Inlägg från: Helle333 |Visa alla inlägg
  • Helle333

Män i amningsrum?

Liten men naggande skrev 2011-08-17 23:15:39 följande:
    Satt och ammade på NK:s amningsrum idag. Toppen att de erbjuder ett rum där mammor kan sitta ifred med sina små när man är på stan och handlar. Min dotter är bara 8 veckor så jag känner mig ännu inte helt bekväm med att amma offentligt (kanske aldrig gör det men just nu har jag fullt sjå med att få allt annat att flyta rent praktiskt så det är skönt att kunna gå undan lite).

I amningsrummet finns även ett skötbord, så ja det är nog ett kombinerat sköt- och amningsrum. När jag satt där och ammade så kikade en pappa som behövde byta på sitt barn in genom dörren (det var fullt så han gick inte in -men jag reagerade ändå). 

Det kändes oerhört märkligt med en man som går in där vi kvinnor sitter med brösten ute (visst man kan skyla men ändå syftet med rummet är ju att få gå undan lite).

En del av mig tycker att män uttryckligen borde förbjudas att gå in sk. amningsrum eller egentligen att det borde fatta det olämpliga i detta själva -men en annan del av mig tänker ju att män som behöver byta på sina barn också såklart borde få göra det och att det är typiskt oss kvinnor att stänga ute männen från "föräldrasaker".

Vad tycker ni? Bör män portas från amningsrum ?? Är jag överkänslig som reagerade på att han kom in i rummet?

Kanske ska tilläggas att det finns en toalett med skötbord precis brevid (kostar visserligen 10 kr  att använda den men jag tvivlar på att den pappa som förklarar situationen skulle behöva betala för att använda den). 
    nä jag har gärna min sambo med in. vår dotter tar lång tid på sig att äta. ska han behöva sitta utanför och glo i 45min?
Svar på tråden Män i amningsrum?