• Blondie82

Utveckling för tidigt födda

Hej!

Födde min son i vecka 33+0 och han är nu 5 veckor gammal och blir äntligen utskriven från neo på  måndag Skrattande som man väntat på detta ögonblick!!

Har en fundering till er andra som har fått tidigt födda bebisar. Har de varit mycket sena i utvecklingen? Jag har fått svaret från läkarna och BVC att man räknar utvecklingen från BF-datumet. Men gäller det alls som ex första leendet, när de börjar greppa saker mm? Eller gäller det bara de "lite stärre" sakerna som att rulla runt, krypa gå mm? Sitter här och väntar otåligt på första leendet och hoppas inte det skall dröja ex antal veckor efter BF!!

• Svar på tråden Utveckling för tidigt födda
  • nilam 74

stämmer nog att man räknar från bf datumet.har en dotter som är 7 och en ½ vecka gammal som är född i vecka 36 och hon är som om hon skulle vara 4 veckor gammal.är full i hormonplitar som man brukar få när man är ca 3-4 veckor gammal.och vi har inte fått första lendet  än,och jag väntar. 

• anju79

Fick min son i v 34 o han har varit i fas helt i sin utveckling, dock väldigt tidig ned talet:). Han är nu 2,5 år.

• Desiree1988

Min son är född i vecka 31+6. Vikt och längdmässigt är han som om han skulle varit född på bf. 
    När det gäller saker som första leendet, joller, osv  har han varit lite före i utvecklingen sett från bf.
    Och vi började med smakportioner när han var 4 mån (2 mån från bf) och de sista två veckorna har han ätit hela barnmatsburkar på 125 g.

Men han har haft en del problem med andningen och infektioner i kroppen osv, vilket läkarna menar på har gjort så att hans kropp inte riktigt orkat utvecklas ordentligt. Så han kan tillexempel fortfarande inte lyfta huvudet från golvet när han ligger i magläge - och han blir fem månder nu på måndag (3 månader från bf).

Men det är nog väldigt individuellt =)

• Tanna

Våran son är född 31+6. Han är 11 v eller 3 beroende på hur man räknar då....  Han tittar i ögonen nu, tittar runt i rummet och har rullat från rygg till sida 2 ggr. ( fast det var nog bara "tur").Han ler när man killar honom i ansiktet. . Men största skillnaden nu och för några v sen, är att han är mera vaken och "med".

Väntar med spänning på nästa steg i utvecklingen.

Idag väger han 4150 g och är 53 cm lång.     

• Meal

Grattis med sonen, och så skönt att få komma hem snart. Det är underbart när man äntligen får ta med sitt lilla knyte hem

Min son är född vecka 32+5. Och han har följt utvecklingen från bf på alla saker, inte bara de större. Han har också varit lite senare än bf när det gäller motorik så han får uppföljning från sjukgymnast. Han är väldigt stel i rygg och nacke vilket såklart försenar det. Han är 6 månader nu (4 mån) och kan det som är vanligt att kunna vid 4 månaders ålder förutom sånt som kräver lite mer smidighet i kroppen, som att rulla runt och lyfta upp benen i ryggläge. Men han griper efter saker, stoppar allt i munnen, skrattar högt osv. Vi har fått höra att man ska korrigera utveckligen efter bf fram till 2 års ålder.

• Blondie82

Min son tittar runt i rummet massor men det känns inte som att han ser en i ögonen mer än ibland, men då tittar han bort snabbt igen... Man längtar ju så mycket till det där första leendet och hoppas inte det dröjer allt för länge!!

• aaaaa

Det är stor skillnad på barn födda ungefär rätt tid också. Vissa går när de är 9 mån vissa när de är 18 mån...

• Meal

Om inte jag minns fel (för lat för att hämta boken) så log min son 1 v efter bf

• Meal
    aaaaa skrev 2011-08-06 21:31:19 följande:
    Det är stor skillnad på barn födda ungefär rätt tid också. Vissa går när de är 9 mån vissa när de är 18 mån...
    Det är sant. Men jag tror det är viktigt att tänka bf vad gäller utveckling så man inte förväntar för mycket eller blir bekymrad i onödan.
  • MySweetBaby

Min son föddes i vecka 32.
    Han började krypa när han var korrigerat 6 månader, och började gå när han var korrigerat 9 månader. Så han var ganska tidig med de.
    Nu är han 16 månader och ha börja säga lite få ord, tex mamma, titta, den osv:P

• annsedi

Våran dotter är född i v. 33+4, nästa vecka är det 5 månader sedan hon föddes. Hon är alltså ca 3½ mån från bf.

Hon svarade på leenden för ca 2 månader sedan. Nu griper hon och för saker till munnen sedan ett par veckor. Och hon är riktigt med när man pratar och sjunger med henne. Däremot lyfter hon inte på huvudet när hon ligger på mage än, men håller det ganska bra när hon sitter i famnen.

Jag kommer inte börja med smakportioner förrän hon kan sitta lite stadigare. Hon ammar, och får ersättning till natten. Just nu sover hon mycket, och under de perioderna tycker jag det händer saker! Nya rörelser, miner och ljud!

• sahara sahara

Min dotter är bara 1,5 månad för tidig, men hon har legat mellan datumen. Alltså, lite tidig om man räknar efter bf, lite sen om man räknar okorrigerat. Ju äldre de blir desto större blir ju spannet för vad som räknas som "normalt".

Do something scary - the payoff is awesome!
Svar på tråden Utveckling för tidigt födda