• JELJ

Hjälp, har tydligen TPO antikroppar!

Ellisizza skrev 2011-08-18 22:35:26 följande:
    *puffar* Ingen som vet något om detta? Vågar man göra IVF eller är det bortkastade pengar om missfallsrisken är så hög?
    Ellisizza skrev 2011-08-17 20:18:32 följande:
    Har TSH 2,1 och TPO-ak 130. Vad innebär detta? Googlade och har läst en del om Hashimotos, men stämmer dessa värden på det?

Har försökt bli gravid över ett år och inget har hänt (har dock ett barn sedan innan). Kan det vara på grund av antikoropparna som jag inte blir gravid? Gynekologen sa att det kunde finnas ett samband så jag har tagit om provet.

Hur får man ner antikropparna till normala nivåer? Är det med levaxin? Läste att antikropparna kan öka risken för missfall och det känns ju inte bra..
    Ellisizza skrev 2011-08-18 22:35:26 följande:
    *puffar* Ingen som vet något om detta? Vågar man göra IVF eller är det bortkastade pengar om missfallsrisken är så hög?
    Hej Studsboll.

Har själv Hashimotos  och har svårt att bli gravid. Har två missfall bakom mig.
    Jag har själv massor med frågor som inte min läkare kan svara på och jag hittar inte informationen på nätet som jag önskar. 
    Tsh proverna ska enligt min läkare ligga runt ett för bästa möjlighet att bli gravid. Antikropparna i blodet angriper vävnaden i sköldkörteln och sakta förstör möjligheten till att tillgodose sig tyroideahormon. Behandling med Levaxin.
    Vad jag förstår så kan antikropparna göra så att man får missfall. Antikropparna angriper fostret som ett "hot" eller som ett virus vid förkylning.
    Jag vet inte hur man sänker antikropparna men ska föröka med akupunktur. Har läst att Selen kan vara bra att äta när det stärker imunförsvaret. Har även köpt bidrottningsgèle som kanske hjälper.
    Jag får återkomma om jag får resultar.

Mvh Jenny
  • JELJ
    Annelie 76 skrev 2011-08-23 11:41:58 följande:
    Antikropparna minskas genom att sköldkörteln "stängs av" med mediciner (Thacapsol eller Tiotil). Då får man en underfunktion som behandlas med syntetiskt hormon (Levaxin). Under denna tid bör man inte bli gravid eftersom avstängningsmedicinerna även stänger av barnets sköldkörtel och det då föds med hypotyreos.

I inlägget ovan står lite fel, antikropparna angriper själva sköldkörteln och gradvis förstör den tills den inte funkar alls och man får hypotyreos. Behandlingen med medicin ska stoppa den processen.

Läs på om hypotyreos, det är det du kommer få efter behandling...

Sjukdomen är autoimmun, det är alltså samma sak som tex reumatism men det är sköldkörteln som angrips, inte brosket. Samma tips som gäller andra autoimmuna sjukdomar gäller här, undvik socker och vetemjöl, ta omega 3 men undvik omega 6 bla. Allt som minskar inflammationer i kroppen hjälper, där kommer även selen in. Selen hjälper även sköldkörteln direkt. Nån enstaka studie i Tyskland säger att ett högt selenintag minskar antikropparna och förhindrar återfall och därmed fortsatt förstörelse av skk men det är lite osäkert.

Mer att läsa finns bla på turtles.egetforum.se/
    Hej!

Antikropparna minskas genom att sköldkörteln "stängs av" med mediciner (Thacapsol eller Tiotil). Då får man en underfunktion som behandlas med syntetiskt hormon (Levaxin).
    Min läkare har inte berättat att man kan ta medicin för antikropparna utan hon behandlar mig med Levaxin och säger att det är helt ok att bli gravid när mina TSH prover är ok. Dom ligger runt två och ska pressas ner lite till.
    Börjar bli lite trött på läkare och det är min tredje jag har som ska hjälpa mig.
    Vad mer kan du berätta. Kämpar och kämpar med att bli gravid och att få förbli gravid.

Mvh Jenny
  • JELJ
    zaralisa skrev 2011-11-16 21:42:45 följande:
    Har idag fått besked om att jag har anti tpo och min gynekolog menar att det kan vara orsaken till mina tre missfall. Mitt tsh är bra (med hjälp av levaxin), Hon sa att jag skulle äta trobyl om jag blev gravid igen. Ingen annan som fått det rådet?
    Har själv haft två missfall i år och just plussat. Pratade med min läkare och hon nämnde inte något om blodförtunnande. Hon är väldigt noga med mina prover och medicin. Vet att jag har nämnt det till min läkare i sommras men det var inget som hon hade hört tidigare. Får hoppas att allt går ok.
    Hoppas hon inte har fel bara.
  • JELJ
    lillis79 skrev 2012-02-28 10:44:22 följande:
    oki hur kontaktar man den kliniken? har du en länk till någon hemsida? privatklinik antar jag?
    min engelska suger verkligen, hur tusan ska jag lyckas förklara/förstå mina fertilitetsproblem på ett annat språk :(
    måste va långa kö-tider dit om många kontaktar dr. D??
    Har också antikroppar och behandlas med levaxin. Antikropparna ökar missfallsrisken men med levaxin och rätt inställd ska det inte vara några större problem. Har själv flera missfall och min läkare menar på att det ska inte vara antikropparna som gör det. Ska äta trombyl vid nästa grav.
    Något som jag läst är att Selen är bra för antikropparna och äter därför paranötter.
    Jag googlar mycket på ex Thyroid Autoimmunity and Pregnancy och i dom flesta fall ska man behandla med levaxin även om övriga prover som tsh t4 och t3 ligger innom referens.
  • JELJ

Hej på er

En liten fråga till er som försökt bli gravida med antikroppar.
    Jag har tre missfall bakom mig och en ofostrig. Jag fick diagnosen Hashimotos för 1 1/2 år sedan och mina antikroppar låg så här S-Ak 6400 och referensvärdet under 100.
    Har legat bra i ett pendlande Tsh under ett år och nu senast för två veckor sedan hade det stigit till  3.5.
    Efter mitt senaste missfall i dec och prover i jan låg tsh på 2.2. Har legat under 1 under försök till graviditet.
    Min läkare vet inte varför proverna stiger ( neg gravtest) och vill inte skicka mig till medicinkliniken. Hon menar på att hon kan kontrollera mitt tsh och medicin.
    Jag tänker kräva en remiss till medicin när dom endast tagit tsh och t4 prover det sista året. Har försökt bli gravid i 2 år och bara missfall.
    Jag fyller snart 36 och stressen och paniken börjar göra sig påmind.

Hur har ni legat i era prover när ni blivit gravida?? Har ni blivit gravid på ett högre tsh?
    hur många har fått medicin för antikropparna? Min läkare på vc vill inte ge mig något för dom och säger att det är bara en markör på att det finns en nedbrytning i sköldkörteln.
    Järnvärdet ligger i botten och mitt faste socker ligger på gränsen till för högt. Jag äter inte godis eller är överviktig.

Behöver lite råd / Jenny

Svar på tråden Hjälp, har tydligen TPO antikroppar!