adrianne skrev 2011-08-24 10:41:05 följande:
Tack så jätte mycket för ditt inlägg!!
vi vill som du säger att barnet inte ska känna sig "annorluna" å därför har tankarna fört os till baltstaterna då min man har urspung därifrån..å nej det är absolut inte för att dölja att barnet är adopterat...kommer självklart vara öppna å ärliga mot barnet..
Tack så jätte mycket
jag tro också att många funderar i dessa banor men det är lite tabu att prata om det.. så varför ska man inte kunna ta upp det här på FL man kan ju ta upp det mesta här för att det finns folk som sitter i samma sits..
jag vill absolut inte ha ett "vitt" barn för att jag e rasist eller så...även om folk kanske tolkar det så...vilket gör mig ledsen..
Hej TS,
Nja, jag är nog lite mittemellan i detta argument (argument var kanske fel ord...). Om man har ett starkt samband till ett land, är det en mycket bra anledning att välja det landet (det finns förstås många olika anledningar). Eller om man innerst inne inte tror att man klarar av att bli förälder till ett barn som inte är vit, får man liksom ta ställning till det, stå upp för det (det blir visserligen inte utan risk för kritik), och agerar därefter. Men att tro att man väljer just ett ljushyat barn för barnets skull... nja, jag vet inte. Faktumet är de allra flesta barn som adopteras till sverige ser inte direkt etniskt svenskt ut, men ett majoritet som adopterar gör det. Barn i ALLA länder önskar sig bli älskat av riktiga (biologiska eller adoptiv-) föräldrar. Inget barn har valt att bli överlämnad av sina biologiska föräldrar sedan lämnat på barnhem.
Jag säger naturligtvis inte att det vore fel att välja ett baltiskt land eller typ Polen - barnen där behöver föräldrar precis lika mycket som i andra världsdelar. Det är naturligtvis erat val. Men kom ihåg att all adoption sker för att det är bäst för just det barnet. Och att det är (precis som någon skrev) inte omöjligt att man får ett mörkhyat barn från t.ex., Litauen eller Ryssland, och det måste man vara förberedd för.
Jag skulle inte säga att adoption vore fel för er om ni just nu vill ha ett vit barn, men låt det mogna, och blir inte fast på någon land eller världsdel ännu. Mycket kan ändras längst vägen.
VNmamma skrev 2011-08-24 09:04:08 följande:
Vad är ett "baltiskt" utseende?
Ser inte majoritetsbefolkningen i Estland, Lettland och Litauen ut som de flesta svenskar?
Tack! Jag undrade samma sak!
villsågärna38 skrev 2011-08-23 23:04:48 följande:
Jag har en vän som är mörkhyad och som därför absolut vill adoptera ifrån Afrika - har inte hört någon som reagerat på det och tyckt att det var konstigt.
Ja och nej - mörkhyade människor i sverige anses fortfarande inte vara 'normen', och man kan önska att, ska man avvika, kan man väl avvika tillsammans.... (jag kan inte uttrycka det bättre just nu, men om man är annorlunda i utseende, har man fått lära sig hantera det, och kan hjälpa en annan med an annorlunda utseende hantera det). Men att säga att jag är vit och önskar ett vit barn för barnets skull, nja.... jag vet inte... eftersom relativt få av barn som adopteras till sverige idag är vita. Nja, det blir liksom för mycket fokus på just hudfärgen och inte på barnet.
(jag har inte alls uttryckt mig bra idag... svårt att sätta ord på det av någon anledning)