Hej tjejer.
Jag fick i torsdags veta att jag är en av "er", en tjej med PCO-S. Jag är 27 år och sambo med önskan om att skaffa barn.
Jag var hos gyn för att kolla upp min oregelbundna mens som jag haft sen december då jag slutat med p-medel (nuvaring). Hon gjorde ett VUL och det visade jag att jag hade PCO... Med mensrubbningar och kraftig mens, viktproblem - är kraftigt överviktig. - menade läkaren på att jag har PCO-S. Jag var som ett frågetecken och visste inte ens vad det var.
Jag har inte hunnit smälta vardagen än och hänger gärna här för att se hur ni gör. Hur ni hanterat allt.
Vi vill som sagt gärna ha barn, men min läkare gav mig tre alternativ - p-piller, gulkroppshormon = ingen graviditet i nuläget, eller kontakta barnlöshetskliniken för hjälp - men kollade upp det när jag kom hem och gränsen för hjälp där är BMI på 30. Mitt BMI nu är på 35, så jag måste ner minst 15 kg innan de hjälper mig där. Jag har med LCHF gått ner 11 kg sen i maj innan jag visste detta med PCO-S och min läkare rekommenderade mig att fortsätta med detta, då det funkar dels för mig att gå ner i vikt och sen att det håller insulinet på en låg nivå - kvinnor med PCO-S rekommenderas ju äta mindre, eller långsammare kolhydrater.
Just nu är jag mest nedstämd när jag inser att jag inte kan få hjälp att skaffa barn just nu och jag vet ej hur länge det kommer ta att gå ner dessa 15 kg, men minst ett halvår, jag räknar med ett år oxå... Så känns tufft och ledsamt. Något tips på vad jag kan tänka på? Hur ska jag gå vidare? Förutom kämpa på med vikten givetvis... ![Flört Flört](https://www.familjeliv.se/lib/js/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-wink.gif)