• Border

Hur mycket vet du om barn?

Fluffskalle skrev 2011-08-16 18:07:22 följande:
    Hehe och sista frågan med svaret "Föräldrar som mår bra och är lyckliga". Jag svarade "massor av tid med sina föräldrar". Med tanke på att närhet enligt quizzet är lika viktigt som föda så borde det vara rätt. Tänk om föräldrarna blir lyckliga av att shoppa med väninnorna dygnet runt, åka ensamma utomlands osv? Ger väl inte ungen något.

Jaa, jag vet, tar det alldeles för allvarligt nu men är bara sur rent allmänt :)
    Det är lugnt.
  • Border
    Kattdamen skrev 2011-08-16 17:59:56 följande:
    60 dagar är det var.

Sen så är det åsikter, inte fakta. Kanske inte dina, utan författarens åsikter.

yes, förmodligen författarens åsikter, men mycket har jag även hört och läst på många andra ställen
  • Border
    Fluffskalle skrev 2011-08-16 18:01:12 följande:
    Hur kan närhet vara lika viktigt som föda? Man svälter ihjäl fortare än man dör om man inte får närhet. Vet många som inte fått närhet som fortfarande lever idag. De hade inte levt 30 år utan föda. Jesus. T o m de rumänska barnhemsbarnen som låg fastbundna och led utan närhet år ut och år in under 90-talet överlevde flera år. Inte är det kul för dem men överlever gjorde en del.

Är det inte 60 dagar för övrigt som man inte kan flytta över?
    Ja, så är det i alla fall enligt böckerna jag läst och min sons bvc-sköterska.

Det där med föräldrapenning-frågan blev fel. Det är nog lite olika var man bor. Min väninna som är mammaledig nu har 90 dagar som hon inte får ge till sin sambo och tvärtom 
  • Border
    Kattdamen skrev 2011-08-16 18:12:13 följande:
    Du får väl ta och lära om helt enkelt.
    Ja, absolut
  • Border
    Kattdamen skrev 2011-08-16 18:13:06 följande:
    Det gör det inte till fakta.

Och föräldrapenningfrågan var fel rent faktamässigt.

ja, fast här är det 90 dagar, min väninna som är mammaledig nu har 90 dagar som hon inte får ge sin sambo och tvärt om
  • Border
    Kattdamen skrev 2011-08-16 18:15:50 följande:
    Din väninna har nog missuppfattat något. 60 dagar är det. Det står att läsa på försäkringskassan.

Det är fortfarande åsikter, inte fakta.

Vad är fakta för dig?
  • Border
    La Lola skrev 2011-08-16 18:16:18 följande:
    Bor hon inte i Sverige alltså?

ja, hon bor i samma stad som jag
  • Border

La Lola skrev 2011-08-16 18:20:22 följande:
    Ok. Då har hon missuppfattat något.

"Vid gemensam vårdnad har ni som är föräldrar rätt till 240 dagar var med föräldrapenning. Av dessa är 60 dagar med sjukpenningnivå reserverade för var och en av er."

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/...

Den regeln är såklart lika i hela Sverige.
    Kattdamen skrev 2011-08-16 18:20:30 följande:
    Det är 60 dagar som gäller i hela Sverige. Enligt försäkringskassan.

Det är nog en missuppfattning från er sida.

Ja, då har hon nog fattat fel
  • Border
    cloudberry79 skrev 2011-08-16 18:22:09 följande:
    60 dagar är det! Och så många subjektiva frågor att det inte finns några rätta svar faktiskt.

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/...

"Vid gemensam vårdnad har ni som är föräldrar rätt till 240 dagar var med föräldrapenning. Av dessa är 60 dagar med sjukpenningnivå reserverade för var och en av er."
    Subjektiva frågor? Dom är baserade på fakta. Vad är det som är subjektivt? Navelsträngen luktar illa... Två av frågorna är subjektiva, en fråga är det fel svar på.
  • Border
    Anonym skrev 2011-08-17 02:16:37 följande:
    men vissa saker går ju inte riktigt att ha helt rätt om de inte ska gå efter vad du tycker på vissa frågor
    Nej, svaren är varken mina åsikter eller värderingar, utan tagna ur en bok som heter "Barnliv"
  • Border
    Vildand skrev 2011-08-17 09:39:38 följande:
    Fast om det är Katerina Janouch värderingar eller dina egna är ju egentligen oväsentligt. Värderingar är det lika fullt. Vilket förstås vi alla har, men det kan vara bra om man kan särskilja en värdering från fakta.
    Jag vet, men jag har läst om dessa saker i andra böcker oxå
  • Border
    Rhoda Horswunce skrev 2011-08-17 10:45:26 följande:
    Manga foraldrar, experter och forfattare har nog just de asikter som du i quizzet satt som ratt svar (titta bara pa snittresultatet, det ar ju anda 7/10) just nu. Men det gor anda inte svaren till fakta. Hade du t.ex. skrivit "hur ofta ska en bebis ata enligt livsmedelsverkets rekommendationer" istallet for bara "hur ofta ska en bebis ata", sa hade det daremot varit fakta.
    Jag håller med dig. Det var bara det att många trodde att jag utgick från mig själv, mina åsikter och erfarenheter när jag ställde frågorna, men så är det alltså inte.
Svar på tråden Hur mycket vet du om barn?