Self Evident skrev 2011-08-06 13:05:47 följande:
Så kristendomens värderingar är unkna och skadliga för jämställdhetsarbetet och borde "neutraliseras" men andra religioners närvaro inom barnomsorgen är skitbra? Hur tänkte du nu?
Du vänder dig emot en viss religions värderingar som skadliga och framhåller andras som berikande. Gör du inte exakt det som du anklagar islamofoberna för? Diskriminerar = särbehandlar?
Det är intressant och paradoxalt hur de som hänvisar till religionsfrihet och tolerans samtidigt kan ha en i det närmaste föraktfull inställning till kristendomen. Den inställningen kommer ju oftast (omedvetet) från de hetska uppgörelser olika politiska falanger har haft med kyrkan i Sverige eftersom den en gång i tiden var lierad med överheten. Det är ett eko av en tid då folket gjorde upp med en religiös moralisk ordning som inte minst drabbade kvinnor, barn och homosexuella.
Ironiskt nog kan samma personer som häcklar kristendomen av dessa anledningar försvara islam som förespråkar nästan samma förlegade moraliska ordning. Det framstår som väldigt oreflekterat och inkonsekvent.
Jag menar att antingen accepterar man alla religioner, eller ingen religion.
Jag föraktar inte kristendomen mer än någon annan religion. Inte mindre heller, för den delen. Samma skrot och korn alltsammans. Och jag försvarar inte islam - jag försvarar muslimer. Precis som jag inte bashar kristna, jag bashar kristendomen. Skillnad där, vet du.