• gnuttenn

Ni som har varit sängliggandes på sjukhus för risk att få förtidigt, hur fick ni dagarna att gå?

För 3 veckor sedan blev jag inlagd på sjukhus på grund utav risk att få förtidigt.. Jag får endast gå på toa/duscha annars måste jag ligga i sängen hela dagen..
    Ni som har varit i samma sits och behövt ligga inne länge, vad har ni gjort för att få tiden att gå? Skulle bli jätte glad om ni kunde komma med lite tips på hur man ska stå ut..

Har en dotter som nu är lite mer än 1 år och hon föddes också förtidigt, men då låg jag "bara" inne i 2 veckor innan hon kom till värden.. Den här gången känns allt mycket jobbigare, hon är hemma med sin pappa nu och jag ligger här och saknar min familj enormt mycket..
    Hur ska man stå ut att ligga här i förhoppningsvis flera veckor till?

• Svar på tråden Ni som har varit sängliggandes på sjukhus för risk att få förtidigt, hur fick ni dagarna att gå?
  • gnuttenn
    FrökenFreja skrev 2011-08-18 20:37:19 följande:
    Har du hållt på något med att stämpla och färglägga med pennor som kallas ProMarkers? Finns att köpa stämplar, papper, stämpeldynor och pennor i pysselbutiker om du har möjlighet att skicka din man eller någon på uppdrag? Det är jättekul och blir väldigt fint. 

Det har jag aldrig hört talas om.. Är det speciella pennor man målar med eller vad är det för något?
  • mittallt

Kolla på alla säsonger av rederiet :) Det gjorde jag.

• Issa79

Jag fick in datorn o ett mobilt bredband.På kvällarna tittade jag på film på den. Annars läste jag mkt o lösa korsord. En av tjejerna virkade lappar för att sen göra ett lapptäckte til bebisen i magen.det tyckte jag var fint.

• Proletariatet

Jag låg på i sängläge på sjukhus i tretton veckor, mellan v.22+2 och 35+1 under min andra graviditet (första barnet föddes i v.24+1). Jag läser mycket i vanliga fall, men läste otroligt mycket under den här perioden. Ett sätt att få åtminstone två dagar att gå är att läsa de oavkortade versionen av Pestens tid

Får du gå upp och äta med de andra? Isåfall går det ju att lära känna någon att "lura" in på rummet för att få prata lite. Önskar dig lycka till och hoppas att bebisen stannar i magen några veckor till åtminstone.

• Majuni

Låg i 7 veckor, pratade oavbrutet i telefon...

Hade inte dator ens.

Kollade tv
    Nån kom på besök

Klarade inte av att läsa.. kunde inte få ro och koncentrera mig?!

Fattar inte själv hur tiden gick, låg i ett rum ensam också så jag hade ingen rumskamrat, men det tyckte jag ifs var skönt.

Tänk på att desto längre du ligger desto bättre är det

• FrökenFreja

Ja det är pennor, som tusch fast färgerna flyter ihop så det inte streckigt. De är jättehärliga och man kan göra skuggor, olika nyanser mm genom att måla lager på lager.

• mumama

hej hej 
    här  har du en till som ligger inne....

Jag roar mig med att läsa, datorn och filmer. nu har jag ju bara legat inne sen måndags men jag börjar bli smått galen på att inte få röra mig! Fick lov att "gå en promenad" men mannen förut i solen, han sköt m ig naturligtvis i rullstol. Kolla om ni kan få göra detsamma? Får du äta med de andra? själv ligger jag bara på rummet, ligger på förlossnigngen just nu men tanken är väl att jag ska flyttas över till bb så snart mina värkar lugnar ner sig.

Om du vill snälla så finns jag här =))

är i v 27+1 

• Kazeer

När jag väntade första barnet och låg inlagd, då läste jag, stickade, virkade, skrev brev, tittade på TV, pratade med rumsgrannen mm.

När jag väntade andra barnet och låg inlagd, då tittade jag mest på TV och läste (fast jag helst inte skulle göra det) och så gick jag ut i dagrummet och hoppades att jag skulle hitta någon att prata med. Jag sov en massa. Och så pratade jag mycket i telefon.

Jag låg inte inne så länge som du redan har gjort, TS. Det blev inte mer än drygt två veckor någon av gångerna (och sedan en tid på neonatal efter det). Önskar dig all lycka till, TS, både med tiden på sjukhuset och med den nya bebisen Solig

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • gnuttenn
    denise1990 skrev 2011-08-18 21:40:13 följande:
    Kolla på alla säsonger av rederiet :) Det gjorde jag.
    Har redan sett alla rederiet avsnitt 2ggr, fast inte här.. Men är inte så sugen på att se det igen.. Men jag tittar på massa andra serier nu på datorn.. :)

Jag får endast ligga i sängen så får inte ens gå upp och hämta mat utan blir serverad.. Just nu ligger jag ensam i en sal, men den mesta utav tiden har jag fått dela rum.. Vilket är skönt att ha någon att prata med.. Men vissa jag har delat rumn med har inte alls varit så pratglada tyvärr..

Jag har fått åka ut och ta lite luft i rullstol en gång, men de var väldigt tveksamma till det, men efter jag började gråta en liten skvätt så fick jag det.. Men kommer troligen inte få göra det en gång till.. Jag får inte sitta upp i 90grader för då blir det för mycket tryck neråt.. :(

Det känns som jag har börjat tröttna på allt, allt som finns att göra känns så himla tråkigt.. Men det är bara att stå ut, ligger mycket häldre så här än att ha mitt barn nere på neo.. Tycker inte alls om att vara där.. Så det är bara att stå ut.. Och ni som har luggit inne i 13 veckor är ju helt fantastiska! Det måste varit så jobbigt för er. Men man gör ju allt för sin lilla bebis i magen :)
  • Trivelina73

Min överlevnadstaktik var, tv på rummet och internet och sjukt mycket godis....

Nytt nick igen till någons förtret
  • gnuttenn
    Trivelina73 skrev 2011-08-19 10:28:46 följande:
    Hehe, jag vågar knappt äta något godis, man rör ju inte på sig så mycket här så är rädd att öka allt för mycket i vikt..=)
  • Trivelina73

Haha!!! Ja, sjukt mycket godis ledde även till lika sjukt mycket viktuppgång.. :-P Men mina nerver gilla sockret

Nytt nick igen till någons förtret
  • adagumsan

Ett tips till gnuttenn och mumama - bli kompisar på Facebook och spela Alfapet med varandra! Det är ju inte direkt ett TV-spel ändå och det kan vara kul att utmana varandra

Ska se om jag kan hitta det på svenska också, men här är det på engelska:

www.wordswithfriends.com/

• Millsan
    Trivelina73 skrev 2011-08-19 10:28:46 följande:
    haha samma här.. och en massa pocketböcker
  • Triple Trouble

Shoppa massa babysaker på ebay.com eller ebay.co.uk. Finns massa kul som inte finns i Sverige. man kan titta i timmar och leta. Skaffa paypal och betala med.

• mammaNena

jag uttryckte mig klart och tydligt att min säng hemma fungerade precis likadant som sängarna på sjukan, så bara jag lovade att ligga i sängen så fick jag åka hem.
    Fick min första 8 veckor tidigt och den andra ville ut redan i v 23, men fick stanna till v 38 då jag blev igångsatt
    men i vilket fall, så hemma gick inte heller tiden överdrivet fort! jag köpte en bokserie på 26 böcker. satt vid internet en massa och kollade på en massa tv! och alla ljudböckerna är inte att glömma!

johnsliv.bloggplatsen.se/ en sida om våran muskelsvaga john
Svar på tråden Ni som har varit sängliggandes på sjukhus för risk att få förtidigt, hur fick ni dagarna att gå?