nu gå på kurs och få lära sig dem..!
    Du ger själv svaret på varför du inte behöver vara orolig: intresset för bevarandet finns redan där. Men musiker har ett intresse av att skapa nytt och gå vidare vid sidan av det. Försöker man bromsa de yttringarna så kväver man också intresset för det gamla. 
  • trettioplus

Här är några saker som jag ser som kulturellt svenskt (men ofta inte unikt svenskt), vissa nyare företeelser, andra äldre:

*Att tycka nationaldagsfirande är poänglöst, eftersom den rätta dagen är Midsommarafton.
    *Att bli inbunden när mörkret och kylan kommer och uppsluppen så fort solen tittar fram och värmen anländer.
    *Att ta av sig skorna inomhus.
    *Att tro att jantelag/avundsjuka är något typiskt svenskt.
    *Bugg och dansband.
    *Hårdrock.
    *Dricka kaffe (aka. "fika")
    *Äta mycket glass.
    *Åka på fest/förfest/basta etc. tillsammans med ett antal burköl.
    *Bo stort och lägga mycket tid och pengar på det egna hemmet.
    *Ha lite svårt för människor som sticker ut för mycket, oavsett hur.
    *Allsång på Skansen.
    *Anse att den egna införseln av skattepengar till stat och kommun innebär att man bör få allting tryggat och att man har ryggen fri för i princip allt.
    *Gräsmattor i trädgårdar.
    *Hus i tegel, mexitegel och modulhus insprängda bland äldre bebyggelse. (något som jag anser ser förjävligt ut, men, men...)
    *Att engagera sig i sina barn.
    *Skinka, sill och nubbe
    *Enorm tilltro till sport och idrott.
    *Sjunga i kör.
    *Köplador.
    *Vara bitchig under anonym flagg (som insändare och över Internet)
    *Gilla konsensusbeslut
    *Förskola.
    *Nedtonad färgskala på kläderna (speciellt ytterkläder)
    *Kyrkbegravningar med stängd kista (ofta brun och diskret, för att inte ta till ytterligheter) och påföljande kaffestund där det är "trevligt uppsluppet".
    *Ha mycket elektronikprylar hemma.

• trettioplus

Varför inte denna?

">

• trettioplus
    sumpbävern skrev 2011-08-23 16:23:51 följande:

Jag skriker inte. Anser jag att det är PK så nämner jag däremot det.

Menlöst försök att förlöjliga dem som har annan åsikt än du själv.
  • trettioplus
    Familjenärlivet skrev 2011-08-23 19:34:24 följande:
    Måste bara fråga en sak. Om nu den svenka demokratin bestämt att det kan ingå utländska inslag i det svenska nationaldagsfirandet så bör  vi väl följa det? Vi måste ju värna om demokratin. 
  • trettioplus
    sumpbävern skrev 2011-08-23 19:41:45 följande:

Alla arrangörer vill inte ha utländska inslag i sina arrangeman utan tvingas till det för att få bidrag eller tillstånd.

Det ska vara en mycket obskyr tillställning på en olämplig plats för att du inte ska få tillstånd.
Svar på tråden Vad är svensk kultur?