• Border

Hur mycket vet du om barn?

En quiz för er som har och har haft barn, för er som ska ha barn, kanske skaffa barn i framtiden, eller som aldrig vill ha barn

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:22
    Har förstått att många tycker vissa av svaren i Quizen är fel. Ska bättra mig till nästa gång, promise

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-17 08:38
    Jag vet att föräldrapenning-frågan blev fel. Frågade min väninna som är mammaledig nu och hon sa att det är 90 dagar.
    Inga av svaren är baserade på mina egna åsikter eller värderingar utan är tagna ur boken "Barnliv"

Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Hur mycket vet du om barn?
  • Border
    norrlandsflicka skrev 2011-08-16 16:44:52 följande:
    8 rätt av 10, men en av frågorna är det då fel svar på. Är 60 dagar man inte kan ge bort, valde 50 för det är närmast.
    Sen fick jag fel på sista frågan, läste fel där.
    Ok, Sorry fel av mig! har nog ändrats sen jag var mammaledig antar jag. Då var det 90 dagar var som man var tvungen att ta ut själv. resten av svaren kommer från boken "barnliv"
  • Border
    Kattdamen skrev 2011-08-16 16:42:02 följande:
    En del jag inte håller med om.
    Ok, svaren har hag tagit från boken "Barnliv"
  • Border
    Lussekatten87 skrev 2011-08-16 16:46:07 följande:
    Det var lite svårt att besvara quizet eftersom flera alternativ passade in på de flesta påståenden. Jag fick flera fel men egentligen är de inte fel svar.

tack för din feedback! Då ska jag bättra mig på svarsalternativ-fronten till nästa quiz
  • Border
    Lussekatten87 skrev 2011-08-16 16:46:40 följande:
    Jo visst är det 60 dagar?!
    Sorry! Fel av mig! När jag var mammaledig var det 90 dagar man var tvungen att ta ut. Antar det kanske oxå är olika för olika kommuner??
  • Border
    Anonym (Loloo) skrev 2011-08-16 16:50:07 följande:
    fast en del av frågorna finns det ju fler svar på beroende på vad man är för förlder. 

Tex denna fråga... Vad brukar hända ungefär när barnet är mellan 2-3 år? 

Ja vad händer då??? Vissa barn växer mer på länden. Andra börjar förskolan. Medans grannens ungar kommer i trotsåldern. Vissa ungar trotsar inte alls i stort sett. Medans andra är extremt envisa redan från födseln. Mao finns det INGEN rätt svar på denne fråga enligt mig. ja enligt DIG finns det ju ett rätt svar men jag tycker inte du enbart ska utgå från dig själv. Sen......

Denna fråga......Hur gör man för att potträna ett barn? 

Ja du enligt dig ska man vänta tills ungen själv säger till. Men jag tror få föräldrar vill ha en 6åring med blöja tror inte du? Och JO jag har sett så stora barn emd blöja. Som förälder måste hjälpa barnet lite på rätt spår.

Och samtidigt lyssna på barnet. Tar det stopp så stannar man men funkar det bra så varför inte ta av blöjan en dag och testa?. Så har jag gjort med mina två äldsta utan att dom bad om det och dom blev torra på 1-2 veckor och var 2 resp 2,5 år när det hände. Man tar av blöjan och ser till att uppmuntra barnet ofta och är possitiv när det ger önskat resultat.

Så denna frågesport är som sagt ganska svår att svara på då imngen vet vad DU anser är rätt. 

Alla svar har jag tagit från boken "barnliv"
  • Border
    Kattdamen skrev 2011-08-16 16:51:06 följande:
    Tja, då är det fel fakta i boken helt enkelt.

Ja, förmodligen
  • Border
    Anonym (Loloo) skrev 2011-08-16 16:50:07 följande:
    fast en del av frågorna finns det ju fler svar på beroende på vad man är för förlder. 

Tex denna fråga... Vad brukar hända ungefär när barnet är mellan 2-3 år? 

Ja vad händer då??? Vissa barn växer mer på länden. Andra börjar förskolan. Medans grannens ungar kommer i trotsåldern. Vissa ungar trotsar inte alls i stort sett. Medans andra är extremt envisa redan från födseln. Mao finns det INGEN rätt svar på denne fråga enligt mig. ja enligt DIG finns det ju ett rätt svar men jag tycker inte du enbart ska utgå från dig själv. Sen......

Denna fråga......Hur gör man för att potträna ett barn? 

Ja du enligt dig ska man vänta tills ungen själv säger till. Men jag tror få föräldrar vill ha en 6åring med blöja tror inte du? Och JO jag har sett så stora barn emd blöja. Som förälder måste hjälpa barnet lite på rätt spår.

Och samtidigt lyssna på barnet. Tar det stopp så stannar man men funkar det bra så varför inte ta av blöjan en dag och testa?. Så har jag gjort med mina två äldsta utan att dom bad om det och dom blev torra på 1-2 veckor och var 2 resp 2,5 år när det hände. Man tar av blöjan och ser till att uppmuntra barnet ofta och är possitiv när det ger önskat resultat.

Så denna frågesport är som sagt ganska svår att svara på då imngen vet vad DU anser är rätt. 
    Sen är det väl så att alla svar skulle kunna vara rätt eftersom det är så olika från barn till barn osv
  • Border
    lövet2 skrev 2011-08-16 16:56:38 följande:
    Flera av svaren är inte fakta utan åsikter. T o m den första frågan, om navelsträngen, hade ett mycket konstigt svar, fast man kan tycka att det borde vara faktabaserat.

Det är faktabaserat, alla svaren är från en bok som heter "Barnliv". vad är det annars som oftast händer med navelsträngen menar du? Enda frågorna där det blev fel är frågorna med potträning, fast där syftade jag inte på barn som är större än att dom precis har börjat bli medvetna om att dom kissar och bajsar. Den andra frågan där det blev lite fel var frågan om vad som brukar hända vid 2-3 års ålder ungefär, svaret är där trotsåldern. jag syftade mer allmänt på vad som är vanligt att det händer just i den åldern. Sen är det ju individuellt från barn till barn. Tredje frågan var om hur många dagar man måste ta ut i föräldraledighet, och således inte kan ge till den andra föräldern. Har kollat upp det närmare nu. Har en kompis som är mammaledig och för dom är det 90 dagar var som dom inte får ge till den andra föräldern.
  • Border
    lövet2 skrev 2011-08-16 16:56:38 följande:
    Flera av svaren är inte fakta utan åsikter. T o m den första frågan, om navelsträngen, hade ett mycket konstigt svar, fast man kan tycka att det borde vara faktabaserat.
    Som sagt, alla svaren är från boken "Barnliv", så inga av svaren baseras på mina egna åsikter eller erfarenheter
Svar på tråden Hur mycket vet du om barn?