• RiverRide

Vad kan din 4 månaders?

Kan era barn rulla till båda sidorna tillexempel? Vill dom sitta upp mycket? Har ni bytt till sittdel/vagn?

Min flicka är född 1 April och hon vill sitta eller stå, enbart, helst hela tiden.
    Hon rullar från mage till rygg och tvärtom och kan även sitta korta stunder utan stöd och går mycket i gåstol.. Jag tycker att de är jätte roligt med ett barn som gillar att utvecklas. (De finns såklart dom som kan ännu mer vid 4 månader)

Jag blir så irriterad när människor hela tiden ska ha åsikter om i vilken takt barn lär sig, är dom långsamma så är de dåligt och har man ett barn som försöker lära sig ja då är de fel med.. Jag får höra hela tiden att jag ska va rädd om hennes rygg, låta henne ligga i liggvagn, plocka undan gåstolen och allt vad de är.. Borde inte hon säga till om hon inte vill??
    Vad ska jag göra om hon inte vill något annat?

Är så trött på folks negativa åsikter :/

Någon som känner likadant?

• Svar på tråden Vad kan din 4 månaders?
  • Lovely Miia

Min dotter blir 4 månader den 27e o hon kan

Rulla från rygg till mage, andra hållet har hon inte kommit på än
    Hon grepar efter saker
    Håller man henne i händerna drar hon sig upp
    Hon älskar att sitta upp om man håller i henne

O vagnen börjar bli tradig så blir nog sittvagn snart

Min son var 5 månader när han började sitta i vagn o jag bullade upp ordentligt så han satt stadigt

• tjohej11

Jag hade inte satt en sådan liten bebis i gåstol pga ryggen.

När sonen var i den åldern hade han inte vänt sig, satt med kuddar runt gjorde han men bara mycket korta stunder just för ryggens skull. 

• RiverRide

De är just de här jag menar, jag vet att gåstol är rek från 6 månader!! Men hon är ju så stabil och trivs att vara i rörelse med sig själv.. Jaja, jag tror iaf på den teorin att hon säger ifrån om hon inte vill..

• RiverRide
    Lovely Miia skrev 2011-08-13 12:02:20 följande:
    Min dotter blir 4 månader den 27e o hon kan

Rulla från rygg till mage, andra hållet har hon inte kommit på än
    Hon grepar efter saker
    Håller man henne i händerna drar hon sig upp
    Hon älskar att sitta upp om man håller i henne

O vagnen börjar bli tradig så blir nog sittvagn snart

Min son var 5 månader när han började sitta i vagn o jag bullade upp ordentligt så han satt stadigt
    Ja samma med min, när vi låg i sängen och våran hund försavnn från hennes synhåll så började hon kämpa sig upp i sittläge och håller på jätte mycket.. :) De är så kul tycker jag. Givetvis får man ju inte ha dom sittande allt för länge men som sagt, hon säger ifrån..
  • Lovely Miia

Tror oxå på den teorin att dem säger ifrån.. Men man kan ju ändå se till att dem inte sitter allt för länge med tanke på ryggen..

Men din lilla flicka verkar ju vara hur duktig som helst så lita på din känsla o din dotter

• 201201232

Min son som är exakt fyra månader kan ta sig fram på golvet rullandes med en väldig fart (förflyttar sig lätt en hel rumsbredd). Sitta upp med stöd. Vill gärna stå upp när man håller i hans händer och han tar nästan hela kroppsvikten själv med saknar balansen. Äter smakisar med god aptit. Vi har inte testat gåstol ännu och vet faktiskt inte om jag skulle använda liggdelen i vagnen eller inte. Kan inte tänka mig att han skulle vilja ligga ned i vagnen. Kör med bärsele.

• Loloppan

Min lilla på 4 månader och tre veckor började säga mamma i förrgår, kan rulla mage till rygg, sitta med stöd och kramas

• shinybluestar

Oj vad era småttingar kan mycket! Min 4-månaders älskar att sitta upp, och sitter stadigt om man pallar upp med nån kudde och 'pratar' en massa och har börjar greppa efter saker men inte så mycket mer än så.. Han hade dock en tuff start och är 5 veckor för tidigt född och spenderade 5 veckor på sjukhus. Men hans storebror var väldigt lik trådstartarens dotter. Han satt oxå i gå-stol korta stunder vid tidig ålder. Han var väldigt framåt hela tiden! Han var aldig nöjd med att ligga ner.

Så att lyssna till sitt barn (och såklart akta ryggen) tycker jag är toppen!

• Pinkflower880

Min dotter är född 30 april och är då nästan fyra månader...

Hon rullar från rygg till mage och från mage till rygg
    Hon förflyttar sig bakåt när hon ligger på rygg (flera meter)
    Hon sitter korta stunder med hjälp av kuddar
    Hon greppar efter saker och slår på saker
    Hon gillar att stå när man håller henne i händerna

Har inte bytt till sittdel då hon fortfarande gillar att ligga ner det lilla vi använder vagnen. Använder mest bärsjalen dock.

• RiverRide
    Lovely Miia skrev 2011-08-13 13:07:47 följande:
    Tror oxå på den teorin att dem säger ifrån.. Men man kan ju ändå se till att dem inte sitter allt för länge med tanke på ryggen..

Men din lilla flicka verkar ju vara hur duktig som helst så lita på din känsla o din dotter
    Haha, jag inte hur duktig som helst kanske (; Men hon försöker, och ja självklart får man ju inte låta dom sitta förlänge :)
  • RiverRide

ÅÅh vilka duktigt bebisar ni alla haaar! :) Härligt! Att redan säga mamma och att ta sig fram är fasen bra alltså :) Imponerad!

Bra att jag fick höra detta, kände mig ensamast i världen där ett tag om att jag lät min flicka sitta, stå och greja.. Och då har jag även massa mamma vänner!

Jaja, vi prövade nya vagnen igår iallafall! Oj vilken höjdare, den var nog skönare än Bugaboon vi hade innan!
    Berätta mer saker om era små :) Kul att läsa!

• Sonali

Min dotter blev 5 mån idag. Hon började rulla runt från 3 månader. Sen 1,5 mån kunde hon sitta med stöd korta stunder. Nu kan hon typ sitta själv i 30sek-1 min. Hon började med gåstol från 4,5 mån då hon tycker om att stå och är väldigt stark. Hon håller själv mina pekfinger och drar sig upp från liggande till stående. Hon sträcker på sig för att bli buren och reagerar på sitt namn. O massa mer!
    Läängtar till att hon ska säga mamma! Men flr några veckor sa hon i en vecka typ mim mim mim mammaaa! Det lät faktiskt som mamma, lr så kanske jag inbillade mig.
    Sååå roligt o läsa om andra sötisar!

• daewoomtiz

Min son som är 4 månader, kan sitta med stöd en kort stund, greppa efter saker, hålla upp nacken och prata massor. Han skrattar hjärtligt och sprallar mycket med sina ben. Rulla runt och allt det andra kommer väl när det kommer, jag känner inte någon press. Men de e kul att det händer något varje dag, något nytt ljud eller ansiktsuttryck.

Svar på tråden Vad kan din 4 månaders?