Inlägg från: lostinspace |Visa alla inlägg
  • lostinspace

Min 15 åringa dotter är ihop med en 24 årig kille!

Jaa du, det är inte så mycket du kan göra åt saken. Han verkar ju vara en riktigt trevlig kille och så länge han är det så är det inte så mycket att fundera över. Vad gäller hans tro och hennes så behöver du inte oroa dig allt för mycket över det. Din dotter kommer att finna sin egen väg och sin egen personliga tro, utan att någon försöker styra det hon gör. Man kan inte tvinga någon att tro på det ena eller andra. Hon finner helt säkert sin väg till det hon tycker är rätt.

I övrigt så behöver du nog inte oroa dig allt för mycket för att det skall hålla speciellt länge. Din dotter är endast 15 år och att hon skall finna sin livs kärlek redan nu är knappast troligt, men om hon nu ändå gör det är det bara att grattulera de två!

Klart att du blir orolig över ålderskillnaden, men om de nu är förälskade i varandra så tycker jag att du bör vara glad för deras skull istället. Sen är det självklart att du skall göra allt du kan för att skydda din dotter, men hon kommer att bli sårad många gånger och det är inget du kan göra något åt. Det du kan göra är att finnas för henne varje gång det händer. Att alltid stå vid hennes sida och alltid ställa upp för henne.

Hon är på väg att bli vuxen och väljer sin egen väg. Stöttar du henne i det hon gör kommer du att ha mycket mer inflytande än om du försöker tvinga henne till något mot hennes vilja...

Lycka till!

• lostinspace
    Dalmamman skrev 2011-08-04 00:48:30 följande:
    1. Så ni tycker att det är helt okej med att hon är ihop honom?
    Jag tycker att det är ett rätt stort hål i livet utan gud. Jag är orolig för henne om hon skulle bli atheist. 2. Var hamnar hon då efter döden?

Jo, han var ju faktiskt väldigt trevlig annars.
    3. Ska man bara låta det vara tills något händer?

4. Min dotter dricker inte alkohol vad jag känner till, men hur vet man det?
    5. Tror ni att han skulle lura i henne det? 6. Är det vanligt?

Sedan är jag också orolig över sex.
    7. Kommer han ha sex med henne? 8. Jag vet att det är lagligt, men ska man tycka att det är okej, att hon får vara sexuellt aktiv så tidigt?
    Det är inte så att jag tycker att sex är något man ska vänta med tills bröllopsdagen, men jag känner mig så orolig över att tänka på att hans stora kropp skulle vara över min lilla dotter.
    Han väger minst dubbla henne.
    Jag tog mig friheten att nummrera dina frågor:

1. Om vi tycker det är ok eller inte är ointressant. Känner de själva att de är på samma nivå så är de väl det? Du har förmodligen en ganska mogen dotter... Om de gillar varandra och finner glädje tillsammans är åldern mindre viktig.

2. Mig veterligen är inte tanken med en äkta tro att man skall tro enbart för att man inte skall hamna i helvetet? Man skall ju tro uppriktigt för att man känner att det är rätt i sitt hjärta. Hon är femton år och kommer att tvivla tusentals gånger fram tills hon är 90 bast och trillar av pinnen. Det där är inget att oroa sig över. Hon kommer hitta sig själv förr eller senare. Försök inte tvinga henne till tro, utan uppmuntra istället, så ordnar det sig säkert på så vis att hon hittar sin egen tro vad det lider...

3. Ja, vad annars skall du göra?

4. Du får väl fråga henne? Inga barn gillar att ljuga för sina föräldrar och du kommer förmodligen att se på henne om hon ljuger... En öppen relation är nog att föredra för er båda.

5. Lura och lura. Nu vet jag inte om han är en person som brukar dricka och festa, men det är ju fullt möjligt att hon lika gärna skulle kunna göra det frivilligt. Vill hon dricka så spelar det ingen roll om killen är 15 eller 24. Snarare är det mer troligt att 24-åringen har mognat ifrån hetssupandet som sker i tonåren...

6. Att femtonåringar dricker? Ja, det är väl inte helt ovanligt...

7. Hur skall vi kunna veta det? Beror väl på deras syn på det hela...

8. Man kan tycka precis vad man vill, men det är inte mycket att göra åt saken. Om du försöker tvinga henne till en massa saker hon inte vill är risken mycket större att hon kommer göra tvärtom. Prata lugnt och sansat med henne och säg åt henne att vara rädd om sig. Mycket mer än så kan du inte göra.
Svar på tråden Min 15 åringa dotter är ihop med en 24 årig kille!