• sillyname

messmör

min dotter är EN MÅNAD , är det okej och ge henne messmör i ersättningen då?
    hon har inte bajsat på 3 dagar ..  hon försöker försöker o försöker , men ingenting kommer..
    hon har magknip oxå..

vi har gett henne lemolac med rapsolja i.. o minifom o semper magdroppar..
    men ingenting händer :(

• Svar på tråden messmör
  • neecha

Ja, vi fick rådet att ge messmör i vällingen när våran son var två månader.

• neecha

Av barnmorskan ska jag tillägga! :)

• Helene70

Vi använde messmör från det att sonen var knappt någon månad. Det var toppen för hans lilla mage.

• sillyname
    Helene70 skrev 2011-08-12 14:22:45 följande:
    Vi använde messmör från det att sonen var knappt någon månad. Det var toppen för hans lilla mage.
    okej! men de är så många som säger att man inte ska använda något sånt?
    kan det förstöra bebbens mage på nått sätt?
    hur ofta o hur mkt ska man ge henne då ?
  • Mina småtroll

Jag tror att vissa har invändningar mot messmör pga saltet. Verkar var tudelat det där. Ring o kolla med ditt bvc eller 1177. Jag är själv inte påläst på det området. Dock så använde vi lactulos till vår dotter, när han fick ersättning som bebis. Det hjälpte henne att hålla magen i trim. Vi använde det i 1 år innan magen var i fas...

Lemolac googlade jag lite på häromdagen. Verkar som att en del bäbisar får ont i magen o blir illamående av det pga citronsyran i blandningen (enligt de inlägg jag läste, fanns en del inlägg från familjeliv om detta). Några inlägg var från mammor som köpte lemolac för att de trodde det var bra för den lilla bäbismagen, men att den bara skulle användas vid konstaterad magsmältningsbesvär, annars kunde den ge magknip o illamående istället för o stävja den.

• Cynara

Fick veta att man inte ska ge messmör till så små bebisar då deras outvecklade njurar kan ta skada av att det innehåller för mycket salt. Det va i.a.f vad de sa på mitt BVC. Semper har nån form av droppar man kan ge som finns att köpa på apoteket.

Noomi 2011-06-21
  • inrama81

Blanda ersättningen på katrinplommonvatten. Koka upp ca en liter vatten med 6-8 katrinplommon, sila genom kaffe filter och blanda ersättning på det 2 ggr/dag, ha även i en tsk rapsolja morgon och kväll. Min son blev jättegasig av lactulouse när han var liten, blev massa magknip och inte hjälpte det så mycket heller tycker jag. Vad ger du för ersättning? Många barn blir stenhårda av Sempers ersättningar.

• listo

Det är inte så mycket salt i messmör, en tesked (eller om det var en matsked, det var så länge sedan jag fick fakta och gjorde uträkningen av detta) messmör motsvarar (i salthalt) en deciliter ersättning.
    Och ingen skulle väl tveka att ge sitt barn mer ersättning på grund av salthalten?

Jag mejlade en tillverkare om detta för en massa år sedan, och fick en detaljerad lista över näringsinnehåll i messmör, och jämförde sedan det med ersättningens innehåll. Det är därför jag vet detta.

Vi gav messmör till äldsta dottern, för henne räckte det med ca en tesked om dagen för att magen skulle hållas i trim.

• Cynara
    listoplisto skrev 2011-08-13 07:19:53 följande:
    Det är inte så mycket salt i messmör, en tesked (eller om det var en matsked, det var så länge sedan jag fick fakta och gjorde uträkningen av detta) messmör motsvarar (i salthalt) en deciliter ersättning.
    Och ingen skulle väl tveka att ge sitt barn mer ersättning på grund av salthalten?

Jag mejlade en tillverkare om detta för en massa år sedan, och fick en detaljerad lista över näringsinnehåll i messmör, och jämförde sedan det med ersättningens innehåll. Det är därför jag vet detta.

Vi gav messmör till äldsta dottern, för henne räckte det med ca en tesked om dagen för att magen skulle hållas i trim.
    Åhh vad bra skönt att höra då man ju vet att det ska vara bra för att få igång de små magarna.
    Noomi 2011-06-21
Svar på tråden messmör