• blaise

Hemma - Dagis - För- och nackdelar???

Jag har en som på 1 år och undrar lite hur ni tänker om att vara hemma tills han får gå på allmän förskola vid 3 års ålder, eller att lämna på dagis tidigare?

Jag har möjlighet att vara hemma men är samtidigt lite funderande på om han ändå inte behöver mer stimulans än vad jag och pappan kan ge honom.  På grund av sjukdom så kan jag inte åka iväg på grejor, öppna förskolor och liknande var och varannan dag.

Behöver lite hjälp och funderingar på hur ni andra tänker? För- nackdelar mmmm.

Tack snälla?

• Svar på tråden Hemma - Dagis - För- och nackdelar???
  • cicci85

Jag skulle absolut ha honom hemma! Man behöver inte umgås i grupp som ÖF varje dag, men ni kommer väl iväg och träffar andra barn några gånger i veckan? Lekparken?

Ha honom hemma så länge det funkar, du kanske tycker det är lagom att han börjar när han är 2 år... Eller så funkar det så bra att ha honom hemma så han får va hemma ett år till! 

• vittra

Jag trodde tråden skulle gälla ett äldre barn, men jösses är han så liten så är ju hans främsta behov faktiskt att vara med sina föräldrar Allmän förskola finns ju från 3 år just av en anledning, att det är kring 3-4 år man sett att barnen får ett allt större behov av att leka med jämnåriga (behov är inte samma sak som "tycka är roligt" utan helt enkelt att det är vad de behöver när de blir äldre). En 1-2 åring har absolut inget behov av stora barngrupper på dagis för stimulering...

• KMJ

Innan 3 år har barn egentligen inte ett behov av att gå på förskola. Det är full gott tillräckligt att få stimulans från föräldrarna. Så länge ni engagerar er i att ge en varierad lek och aktiviteter så som något besök på öppnaförskolan och lekparker, Läser mycket böcker sjunger och lyssnar på musik och liknande så räcker det.

Där emot från ca. 3 år börjar barn ha ett behov av att få träffa andra barn mer regelbundet.  

• Cissan77

Ha honom hemma! Ni kan säkert ge honom tillräckligt - det är jag övertygad om. Och andra barn kan ni träffa ändå. Vi har båda våra hemma och dom ska börja på dagis först nästa aug (2012). Då kommer stora tjejen vara drygt 4 år och lill-killen drygt 2 1/2 år, då har vi inte möjlighet att ha dom hemma längre. Dagis är säkert jättebra men hemma måste ändå vara bäst. Det är i alla fall jag säker på.

Svar på tråden Hemma - Dagis - För- och nackdelar???