• Medusan

Akut hjälp! Någon som sökt och fått vårdnadsbidrag?

Jag sitter just nu och ska fylla i ansökan om vårdnadsbidrag och har några funderingar:

1) Det står att den ska vara inne 2 månader före, har ni skickat in 2 månader före? Jag vill helst börja ha vårdnadsbidrag om någon månad men det kanske inte går nu?

2) Man ska svara på om man uppbär föräldrapenning och det gör jag ju fram tills jag vill börja med vårdnadsbidrag. Ska jag fylla i vad som gäller nu eller vad som kommer gälla sen? Man får ju inte ha föräldrapenning när man har vårdnadsbidrag.

3) Man ska intyga att man tagit ut 250 dagar föräldrapenning? Det kommer jag ha gjort när jag ska gå över till vårdnadsbidrag men jag har inte tagit ut så många dagar än.

4) Det står att man ska bifoga intyg från försäkringskassan, är det på att man tagit ut 250 dagar då eller? Det kan jag ju inte få intyg på än för jag har inte tagit ut så många dagar.

Ska man skicka in ansökan 2 månader tidigare känns det ju orimligt att kunna leva upp till punkt 2-4

Fattar ingenting, får inte tag på rätt person på kommunen och har jättetidspress att skicka in detta som ju tydligen ska vara inne 2 månader före.

• Medusan
    Danitra skrev 2011-08-25 11:40:42 följande:
    Oj, ja!

Kan det vara så att man får skicka in intyget senare? Så gjorde jag eftersom jag inte hann få intyget i tid. Men här är det senast den 20:e månaden innan man vill få vårdandsbidraget. 2 månader innan låter ju knäppt, men ring kommunen.
    Personen som har hand om detta är borta tills på måndag så jag kan inte få svar från kommunen i nuläget.

Det står på ansökan att den måste skickas in 2 månader innan. Stod det inte så på din?

Vad skrev du på din ansökan ang. punkt 2 (om man har föräldrapenning)
  • Medusan
    Danitra skrev 2011-08-25 11:57:30 följande:
    Eftersom jag inte har föräldrapenning så svarade jag nej, men det frågade vad man hade för ersättning under vårdbidragsperioden.

Här är det bara den 20:e månaden innan som är dead line. Vilket kommun bor du i? 
    Hörby kommun.

Jag får väl skicka med en förklaring eller något. Typiskt att just min kommun ska kräva in ansökan 2 månader innan. Känns lite orimligt faktiskt.
Svar på tråden Akut hjälp! Någon som sökt och fått vårdnadsbidrag?