Inlägg från: jaghopparhögt |Visa alla inlägg
  • jaghopparhögt

Vad är svensk kultur?

Tycker inget av de sakerna som har nämnts har så mycket med svensk kultur att göra, är ju mest ytliga saker. Svensk kultur tycker jag mer handlar om att man i Sverige inte kan få högre status genom att ha en massa pengar utan att det handlar om vad du gör istället. Tycker inte man behöver åka långt ner i Europa för att märka att mycket pengar automatiskt är lika med en människa man ser upp till.  Gar träffat engelsmänn som har försvarat engelska maffialedare och sett dom som framgångsrika i livet eftersom de har tjänat massor av pengar.

En annan sak som jag tycker är typiskt svenskt är fred och diplomati. Sverige har inte legat i krig på många år och lyckades stå neutrala under två världskrig. Svensk diplomati är ju världskänd och det har funnits svenska diplomater för att medla i princip alla konflikter efter andra världskriget. Två bra exempel är Olof Palme och Carl Bildt.

• jaghopparhögt
    sumpbävern skrev 2011-08-21 19:15:35 följande:
    Även det du nämner är svensk kultur om nu nyare sådan. I långa loppet har annars Sverige en otroligt krigisk historia.
    Det har alla länder.
  • jaghopparhögt
    sumpbävern skrev 2011-08-21 19:20:18 följande:
    Vissa mer, andra mindre. Sverige är ett av få europeiska länder som har varit en militär stormakt. Det var vi i ca: 100 år.
    Aha så du tycker inte att svensk diplomati ärnågot att anmärka på alls då pga några saker som hände på 1500-talet? Du är mer intresserad av folkdräkter och sill och nubbe?
  • jaghopparhögt
    Aaliyah skrev 2011-08-21 20:55:19 följande:
    Om det nu finns någon exklusiv svensk kultur, måste man inte ta med de negativa sakerna också? Feghet under andra världskriget,
    Du vet ju inte alls vad du pratar om.
  • jaghopparhögt
    Aaliyah skrev 2011-08-21 20:55:19 följande:
    Om det nu finns någon exklusiv svensk kultur, måste man inte ta med de negativa sakerna också? Feghet under andra världskriget, tvångssterilseringar, registrering av meningsmotståndare, arbetsläger för kommunister under kriget... Det är väl typiska svenska saker?
    Sen kan jag i princip lova att fast du ser detta som negativt så ger du ditt stöd till partiet som genomförde allt detta.
  • jaghopparhögt
    Aaliyah skrev 2011-08-21 21:02:15 följande:
    Jag hoppar högt: hur då menar du?
    Sverige var absolut inte fega under andra världskriget, snarare smarta.
    Men det är offtopic, men läs på så förstår du att vi gjorde helt rätt.
Svar på tråden Vad är svensk kultur?