• mizzbruise

HJÄLP! Sambons ex förstör allt..

Jag bor ihop med en kille sedan 9 månader tillbaka. Vi har varsina barn med oss in i förhållandet, båda födda 2009.

Men problemet ligger i att hans dotters mamma avskyr mig på grund av att jag är ihop med killen.
    Mamman och jag har känt varandra hela livet, (bor i en liten stad), och hon vet exakt vem jag är och hur jag behandlar barnen.
    Jag skulle aldrig göra något som skadar någon av dom och älskar dom båda precis lika mycket.
    Jag gör inte skillnad på min och hans, utan när båda barnen är här är det "våra barn" och dom har samma regler och ja, allt.

Mamman till hans dotter försöker få ensamvårdnad nu enbart för att hon inte vill att dottern ska bo ihop med mig och detta tär något oerhört på förhållandet.
    Jag älskar min sambo men hur mycket skit ska man ta ifrån henne?

Om några veckor kommer det dessutom ett litet syson till barnen och av anledning till detta vill jag inte ta en diskution med henne för tillfället. 
    (Hon har förr misshandlat gravida genom slag i magen som hon 'ogillat')     
    Så min tillit till henne är väl inte den största att hon skulle lämna mig och min ofödda ifred.

Men hur ska man få henne att acceptera att pappan gått vidare och bildat en ny familj med oss?
    Jag klarar inte av allt bråk och tjafs hela tiden och när man ser på hur hans dotter mår av det hela går hjärtat sönder!
    Är det fel av mig att säga/skriva "våra barn" när jag pratar om hans dotter och min son?

Så snart bebisen kommit börjar barnen 15 timmar/vecka på dagis vilket innebär att jag, ensam, kommer ha hand om alla då 3 barn själv när sambon är på jobbet 40-45 timmar/vecka.
    Jag vågar inte gå ut själv på sta'n med båda 2åringarna i rädsla för att springa på henne.

Behöver tips, råd, hjälp!               

• Svar på tråden HJÄLP! Sambons ex förstör allt..
  • Kungcarl

Jobbigt. Har lite svårt att tolka hur "störd" den andra mamman är men det låter ju som att hon inte bara är otrevlig utan att du är rädd för henne för att hon skulle kunna skada dig. Går det att lösa utan att prata med varandra? Ni bor ju på ett litet ställe också så risken är väl överhängande att ni stöter på varandra? Kan pappan prata med henne, eller blir hon värre då - kanske måste styra upp det med familjerätten eller liknande, hoppas nån kan komma med bra tips till dig.
    Jag tycker du gör helt rätt i att du säger "våra barn" och det är underbart att läsa en TS som tar ansvaret som vuxen i ett förhållande och inte gör skillnad på bonusbarn och egna barn. Bra gjort och hoppas att du får ordning på relationen till mamman 

• SilverLadyG

Ge henne tid, tror att med tiden kommer hon att lugna ner sig. Känner du dig hotat och rädd anmäl det till polisen. Ensam vårdnad tror jag inte att hon får.....
    Hon verkar vara hot mot sitt barn om hon beteer sig så, ta kontakt med socialen och berätta om hur hon trakasserar er.

• sextiotalist

Tufft läge. Den sista idioten är inte född ännu i varje fall.

Hon verkar vara, om man använder milda ordalag, totalt skruvad, hämndlysten och totalt knäpp.

Vad du kan göra under hela tiden är att skriva dagbok. Så eventuella händelser blir dokumentade med datum och tid.
    Du och din sambo kan tillsammans gå till en familjerådgivare så att ni få hjälp, råd och stöd hur ni skall hantera situationen.
    Hur du hanterar dagiset är en annan fråga.
    Du behöver inte ha alla barnen hemma hela tiden, pappans barn har i grunden samma tider som hans arbetstider när barnet är hos er. Går de på samma dagis så kan det vara dumt att hämta bara det ena och inte det andra. Men går de på olika dagis, så kan du, utan något som helst dåligt samvete, låta hans barn gå längre vissa dagar.
    Till sist så behöver din sambo prata med familjerätten om den rådande sitsen och även försöka få till ett möte med sitt ex så de kan börja kommunicera.

Sedan är jag nästan säker på att hon inte kommer få ensam vårdnad.

Svar på tråden HJÄLP! Sambons ex förstör allt..