• Hortensia01

Vad har ni för regnkläder?

Börjar bli dags för nya nu till dottern innan skolan börjar. Vad har ni för något? Skalkläder, goretex eller galon?

• Svar på tråden Vad har ni för regnkläder?
  • JWM

bägge skolbarnen har didriksons i materal som känns som vuxenregnkläder

• m med tre stjärnor

Hortensia01 skrev 2011-08-08 00:26:52 följande:
    Galon är kanske billigare då

Tja beror på vilket galon man köper.
    Jag köper alltså bara enjacka och ett par byxor, inga andra jackor, inga andra regnkläder. Lägger kanske sammanlagt 1000kr per ställ och så ärver barnen av varandra så....

Har även handlat på tradera till billigare peng.   
  • m med tre stjärnor
    Trollmamma till 4 skrev 2011-08-08 09:09:45 följande:
    En fråga om dessa skaljackor

Funkar dem som regnjacka till 8 åringar?

Mina tjejer har en skaljacka och jag ska köpa regnkläder men om jag har fattat detta rätt så behövs bara ett par regnbyxor/skalbyxor?

Första året på sexårs köpte jag ett regnställ förutom skalkläderna.
    Det användes en gång, alltså totalt onödiga pengar! 
  • Trollmamma till 4
    m med tre stjärnor skrev 2011-08-08 20:10:17 följande:
    Första året på sexårs köpte jag ett regnställ förutom skalkläderna.
    Det användes en gång, alltså totalt onödiga pengar! 
    Ok så regnkläderna va ett onödigt köp?

Jag försöker hitta skalbyxor men det verkar svårt.. Dem har storlek 146 eller 146/152, nå tips på var man kan leta?
    Mamma till 4
  • Busbellan
    Trollmamma till 4 skrev 2011-08-08 21:21:40 följande:

Jag försöker hitta skalbyxor men det verkar svårt.. Dem har storlek 146 eller 146/152, nå tips på var man kan leta?
    Kolla på stadium, har bara hört positivt om deras skalkläder och billiga är de ju också
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Trollmamma till 4
    Busbellan skrev 2011-08-08 23:13:56 följande:
    Kolla på stadium, har bara hört positivt om deras skalkläder och billiga är de ju också
    Tackar
    Mamma till 4
  • berenjena

Jag tycker INTE det räcker med skalkläder istälelt för regnställ. Har en flicka som är åtta år. De är ute i skogen hela förmiddagen varje fredag oavsett väder, ibland spöregnar det och då blir behövs galonkläderna för att hon ska vara torr. Sen är ju hon en sån som hoppar i vattenpölar och vadar i bäcken, så då blir hon ju blöt oavsett kläder iallafall. Men jag rekommenderar galon. Sen är ju skalkläder bra vid andra tillfällen, men inte just som regnkläder.

Jag tycker personligen att regnkläder i sånt där prassligt material inte håller tätt alls. Ok när man står upp, men sätter man sig ned(vilket barnen gör) så går det igenom byxorna.

• Dr Mupp
    Trollmamma till 4 skrev 2011-08-08 09:09:45 följande:
    En fråga om dessa skaljackor

Funkar dem som regnjacka till 8 åringar?

Mina tjejer har en skaljacka och jag ska köpa regnkläder men om jag har fattat detta rätt så behövs bara ett par regnbyxor/skalbyxor?
    För mina barn har det räckt utmärkt. Galonkläderna används aldrig, eller ja sonen använder dem men så rullar han i lera och då har jag bet thonom ta galonisarna eftersom skalkläder slits av konstant tvättande.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Hortensia01
    berenjena skrev 2011-08-09 08:47:50 följande:
    Jag tycker INTE det räcker med skalkläder istälelt för regnställ. Har en flicka som är åtta år. De är ute i skogen hela förmiddagen varje fredag oavsett väder, ibland spöregnar det och då blir behövs galonkläderna för att hon ska vara torr. Sen är ju hon en sån som hoppar i vattenpölar och vadar i bäcken, så då blir hon ju blöt oavsett kläder iallafall. Men jag rekommenderar galon. Sen är ju skalkläder bra vid andra tillfällen, men inte just som regnkläder.

Jag tycker personligen att regnkläder i sånt där prassligt material inte håller tätt alls. Ok när man står upp, men sätter man sig ned(vilket barnen gör) så går det igenom byxorna.
    Var lite så jag tänkte också om det verkligen håller med skal.
  • m med tre stjärnor
    Trollmamma till 4 skrev 2011-08-08 21:21:40 följande:

Helly hansen i stl 152 har vi.(Mina barn vägrar everest för de är för vida...)
  • m med tre stjärnor

Vi har haft precis samma upplägg och helly hansen har funkat bra. Systern som haft everest funkade inte.
    Pop har inte funkat förr men de gör ju om varje år så jag vet inte hur de funkar nu.
    Nanooks gamla material höll (och håller fortfarande till lillebror) galant. De har sedan varit av varierande kvalité...

Molo har mina barn gillat också men jag minns inte hur vattentätheten var. Nu har vi även en jacka av märket next level men den är så stor i storleken så vi har inte hunnit testa den ordentligt;)    
  • Annsofie82

Har alltid använt vanliga galon kläder till mina barn. Förra året köpte jag skalkläder. Dem avskydde dem.  Nu köpte jag nya galon till dem. Två överlyckliga killar tittade ut, konstaterade regn å drog på sig kläderna å stack ut i trädgården =)

Mina barn röstar för galon...

• Indianica

Haft skalkläder sedan barnen började i skolan. Om det ösregnar ute brukar de ju få vara inomhus, och duggar det så håller skalkläderna tätt (Helly Hansen). Har köpt ett par galonjackor för säkerhetsskull, men de hänger mest i hallen...

• Hortensia01
    Annsofie82 skrev 2011-08-11 10:45:06 följande:
    Har alltid använt vanliga galon kläder till mina barn. Förra året köpte jag skalkläder. Dem avskydde dem.  Nu köpte jag nya galon till dem. Två överlyckliga killar tittade ut, konstaterade regn å drog på sig kläderna å stack ut i trädgården =)

Mina barn röstar för galon...
    Kanske skall köra på galon då.
  • Hortensia01

Bara en sak som slog mig, är det inte stor risk för stöld om man har dyra kläder hängandes på skolan?

• Like holiday

Jag har alltid köpt och köper skalkläder 8848 till mina barn. Inte de dyraste märket men inte heller det billigaste. Dessa har aldrig läckt igenom trots spöregn.
    Min äldsta går i 3:an och han har aldrig blivit av med sina kläder. Märker dem med märkpenna på ställen som inte går att klippa bort.

• Hortensia01

8848 var finns det någonstans.

• Emma 02

Visserligen är min barn "bara"  1 år och 3 år men för oss har skalkläder räckt, har haft nåde pop och fix skalkläder och båda har fixat en förmiddags utelek i spöregn och vattenpölslek.
Svar på tråden Vad har ni för regnkläder?