• adrianne

hur går en prosses till??

hej hej

jag och min man har precis börjat fundera lite på att adoptera.
    vi har läst lite men det skulle vara kur att höra din berättelse!

vi funderar mest på att adoptera från ett "europeiskt" land då min man
    har rötter som syns tydligt..
    så erfarenheter om detta är uppskattas oxå..

tack på förahand/ adrianne

• Svar på tråden hur går en prosses till??
  • wilma123

Vi håller just nu på med vår ansökan till Litauen och skriver en hel del om våra erfarenheter och tankar i min blogg, offerdal.eu/jmblogg
    Läs gärna mer där om du är nyfiken  

• villsågärna38

Om jag hade haft baltiskt ursprung och utseende så hade det väl inte varit så konstigt att jag skulle vilja adoptera ifrån ett baltiskt land. På samma sätt som många indier vill adoptera ifrån Indien eller kineser ifrån Kina. Rätt hårt att skriva att TS inte borde adoptera alls om hon fort tycker så när de har medgivandet klart. Jag tror många funderar i de banorna och tycker att det är jätteviktigt att kunna skriva om och diskutera här på FL. Personligen tycker jag inte att det är något konstigt resonemang heller... Visst är det så att många barn är romska ifrån många europeiska länder men de är ju fortfarande ljusa i hyn (iaf de jag känner) och ifrån t ex Polen och Ryssland kommer ju även många mkt ljusa/blonda barn. De som adopterar ifrån dessa länder och bor i Europa blir ju därför av naturliga skäl mer lika sitt adoptivbarn än om de hade adopterat ifrån t ex Kina eller Afrika. Jag har en vän som är mörkhyad och som därför absolut vill adoptera ifrån Afrika - har inte hört någon som reagerat på det och tyckt att det var konstigt.

Om det däremot handlar om att dölja adoptionen och inte vara öppen med barnets ursprung så rör det sig om något helt annat men så tolkar inte jag ditt inlägg TS. 

• VNmamma

Vad är ett "baltiskt" utseende? 

Ser inte majoritetsbefolkningen i Estland, Lettland och Litauen ut som de flesta svenskar? 

• VNmamma
    villsågärna38 skrev 2011-08-23 23:04:48 följande:
    Om jag hade haft baltiskt ursprung och utseende så hade det väl inte varit så konstigt att jag skulle vilja adoptera ifrån ett baltiskt land. På samma sätt som många indier vill adoptera ifrån Indien eller kineser ifrån Kina. Rätt hårt att skriva att TS inte borde adoptera alls om hon fort tycker så när de har medgivandet klart. Jag tror många funderar i de banorna och tycker att det är jätteviktigt att kunna skriva om och diskutera här på FL. Personligen tycker jag inte att det är något konstigt resonemang heller... Visst är det så att många barn är romska ifrån många europeiska länder men de är ju fortfarande ljusa i hyn (iaf de jag känner) och ifrån t ex Polen och Ryssland kommer ju även många mkt ljusa/blonda barn. De som adopterar ifrån dessa länder och bor i Europa blir ju därför av naturliga skäl mer lika sitt adoptivbarn än om de hade adopterat ifrån t ex Kina eller Afrika. Jag har en vän som är mörkhyad och som därför absolut vill adoptera ifrån Afrika - har inte hört någon som reagerat på det och tyckt att det var konstigt.

Om det däremot handlar om att dölja adoptionen och inte vara öppen med barnets ursprung så rör det sig om något helt annat men så tolkar inte jag ditt inlägg TS. 
    Bra skrivet.

När det gäller meningen

"Jag har en vän som är mörkhyad och som därför absolut vill adoptera ifrån Afrika - har inte hört någon som reagerat på det och tyckt att det var konstigt"

tänker jag på att det visar hur känsligt det här med hudfärg är.
  • adrianne

Tack så jätte mycket för ditt inlägg!!

vi vill som du säger att barnet inte ska känna sig "annorluna" å därför har tankarna fört os till baltstaterna då min man har urspung därifrån..å nej det är absolut inte för att dölja att barnet är adopterat...kommer självklart vara öppna å ärliga mot barnet..
    Tack så jätte mycket

jag tro också att många funderar i dessa banor men det är lite tabu att prata om det.. så varför ska man inte kunna ta upp det här på FL man kan ju ta upp det mesta här för att det finns folk som sitter i samma sits..
    jag vill absolut inte ha ett "vitt" barn för att jag e rasist eller så...även om folk kanske tolkar det så...vilket gör mig ledsen..
  • adrianne
    fabbemam: tack för den fina förklaringen hur det går till..

jag förstår att detta inlägg väcker känslor..med läs det jag svarat på villsågärnas inälägg så kanske du å andra förstår vad jag menar.
  • VNmamma
    adrianne skrev 2011-08-24 10:43:56 följande:
    fabbemam: tack för den fina förklaringen hur det går till..

jag förstår att detta inlägg väcker känslor..med läs det jag svarat på villsågärnas inälägg så kanske du å andra förstår vad jag menar.
    Fast jag förstår inte vad du menar med att din man har ett "baltiskt utseende"?

Balter ser väl ut som de allra flesta svenskar gör?
  • Sally
    adrianne skrev 2011-08-24 10:41:05 följande:
    Tack så jätte mycket för ditt inlägg!!

vi vill som du säger att barnet inte ska känna sig "annorluna" å därför har tankarna fört os till baltstaterna då min man har urspung därifrån..å nej det är absolut inte för att dölja att barnet är adopterat...kommer självklart vara öppna å ärliga mot barnet..
    Tack så jätte mycket

jag tro också att många funderar i dessa banor men det är lite tabu att prata om det.. så varför ska man inte kunna ta upp det här på FL man kan ju ta upp det mesta här för att det finns folk som sitter i samma sits..
    jag vill absolut inte ha ett "vitt" barn för att jag e rasist eller så...även om folk kanske tolkar det så...vilket gör mig ledsen..
    Hej TS,

Nja, jag är nog lite mittemellan i detta argument (argument var kanske fel ord...).  Om man har ett starkt samband till ett land, är det en mycket bra anledning att välja det landet (det finns förstås många olika anledningar).  Eller om man innerst inne inte tror att man klarar av att bli förälder till ett barn som inte är vit, får man liksom ta ställning till det, stå upp för det (det blir visserligen inte utan risk för kritik), och agerar därefter. Men att tro att man väljer just ett ljushyat barn för barnets skull... nja, jag vet inte.  Faktumet är de allra flesta barn som adopteras till sverige ser inte direkt etniskt svenskt ut, men ett majoritet som adopterar gör det.  Barn i ALLA länder önskar sig bli älskat av riktiga (biologiska eller adoptiv-) föräldrar.  Inget barn har valt att bli överlämnad av sina biologiska föräldrar sedan lämnat på barnhem.

Jag säger naturligtvis inte att det vore fel att välja ett baltiskt land eller typ Polen - barnen där behöver föräldrar precis lika mycket som i andra världsdelar.  Det är naturligtvis erat val.  Men kom ihåg att all adoption sker för att det är bäst för just det barnet.  Och att det är (precis som någon skrev) inte omöjligt att man får ett mörkhyat barn från t.ex., Litauen eller Ryssland, och det måste man vara förberedd för.

Jag skulle inte säga att adoption vore fel för er om ni just nu vill ha ett vit barn, men låt det mogna, och blir inte fast på någon land eller världsdel ännu.  Mycket kan ändras längst vägen.
    VNmamma skrev 2011-08-24 09:04:08 följande:
    Vad är ett "baltiskt" utseende? 

Ser inte majoritetsbefolkningen i Estland, Lettland och Litauen ut som de flesta svenskar? 
    Tack!  Jag undrade samma sak! 
    Jag har en vän som är mörkhyad och som därför absolut vill adoptera ifrån Afrika - har inte hört någon som reagerat på det och tyckt att det var konstigt.
    Ja och nej - mörkhyade människor i sverige anses fortfarande inte vara 'normen', och man kan önska att, ska man avvika, kan man väl avvika tillsammans.... (jag kan inte uttrycka det bättre just nu, men om man är annorlunda i utseende, har man fått lära sig hantera det, och kan hjälpa en annan med an annorlunda utseende hantera det).  Men att säga att jag är vit och önskar ett vit barn för barnets skull, nja.... jag vet inte... eftersom relativt få av barn som adopteras till sverige idag är vita.    Nja, det blir liksom för mycket fokus på just hudfärgen och inte på barnet. 

(jag har inte alls uttryckt mig bra idag... svårt att sätta ord på det av någon anledning)
  • villsågärna38
    Sally:
    Visst är det så att mörkhyade fortfarande avviker mer och att man kan resonera som så att man då ska avvika tillsammans men min vän resonerar inte så utan menar mer att hon kommer att avvika ännu mer med ett ljust barn -  stöta på ännu fler frågor och fördomar än om hon adopterar ett barn som är mer likt henne (eftersom både hon och hennes man är mörkhyade). Det skulle man ju isf kunna kalla omvänd rasism om man vill... personligen förstår jag helt hur hon resonerar. Jag förstår även de som vill adoptera ett ljust barn för att inte sticka ut för mycket t ex om man bor i ett litet samhälle med mkt fördomar. Det är kanske inte alls politiskt korrekt att skriva och självklart hemskt att det finns så många fördomar fortfarande men jag som själv kommer ifrån en liten, liten by kan förstå hur man resonerar isf. Idag bor jag och maken i Stockholm och har vänner ifrån olika länder, med olika färg och känner även många som adopterat ifrån världens alla hörn men så ser det ju tyvärr inte ut över hela landet. Jag och maken har favoritländer i flera olika världsdelar så vi är öppna för flera olika hudfärger och utseende men tror att många som adopterar faktiskt har preferenser åt något håll, gillar ett utseende eller land bättre - det är bara inte riktigt politiskt korrekt att medge att det är på det sättet.
  • Sally

Hmmm, men det var just det att man säger att man väljer det för barnets skull, känns lite sådär. Ingen har valt sin hudfärg. Det känns lite.... fegt kanske att lägga det på
    barnet. Om man inte tror att man kan hantera ett mörkhyat barn (och ja, jag hör dig om små byar), så får man äga det själv, att man vill själv ha ett vit barn. Erkänn att det är ens egna önskemål.

Sedan känns det tveksamt att fixera sig på utseende ö.h.t. Som ett extremt fall, tänk om jag sa att, maken och jag ser bra ut. Vi vill därför få ett vackert barn, så att det inte sticker ut. (ja ja, löjligt jag vet... Vi är inte särskilt vackra. Och våra barn är mycket vackrare än någon av oss ). Vad gäller en mörkhyad person som vill adoptera från t.ex Afrika, är jag övertygad att det handlar ofta mer om att man har lärt sig hantera sin olikhet, och tror sig kunna tillföra kunskapen till ens barn. Och/eller om man själv eller ens föräldrar är född i Afrika, så har man kanske ett starkt samband till ett land eller en världsdel. De flesta adoptivbarn 'sticker ut' utseendemässigt. Jag drömmer om en Sverige där utseendet inte är det första man tänker på...

(sorry TS, det börjar bli ganska OT nu)

• adrianne
    Sally skrev 2011-08-24 20:31:29 följande:
    (sorry TS, det börjar bli ganska OT nu)
    ot???
Svar på tråden hur går en prosses till??