Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

Vad är svensk kultur?

Den svenska kulturen är att resa, att uppleva andra delar av världen. Den svenska kulturen är invandring. Den svenska kulturen är en ständigt pågående handel med andra länder. Den svenska kulturen är sill och potatis på midsommar, att ta en lat dag och inte göra ett skit på nationaldagen ev. kaaanske hänga upp en svensk flagga om andan faller på. Svensk kultur är att inte bli arg inför andra men muttra och skriva sura insändare när man kommit hem. Svensk kultur är att supa skallen av sig på fredagar och lördagar. Svensk kultur är att skylla på tjejen vid en våldtäkt. Svensk kultur är julöl och skinka till jul.

Jag kan fortsätta läänge till. En sak som dock alltid verkar glömmas bort: Svensk kultur är inte ett jävla skit utan andra länders kultur.

• Plutteli
    Tobias Billström skrev 2011-08-21 17:31:56 följande:
    Den svenska kulturen är invandring
    Inte för mig.

Svensk kultur är att skylla på tjejen vid en våldtäkt
    Jasså ? varken jag el någon annan svensk jag känner går i dessa tankebanor, Sen att sveriges kriminalpolitik är under all kritik är en annan femma.

Jag kan fortsätta läänge till. En sak som dock alltid verkar glömmas bort: Svensk kultur är inte ett jävla skit utan andra länders kultur.
    Du menar alltså att vi skulle varit kulturlösa utan invandring senaste århundradet ? Vi skulle fortfarande ha en unik och egen kultur utan anstormning av MENA, den skulle säkert se lite annorlunda ut men fortfarande skulle vi haft en unik kultur, En gång för alla , Sluta hylla precis allt som kommer utifrån som om det bara vore guld och gröna skogar .. Sverige skulle inte varit något utan invandring bla bla bla

Detta skitsnack börjar bli fruktansvärt tröttsamt.
    Nehej, men för mig är det tex inte tradition (aka kulturellt) att gå i kyrkan på avslutning som många brukar gaffla om. Bara för att ta ett exempel.
    Sverige är ett stort land, det som är kultur på ett ställe är det inte på ett annat osv.
    Sen är vi ett land där de första invåndarna kom just via invandring och sedan dess har vi ALLTID haft invandring, det går inte att komma ifrån även om somliga tror det och har fått för sig att den förste svensken kröp fram under en stock i skogen och att inte en jävel flyttade in i Sverige innan 1800 talet eller sådär...

Sen är kultur något som skapas i relation till andra, hade vi inte haft relationer till andra länder hade vi inte haft en definierad kultur. Simple as that. Men nej, jag menar inte att vi hade varit kulturlösa bara för att vi inte hade kunnat sätta kulturen i relation till andra, men vi hade inte utvecklats, vi hade stagnerat och våran kultur hade gått under och det tämligen snabbt. För hur mycket du och dina likar än hatar det så kommer så gott som 100% av den svenska kulturen ursprungligen från andra länder, sen har vi tagit det till oss, ändrat på det för att passa oss och gjort det vår, men ursprunget är och förblir något icke svenskt. Säg en enda svensk kultur grej och jag lovar att jag kan påvisa på vilket vis det från början kommit till i utbyte från andra länder!
  • Plutteli
    sumpbävern skrev 2011-08-21 18:48:29 följande:
    Ok, vad anser du om att bli påtvingad andra kulturer då? Och hur menar du att Sveriges kultur är invandring?
    Jag menar på att man inte kan bli påtvingad andra kulturer, man kan bli påtvingad att andra firar sina kulturer ev. men inte att fira dem själv så tillvida vi inte plötsligt får en diktatur dvs.

Jag menar att det hör till Sveriges kultur att ha invandring då det är något vi alltid har haft!
  • Plutteli
    Tobias Billström skrev 2011-08-21 18:24:50 följande:
    Med ert mongoresonemang så är Adam Alsing och Alexander Skarsgård inte svenskar  utan egentligen blånegrer bara för att människan härstammar från Afrika i begynnelsen.

Ja ni har så rätt , Det finns heller inga asiater med tillhörande kultur, samernas jojkande kommer från Afrika , I princip så kommer all kultur och allt som finns i västerlandet från just Afrika

SUCK !
    Nej inte nödvändigtvis, eller ja, alla kommer vi från afrika och alla var vi apor en gång, men olika kulturyttringar har inte nödvändigtvis börjat i Afrika från början. Det är skillnad på människan som art och vad vi människor gör. Joikat har tex Afrikaner inte haft något större behov av och jag vet då inte om någon afrikans kultur där liknande saker förekommer, däremot kan Joikandet mycket väl komma från Joddlande. Dock brukar ju iof många med dina åsikter inte räkna Samer som svenskar, men tja, du skiljer väll dig från dina meningsfrender på den punkten.
  • Plutteli
    sumpbävern skrev 2011-08-21 18:53:13 följande:
    Du hittade väldigt mycket skit i din syn på svensk kultur vill jag påstå. Är det fel om jag påstår att typiskt muslimska länders kulturer består av terrordåd mot oliktyckande, att behandla kvinnor som kreatur, slå ihjäl sina barn när de vanhedrar familjen, vidrigt djurplågande, hat, hat och mera hat?
    Jasså? Frånsett det där om våldtäkt tycker jag inte jag hade direkt något negativt om den svenska kulturen.
    Sen tycker jag det är ganska komiskt att "muslimska länder" alltid klumpas ihop till att ha en och samma kultur. Att skriva om "muslimsk" kultur på det sätter är som när USA klumpar ihop alla Europeiska länder och säger att vi har samma kultur.
  • Plutteli
    sumpbävern skrev 2011-08-21 18:58:05 följande:
    Och arbetskraftinvandring under, låt säga, 1600-talet jämför du med hundratusentals invandrare på några år idag?
    Å andra sidan var sveriges befolkning rakt av inte lika stor då så på det stora hela var det ju en "massinvandring" då också. Och vad spelar det för roll om hundratusen invandrare kommer på ett år när bara 10.000 av dem får stanna?
  • Plutteli
    sumpbävern skrev 2011-08-21 18:59:33 följande:
    Men klumpa ihop svenskar med våldtäkt och råfylla på helgerna är ok?
    Svenskar är ETT land och ETT folk, muslimer är flera olika folkgrupper! Svårt att förstå skillnaden? Och vill du hävda att svenskar INTE har en kultur som går ut på att festa loss på helgerna och gå på krogen? Fan, majoriteten av våra våldsbrott beror ju på det!
  • Plutteli
    Brünnhilde skrev 2011-08-21 19:20:18 följande:
    Fast skillnaden är, att tidigare invandrargrupper:

a) försörjt sig själva och varit till nytta för Sverige (t.ex. vallonerna som lärde oss mycket om bruksnäring, smide och glas, eller Hansatyskarna som knöt handelskontakter med resten av världen)

b) aldrig kommit så många åt gången

c) alltid assimilerat sig inom loppet av någon generation. Den enda gruppen som inte har gjort det, av alla invandrare före 1960-talet ungefär, är judarna
    Nej, även invandrare förr har inte alltid varit så nyttiga, bla därför det fanns rasistiska organisationer som ville bli av med invandrare och det hot de utgjorde med den ariska rasen redan på 15-1600 talet. Att det inte kommit så många förr är ju en fråga om proportioner, vi har varit färre svenskar också så sett till befolkningsmängd var det många som kom tidigare med. Även invandrare av idag assimileras på några generationer, assimilering är nämligen inte samma sak som att käka sill och skinka på jul.
  • Plutteli
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-21 19:36:33 följande:
    Det spelar ingen roll om bara en får stanna, och denne också är återvändande svensk, det faktum att 100 000 ansöker (och de flesta av dem är hemvändande svenskar, finnar, norrmän, danskar etc) är för SD-fansen samma sak som att 100 000 "skäggbarn" kommer hit, snart med hela muslimersläkten i släptåg. De ser liksom inte skillnad mellan "ansöker" och "får bosätta sig", eller på muslimer och hemvändande svenskar, för den delen. :P
    Nä jag har märkt det, många gånger har jag försökt visa på statistik om hur många invandrare det faktiskt är som ansöker och vilka skäl de har men nä, det går bara inte in.
  • Plutteli
    Brünnhilde skrev 2011-08-21 19:39:53 följande:
    Stämmer tyvärr inte. Ett år var det 34 000 invandrare från enbart Somalien som fick stanna...
    Jasså? Var har du de siffrorna?
Svar på tråden Vad är svensk kultur?