• vivexa

Såg en mamma med dottern i koppel!!!

Idag var jag i ett köpcentrum, det var mitt på dagen och inte mycket folk.
    Ser en mamma strosa omkring med sin dotter i tvåårsåldern. Dottern med sele kring bröstkorgen och ett koppel fastsatt i den, som mamman höll i.
    Kopplet var som ett hundkoppel, hoprullat i mammans hand.

Jag har aldrig sett något liknande och tyckte ärligt synd om barnet. Gå kopplad som en hund, vem vill det?
    Mamman hade inga andra barn med sig och gick lugnt omkring och tittade i affärer.

Är det här något någon annan har sett?
    Finns det några bra skäl till att koppla sitt lilla barn?

• Svar på tråden Såg en mamma med dottern i koppel!!!
  • Penno
    Lilla My21 skrev 2011-08-17 20:32:51 följande:
    Fick upp en bild framför mig på en unge med haltinosgrimma =)
    :)
  • Maggis

Jag funderade faktiskt över att köpa en sådan för några år sedan. Höll på få bryt över försvunnet barn så fort vi kom någonstans (och nej, jag är inte den som släpper kollen men attans vad snabb han var). Så jag ser inte det bedrövligt förfärliga i det hela.

augustisten skrev 2011-08-17 20:21:45 följande:
    Mitt barn gick inte att ha fritt i en affär då han var två (knappt än vid 4,5). Han höll på att rasa en hel hylla konserver över sig vid ett tillfälle... det kunde gått riktigt illa. En annan gång vippade han en hel display med godis vilket var ganska pinsamt eftersom jag inte riktigt kunde städa upp och hålla honom på samma gång sedan.

Jag önskar att jag haft sele på honom faktiskt - då hade jag kanske sluppit mina ryggproblem som kommit av att bära mycket på ett stort barn och gå snett som man gör då man måste hålla en liten stenhårt i handen. Han hade troligen gillat det bättre själv också  för handhållandet var aldrig speciellt populärt och i en affär (eller vid trafik) släppte jag honom helst inte en sekund.

Nu med nr två kommer jag absolut att ha sele om hon blir det minsta lik brorsan. 
    Oj! Är det mitt barn du beskriver?
    //Maggis
  • Florimell

Har en ryggsäck i form av mjukisdjur (sele) med svans (koppel) perfekt i storstäder! Tilläggas att jag har en benskada som gör att jag inte kan springa, vilket inte är optimalt i trafik :-/

• Lindreas

Äh. Om man är 13 och går kopplad så är det väl kanske en sak, men en två-tre-åring som rymmer vill man ha koll på. Så enkelt är det. Och det här med förskolor och dagmammor... Vet du att man inte ger sig iväg på utflykter med barn som rymmer? Man har valet att stanna hemma där. Eller så ser man till att ha en personal som enbart håller koll på rymmar-barnet. Alternativt stoppar barnet i vagn. Det är väl lika illa som att koppla barnet, i så fall?

• gotaland

men herregud, ungen vet väl inget om det. Tänker väl inte Oj nu går jag i koppel precis som en hund. Tyckte det var coolt och kan mkt väl tänka mig ngt liknande om jag behöver när min son blir äldre. Just nu kan han inte ens sitta så det är väl ett tag tills dess...

• Bordeaux
    anne h skrev 2011-08-17 20:32:43 följande:
    Jag har 1½ m högt staket runt min gård.. det stoppar mig effektivt, sonen flyger över det i dag... FörvånadDäremot var det bra tills i fjol när han lärde sig klättra över det, när han äntligen klarade av att greppa uppe på staketet..Det

Känner några som har 2 m högt plank... där går min gräns.. men jag funderar på taggtråd längst upp på staketet, torde hindra sonen lite mer, eller vad tror ni? Tungan ute
    Det gjorde grannen satte taggtråd högst upp på staketet men var tvungen att ta bort det ganska snabbt. Antingen var det  kommunen som var emot det eller så var det inte helt lagligt.
  • WPmamman

Min pappa hade sele på sig för han var en rymmare när han var liten, min bror också. Min dotter hade det för hon kunde få ryck att springa rakt ut i trafikerade vägar när hon var 1-2 år. Och nu *suck* har min son det pga samma anledning. Mina barn har aldrig haft besvär av det utan vill hellre ha selen än att sitta fastspänd i vagnen. Glada barn = glad mamma = alla glada

• Astarte

Hade jag lätt kunnat göra om jag bara vore en gnutta modigare. Heja mamman!!!

• Gullhönan

Alla som känner till lite hur det var för femtio år sen, vet att då var det självklart att ha barn i sele. Fina av läder. Och man hade barnen i lekhage. Frihet inom begränsade ramar som gjorde det lite lättare att vara förälder ( ja mamma var det väl då).

Lite värre att hela tiden ringa sina tonåringar och undra var de är. Då får man väl sy in nån hemlig gps sändare i favoritjeansen..? 
    Klart man ska ha en viss koll även på dem, men inte till överdrift. 

• elitepearl

Hahaha!
    Jag har en hyperaktiv liten flicka och ska jag kunna ens ta henne till affären utan att ha henne fast i vagnen (vilket hon hatar) eller i bärselen (vilket börjar bli svårt) så MÅSTE jag ha sele på henne, hon är borta ¨på en röd sekund.. Jag tror att det är mera synd om min dotter om hon skadar sig eller om hon aldrig får gå, men det är bara vad jag tror :)

Svar på tråden Såg en mamma med dottern i koppel!!!